תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון קשב וריכוז – זיהוי הסימפטומים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; יואב כהן

אבחון הפרעות קשב וריכוזבדיקת קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז נובעות ממספר גורמים, הגורמים הם גם ביולוגיים וגם רגשיים. לרוב, מדובר בגורם גנטי אשר ‘יופעל’ במידה וקורה משבר רגשי כלשהו. הבעיה עצמה באה לידי ביטוי ברמה הנוירולוגית, הווי אומר, מוחית. לכן, הטיפול התרופתי נותן מענה לכך.

אבחנה של הפרעות קשב וריכוז

הפרעות הקשב והריכוז באות לידי ביטוי בעיקר בסימפטומים הקשורים ללמידה ולקשיי למידה. בנוסף, ההפרעות יופיעו לרוב בשנים הראשונות של בית הספר. יש לציין, כין זה מחייב. הפרעות אלו יכולות להופיע גם בגילאים מאוחרים ואף מבוגרים. זאת לעומת ההנחה הקודמת, שהן מופיעות רק אצל ילדים.

כאשר ההורה או המורה מעלה חשש או חשד כי קיימת ההפרעה, יישלח הילד לאבחון. שלב הזיהוי הוא קריטי. חשוב לזהות שאת מוקדם ככל האפשר. הזיהוי המוקדם יסייע למנוע בעיות רגשיות נוספת לילד, הנובעות מהכישלונות בלימודים והכינויים שהילד מקבל.

הזיהוי ייעשה באמצעות הסימפטומים. כאשר ילד מתקשה לשבת וללמוד, מתקשה להתרכז בלימודים, ‘מפריע’ הרבה בכיתה, לא יושב לעשות שיעורי בית וכדומה. במצבים אלו המתמשכים לאורך זמן, רצוי לשלוח את הילד לאבחון.

האבחנה נעשית על ידי פסיכולוג אשר הוכשר לכך. כיון שמדובר בהפרעה מורכבת, הקשורה גם בהיבטים רגשיים וגם בהיבטים נוירולוגיים, רק פסיכולוג שהוכשר לכך יכול לבצעה. בנוסף, יש חשיבות באבחנה זו לאבחנה מבדלת. האבחנה שוללת הפרעות אפשריות אחרות, כגון, פיגור, הפרעות הסתגלות, לקויות ללמידה, קשיים פיסיים, הפרעות התנהגות ועוד.

שאלונים

האבחון הפסיכודידקטי מורכב מסדרה של שאלונים. חלקם ראיונות של ההורים ושל הילד, חלקם תצפיות, חלקם שאלונים ממש, חלקם מבחנים קוגניטיביים וחלקם בדיקות רפואיות. במפגש הראשוני של ההורים והמורים ניתן להם שאלון מקוצר של קונרס.

שאלון זה, כולל עשר שאלות והוא שאלון נפוץ למדי בארץ. לשאלון זה יתרון בכך שהוא קצר מחד ומאידך, הוא מספק מידע על תפקודו של הילד במסגרות השונות, בבית הספר ובבית. שאלון זה אינו מספיק, מדובר בשאלון סובייקטיבי, אשר נותן מידע רק על ההתנהגות שההורים והמורים ראו. השאלון לא נותן מידע על הפגיעה עצמה ועל עוצמתה. לכן, שאלון זה לא מספק אבחנה מבדלת מהפרעות התנהגות.

ישנם שאלונים נוספים אשר מבוצעים באמצעות הפסיכולוג אשר נותנים מידע נוסף, הקשור בפרופיל הפסיכולוגי של הילד. מדובר בשאלונים מאוד ארוכים אשר אורכם גורם להיענות נמוכה. לכן, הם כמעט ולא נמצאים בשימוש.

מבחן TOVA 

שאלון נוסף, הינו מבחן התפקוד המתמשך, הנקרא CPT. שאלון זה בודק את היכולת של הילד להתמודד עם משימה מונוטונית ומשעממת לאורך זמן. המבחן המקובל כיום לשימוש ומקובל מאוד בארץ הוא מבחן TOVA. מבחן זה אף הוא בודק תפקוד מתמשך.

במבחן זה, על הילד לצפות למשך זמן קבוע בצג של מחשב. עליו להגיב לגירוי מסיום אותו מגדירים לו ולהתעלם מגירוי אחר. לאחר ביצוע המטלה, נעשה ניתוח של הדיוק ושל המהירות. את הדיוק והמהירות משווים לתוצאות של ילד נורמטיבי בן גילו של הילד. מדובר במבחן אשר נחשב למדויק ביותר וליעיל ביותר.

אבחון ביומטרי

מדובר באבחון אשר בודק את הכישורים, היכולות ואת המבנה הרגשי של הילד. אבחון זה נעשה על ידי בדיקה של טביעות כפות הידיים והרגליים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה