תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון הפרעות קשב וריכוז בילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהן הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים?
הפרעות קשב וריכוז, הנחשבות אחד מתחומי האבחון של הפסיכולוגיה, הרפואה והנוירולוגיה, הינן, למעשה, שני סוגים שונים של הפרעות: הפרעות קשב או ליקויי למידה (ADD) או בעיות ריכוז (ADHD). לעיתים סובלים רק מסוג אחד, אולם במקרים רבים סובלים משני הסוגים. הפרעות אלו, אותן ניתן לזהות בעזרת אבחון דידקטי מקצועי או אבחונים נוספים, נובעות מהתפתחות לקויה של מערכת העצבים המרכזית, המובילה לתסמינים שונים בצורת קשיי קשב וריכוז, אימפולסיביות וכן גם היפראקטיביות.
במקרים של הפרעת קשב, אותה ניתן לזהות בעזרת אבחון דידקטי, תסמיניה עשויים להופיע עוד בתקופת הילדות ולהמשיך עד לחייו הבוגרים של האדם. הפרעה זו הינה שכיחה במיוחד וקיימת אצל קרוב מעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה. במקרים בהם נדרש אבחון דידקטי לצורך זיהוי ההפרעה אצל הילדים, הסיבה לכך נובעת בשל זיהוי קושי בלמידה, קשיים ביחסים בינאישיים ואפילו בתפקוד היומיומי. הפרעת קשב איננה נחשבת בהכרח כלקות למידה, שכן יכולה לפגוע גם בתחומים שאינם קשורים בכך. אולם, במקרים של אבחון דידקטי מקצועי, נמצא לא אחת כי הסיבות ללקות הלמידה אצל הילדים, נובעות מבעיה של קשב וריכוז. ישנם לא מעט הורים הפונים עם ילדיהם לביצוע אבחון דידקטי עוד בתקופת הגן, אז עשויים להופיע תסמינים אלה לראשונה.הגורמים להפרעהכאמור, להפרעת קשב וריכוז גורמים שונים. המחקרים הרבים, שבוצעו בשנים האחרונות, אפשרו לזהות גורמים רבים מהם, ובהתאם להציע את הטיפול המתאים ביותר. אם בעבר יוחסו הסיבות להפרעה זו בנזק מוחי מזערי, הרי שכיום טוענים כי מדובר בשילוב של גורמים מולדים וגורמים סביבתיים. אם אתם שוקלים לפנות אל אבחון דידקטי, במסגרת זיהוי לקויות למידה ואבחון בעיית קשב וריכוז, כדאי שתדעו כי הסיבות להפרעה זו במקרים רבים הן גנטיות בדרך כלל. על פי מחקרים נמצא כי קיימת שכיחות גבוהה ללקות בהפרעת קשב וריכוז כשהפרעה זו מופיעה גם בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה. גם בעיות בהריון או בלידה יכולים להביא להופעתה. גורמים נוספים להפרעה זו יכולים להיות גורמים נוירו-ביולוגיים. מדובר בשינויים במבנה המוח, ובמיוחד באונות הקדמיות, הקשורות בשליטה על רגשות ודחפים וכן גם בזיכרון. פנייה אל אבחון דידקטי לצד אבחון הפרעות קשב וריכוז יכול להיות גם במקרים בהם התגלו אצל ילדים תסמינים של הפרעה זו, הנובעים מהזנחה, התעללות ואפילו חסך רגשי.

 

 על חשיבות זיהויי הסימפטומים השונים

 המודעות הרבה בעניין הפרעות הקשב והריכוז צברה תאוצה בשנים האחרונות ומסגרות חינוכיות רבות מזהות אצל ילדים רבים סימפטומים שונים, העשויים להעיד כי אלה אכן סובלים מהפרעת קשב וריכוז. ילדים, המתקשים בלימודיהם או נוטים להפריע, נשלחים לביצוע אבחון דידקטי לצורך זיהוי מקור הבעיה ומציאת הפתרונות המתאימים. אבחון דידקטי זה מאפשר, בעזרת בחינת מיומנויות בסיסיות שונות, לזהות האם אכן הסיבה לקושי נובעת כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז או שמא מדובר בקושי אחר. בטרם הפנייה לאבחון כמו אבחון דידקטי, חשוב לזהות נכון את הסימפטומים השונים, על מנת לפנות אל הטיפול המתאים. קיימות כמה התנהגויות שונות, המזוהות ככאלו המצביעות על בעיה של קשב וריכוז. כמו, תזזיות יתר, זיכרון חלש לטווח הקצר, קריאה שאיננה שוטפת, כתיב לא קריא, תנועתיות רבה וכדומה. גם אימפולסיביות יכולה להעיד על כך. פנייה אל אבחון דידקטי לצורך איתור לקויות למידה או הפרעות קשב, יכולה להיעשות גם לאחר שמזהים בילד התנהגות אימפולסיבית יוצאת דופן. חוסר סבלנות, התפרצויות, קושי לשבת במקום אחד זמן רב וגם קשיים לתפקד בחברה, יכולים אף הם להעיד על כך.

אבחון דידקטי לצורך איתור ההפרעה או הלקות, חשוב שייעשה מוקדם ככל האפשר. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים שלא ניגשו לאבחון מתאים, במסגרת אבחון דידקטי מקצועי, יכולות להפוך בגיל ההתבגרות להתנהגויות אלימות במיוחד, לחוסר מנוחה, לחרדות רבות וגם לחוסר ביטחון. פנייה אל מכון מתאים, המבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז במסגרת אבחון דידקטי, יאפשר לאתר את ההפרעה בזמן ובהתאם לבחון את דרכי הטיפול המתאימות ביותר. אבחון הפרעות קשב וריכוז, במסגרת אבחון דידקטי, הינו אבחון הנמשך מספר שעות, בדומה ליום לימודים מלא. מדובר במפגש אחד, בדרך כלל, הכולל, במסגרתו מספר אבחונים שונים. במסגרתו של אבחון הפרעות קשב וריכוז מתקיים מבחן טובה, שהינו מבחן ממוחשב המהווה אחד מאמצעי האבחון של הפרעת קשב וריכוז. חשוב לזכור כי מבחן זה איננו מהווה תחליף לביצוע אבחון דידקטי או אבחון פסיכולוגי אלא נועד לאבחן האם הילד אכן לוקה בהפרעה זו. לצד אבחון דידקטי ומבחן טובה, מתבצע גם, לעיתים, אבחון קליני נוירולוגי הבוחן את תפקודי הקשב והריכוז, את התפקוד הלימודי וכן כולל גם בדיקה נוירולוגית.

 בחירת הטיפול המתאים

 טיפול הולם ומתאים יכול לעזור באופן משמעותי לילדים הסובלים מהפרעה זו. לאחר ביצוע האבחון, בין אם אבחון דידקטי הכולל אבחון הפרעת קשב וריכוז וכן אבחון נוירולוגי ובין אם מדובר באבחון שאיננו אבחון דידקטי, ישנו צורך בקבלת הטיפול המתאים ביותר. ללא טיפול, עשויה הפרעה זו לפגוע בהיבטי חיים רבים ולהשפיע על מצבו הבריאותי, הרגשי והחברתי של הילד. לאחר פנייה אל מכון מתאים, המבצע אבחון דידקטי מקצועי הכולל אבחון לזיהוי הפרעת קשב וריכוז, יותאם הטיפול. הטיפול יכול להיות טיפול תרופתי, כמו רטאלין, למשל, המשפר את טווח הריכוז ומיקוד הקשב. הטיפול גם יכול להיות טיפול פסיכולוגי, המשלב בין פסיכותרפיה לטיפול התנהגותי. מכיוון שמדובר, לעיתים, בשילוב בין גורמים גנטיים לגורמים סביבתיים, חשוב לבחון את התנהלות המשפחה עצמה ואת הקשר של הילד עם בני המשפחה השונים. גם טיפולים אלטרנטיביים מוצעים כפתרון להתמודדות עם בעיות של קשב וריכוז. טיפולים אלה יכולים להיות טיפול באמנות, שינויים בתזונה, הכוללים תוספי מזון שונים, כמו אומגה 3,  ועוד. בין אם מדובר בבחירת טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול אלטרנטיבי, ישנה חשיבות רבה לפנייה אל מטפל מוסמך, בעל ניסיון בתחום זה. זאת, כמובן, לצד פנייה אל מכון מקצועי ומיומן, המבצע אבחונים שונים, כמו אבחון דידקטי וכן אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים.

 סיכום: בעזרת אבחון דידקטי מתאים, הכולל אבחון הפרעות קשב וריכוז, יכולים הילדים לקבל את הטיפול המתאים להם ביותר. במידה ומדובר בלקות למידה, הנובעת מבעיה של קשב וריכוז, מותאמת מסגרת לימודית מתאימה, במסגרת אבחון דידקטי מקצועי, כדי לאפשר לילד את הסביבה הנכונה והנוחה לו ביותר. זיהוי ראשוני, בעזרת אבחון דידקטי מתאים, הינו החשוב ביותר. הזיהוי, שנעשה על ידי ההורים עצמם ולעיתים גם על ידי המורים בבית הספר, מאפשר פנייה אל מכון מתאים לביצוע אבחון דידקטי. הפתרונות הרבים והמגוונים, אנשי המקצוע והמכונים השונים, המבצעים אבחון הפרעות קשב וריכוז במסגרת אבחון דידקטי, כל אלה יעזרו לכם ולילדיכם להתמודד עם הבעיה באופן הנכון ביותר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה