תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מחפשים אבחון או טיפול? 
כנסו לקטגרוית: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

 

מאת; טל בן ציון

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הן טווח של הפרעות אשר להן דרגות של ההפרעה. הקשיים הלימודיים הן לרוב ביטוי של קשיים רגשיים. הקשיים הלימודים כאמור, מהווים את הסימפטומים בלבד של ההפרעה. הקשיים הרגשיים, לעומת זאת, עשויים להופיע בעקבות משבר כלשהו.

הרקע להפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות אשר להן ביטויים בקשיים לימודיים. ההפרעה עצמה מהווה קושי רגשי הנובע ממשבר שארע במשפחה או בסביבה והשפיע עמוקות על מצבו הנפשי והרגשי של הילד. לעיתים מדובר במשבר ברור, כגון, המצב הביטחוני בשדרות.

מצב זה משפיע לא רק על הילדים אלא גם על מבוגרים, הנמצאים במתח יומיומי מוגבר. אך, לעיתים מדובר במשבר אשר עבור מבוגרים עשוי לא להחוות כמשבר כלל. לדוגמא, מעבר דירה. עבור ילד מדובר בשינוי עצום ומשבר. הפרידה מהבית הישן ומהסביבה המוכרת והסתגלות לסביבה חדשה עשויות להביא למשבר רגשי העשוי לבוא לידי ביטוי,בין השאר, בקושי בלימודים.

לעיתים מדובר במשבר אשר ההורה כלל לא יודע עליו. כגון, משהו שקרה בכיתה או בין החברים או אולי אפילו “חרם” שהכיתה עושה על הילד. אם הילד לא מספר, ההורה עשוי לא לדעת כלל מה קורה ולראות רק את הסימפטומים. לעיתים אף מדובר במשברים קשים יותר, כגון, פגיעה פיזית או מינית.

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים – אין מה להיבהל!

השלב הראשוני והחשוב הוא שלב הזיהוי. כאשר רואים שהילד לא במיטבו לא כפי שהיה תמיד מבחינה רגשית זה עלול להיות סימן למשבר. כאשר הדבר מתבטא בלימודים הוא כבר מוחצן ואז אפשר לעלות על זה בקלות יתר.

הדבר החשוב בשלב זה, זה לא ללחוץ על הילד שילמד יותר טוב. זה לא יעזור לו. חשוב להבין מה קורה לילד. אם מדובר בירידה בלימודים, רצוי לבדוק איתו האם קרה משהו ואיך הוא מרגיש. כאשר מדובר בקשיים לימודיים מתמשכים שאינם חולפים, רצוי לפנות לאבחון.

כאן אין מה להיבהל, האבחון ייתן הגדרה ודרכי פעולה. האבחון למעשה, יפתור את הבעיה הלא ברורה. באבחון ישנו שילוב של אבחון פסיכולוגי עם אבחון לימודי. לבסוף, כאשר יש הגדרה, ניתן לבצע את ההמלצות- על כן האבחון הוא ללא ספק שלב קריטי.

הוא מסייע להגדיר: הילד כבר לא ‘בעייתי’ אלא יש לו בעיה ובבעיה זו ניתן לטפל! חשוב מאוד לשנות את התפיסה לגבי האבחון והפרעות הקשב והריכוז. הילד לא ‘מופרע’ אלא יש לו הפרעה הניתנת לטיפול פשוט יחסית.

האבחון מגדיר את הבעיה, האם מדובר בבעיה ביכולות הקוגניטיביות, האם מדובר בבעיה התנהגותית או אולי רגשית. האבחון כולל את כל ההיבטים וממפה את ההיבטים השונים. ישנן שאלות הפונות לתפקוד קשבי הקשור להפרעה התנהגותית ושאלות הקשורות למצב הרגשי.

אבחון הפרעות קשב וריכוז – הדמיה

האבחון נעשה באמצעות הדמיה של המצב האמיתי. כאשר מדובר בהפרעות קשב וריכוז, הכוונה כאן לקושי להתרכז בדבר אחד כאשר יש דברים שונים מסביב העשויים להסיח את הדעת. לילד כזה, כל דבר עשוי להסיח את הדעת. ילד אחר בכיתה, ציפור שמצייצת בחוץ, הבגדים שהמורה לובשת ועוד ועוד.

באבחון עושים הדמיה של המסיחים השונים. גם המסיחים מחולקים לסוגים של מסיחים. כמו למשל מסיחים חזותיים, מסיחים שמיעתיים ועוד, על מנת למקד את הבעיה ולפתור אותה בצורה היעילה ביותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה