תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון דידקטי – עד כמה אנחנו באמת מכירים את עצמנו?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בשורות טובות לכל מי שמתקשה בלימודים, סובל משגיאות כתיב בלתי מוסברות, מתבטא נפלא בעל פה אולם לאמצליח ליישם זאת בצורה כתובה – יכול מאד להיות כי יש לכם לקויות למידה ואתם אפילו לא יודעים זאת! רוצים לדעת יותר על עצמכם? בצעו אבחון דידקטי.

 

אבחון דידקטי – הופכים את הספק לוודאות

אבחון דידקטי נערך כשמסתמן קושי אצל ילד בגיל הגן, תלמיד או סטודנט ומסתמן פער בינו לבין התפקוד אשר מצופה ממנו ביחס לקבוצת הגיל שלו, או פער בין יכולותיו הקוגניטיביות לבין השגיו. באמצעות אבחון דידקטי ניתן לבדוק את כישורי הלמידה של הנבחן כמו קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא והבעה בעל פה, ונבדקות יכולות קוגניטיביות המשפיעות על היכולת הלימודית כמו בעיות קשב וריכוז, אוצר מילים, תפיסה שמיעתי או חזותית בדיקת זכרון ועוד.

בנוסף, אבחון דידקטי יכול לזהות קשיים שאינם בהכרח קשורים ללקויות למידה, אולם עשויים להשפיע על היכולת הלימודית, וימליץ על המשך בירור באספקטים שונים כמו בדיקת שמיעה, בדיקת ראייה, אבחון פסיכולוגי, בדיקה נוירולוגית ועוד.

 

אבחון דידקטי – המשמעויות

לקויות למידה הינן אוסף של לקויות המשפיעות באופן ישיר על כישורי הלמידה ובאופן עקיף על היכולות ההתנהגותיות, הנפשיות והחברתיות של מי שהוא בעל לקויות אלו.

המשמעות של לקויות למידה היא כי ילד או בוגר שקיימת אצלו לקות למידה, אחת או יותר, ייתקל בקשיים לימודיים הנובעים מחוסר יכולת קוגניטיבית כמו הבנת מידע ופירוקו לגורמים, הבנת תמונה המורכבת מפרטים רבים, בעיית זכרון, הפרעת קשב המשפיעה על היכולת לשבת בכתה או בגן, התמודדות עם מטלות פשוטות כמו אחיזת עפרון, דיסלקציה, דיסגרפיה ועוד. לכן, חשוב לבצע אבחון דידקטי בכל גיל בו מזוהה הבעיה, והפרעת קשב וריכוז מבוגרים ניתנת לאבחון ממש כמו בקרב ילדים.
אבחון דידקטי – מה בודקים?

אבחון דידקטי בודק כאמור יכולות לימודיות במספר מישורים:

  1. יכולת קריאה והבנת הנקרא.
  2. יכולת כתיבה- החל מאופן אחיזת העט ועד לדיסגרפיה- היפוך אותיות וריבוי שגיאות כתיב.
  3. תפיסה שמיעתית – הבדל בין צלילים מבין מכלול וזכרון שלהם.
  4. יכולת הבנה חזותית- עיבוד המידע החזותי, הבנת טקסט או תמונה על כל המכלול המרכיב אותם וזכרון שלהם-דיסלקציה.
  5. יכולת שפתית- אוצר מילים, יכולת התבטאות.
  6. יכולת תפקודית במישורים ניהוליים, חברתיים ורגשיים.
  7. השפעת הלקות על שפות זרות.
  8. יכולת תפקוד חשבוני – הבנת התפיסה החשבונית ויכולת לבצע חישובים- דיסקלקולציה.

אבחון דידקטי נערך גם לקראת מעבר ילד מגן חובה לכתה א’, ובודק את הבשלות הלימודית והקוגניטיבית של הילד על ידי סדרת מבחנים המותאמים לגילו.

אבחון דידקטי – הכנה לחיים קלים יותר

עם סיום התהליך של אבחון דידקטי מחליט המכון אם מדובר בלקויות למידה או קושי, הנובע מסיבה אחרת שאינה לקות למידה ומכין תוכנית טיפולי בהתאם. לעתים ממליץ הבוחן הדידקטי גם על אבחון פסיכו דידקטי, הבודק תפקודים רגשיים ונפשיים, ומזהה האם הם נגזרת של לקות למידה או מקורם אחר.

 

בעיות קשב וריכוז מבוגרים עשויות להשפיע על כל מישורי החיים שלהם כבוגרים, והם ייתקלו בקשיים רבים, בתחומי חיים שונים. לכן, על מנת לא להגיע למצב שילדכם יהפוך למבוגר שכל חייו נאבק בקשיים לימודיים, שבהמשך יהפכו לקשיים שילוו אותו כל חייו, מומלץ, במידה ויש הצדקה לכך, לערוך אבחון דידקטי בשלב כמה שיותר מוקדם.

 

 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה