תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז הינן טווח של הפרעות אשר בעיקרן פוגעות ביכולת הקשב של האדם. לעומת מה שחשבנו קודם, שמדובר בהפרעה אשר פוגעת בילדים ועוברת עם ההתבגרות, כיום ישנה הבנה כי מדובר בהפרעה אשר ממשיכה עם האדם בבגרותו.

בבגרות ההפרעה מתבטאת בצורות מעט שונות מאשר בילדות. קושי בהתמקדות בדבר אחד, וקשיי קשב שונים העשויים לפגוע בתפקוד האדם בעבודתו ובתפקודו בחיי המשפחה שלו. בגילאים מבוגרים ממש כגון גילאי המעבר או אף גילאים מבוגרים יותר, גילאי חמישים ושישים, ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה שונה לחלוטין, כגון אובדן הזיכרון.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

אבחון ההפרעות מתחיל משלב הזיהוי, שזהו למעשה השלב הקריטי ביותר. כאשר מדובר בילד, ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי בירידה בלימודים, בירידה ביכולת של הילד לשבת מרוכז בכיתה ומול שיעורי הבית שלו.

ילד אינו ‘מופרע’ או ‘עצלן’, אלא, לילד יש צרכים ייחודיים, אשר במידה וניתנים להם מענה, הילד יכול ללמוד ללא בעיה. ישנה תופעה נפוצה אשר מכשילה פעמים רבות את זיהוי ההפרעה. מדובר במצב בו הילד מסוגל לשבת ללא בעיה במשך שעות מול מסך המחשב או מול מסך הטלוויזיה. אל לנו להתבלבל כאן, הפרעות קשב וריכוז נוגעות ביכולת של הילד להתרכז וללמוד.

שלב הזיהוי הוא השלב בו הורה או המורה מבין שככל הנראה יש לילד איזושהי בעיה. השלב הבא הוא להביא את הנושא למודעות ולהפנות לאיש מקצוע לשם אבחון. איש מקצוע המוסמך לאבחון הפרעות קשב וריכוז הוא פסיכולוג אשר מוסמך לכך.

מטרות האבחון

האבחון הוא משולב ויש לו מספר מטרות. ראשית, המטרה היא לשלול בעיות אחרות. זה נקרא אבחנה מבדלת. אותם סימפטומים שיש לילד או לאדם הבוגר יכולים לנבוע לעיתים מבעיות אחרות. האבחון מצליח לשלול אותם.

שנית, המטרה היא לבדוק איזו הפרעת קשב יש לילד או לאדם הבוגר ולשים אותה על סקלה. באבחון בודקים אלו בעיות נלוות יש להפרעה, לדוגמא, יש ילדים שיש להם בעיה עם החזקת העיפרון כמו שצריך, דבר אשר גורם להם לכאבים עזים לאחר זמן קצר של כתיבה.

לאחר האבחון, יש שלב חשוב ביותר, שמהווה את אחת המטרות המרכזיות של האבחון והוא ההמלצות. הפסיכולוג, בסוך האבחון כותב את המלצותיו. ההמלצות יכללו הקלות בלימודים ובאבחון, במידה ומדבור בילד. ההמלצות יכולות לכלול שיטות שונות שלך טיפול העשויות לסייע לילד בבעייתו. בהמלצות יהיה כתוב כמה שעות של שיעורים פרטיים הילד זקוק ועוד.

כיום זה חשוב ביותר. כל ההמלצות מגיעות אל היועץ של בית הספר והפסיכולוג של בית הספר אשר באחריותם ליישם את המלצות. בתי הספר כיום בונים תכנית מיוחדת עבור כל ילד עם בעיות קשב וריכוז. התוכנית כוללת גם מורים פרטיים על חשבון בית הספר ועל חשבון שעות שיעורים בבית הספר. ההמלצות עשויות לכלול גם טיפול תרופתי במידה הנדרשת.

כאשר מדובר באדם מבוגר, ההמלצות עשויות לכלול הן טיפול תרופתי, הן טיפול לא תרופתיים והמלצות ספציפיות לבעיות. אצל אנשים מבוגרים, הדבר החשוב ביותר זה האבחון. כיון שהאבחון שם הגדרה לבעיה והאדם יודע כיצד לפנות לבעיותיו.

 טיפולים לאחר אבחון הפרעות קשב וריכוז

כאמור, הטיפולים הם מגוונים. הטיפול הפופולארי ביותר הוא הריטלין. בעבר, לא הייתה מודעות רבה לנושא זה, לכן, ילדים אשר אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, היו מקבלים מיד ריטלין, ללא אופציה אחרת. הריטלין הוא כדור אשר משפיע במוח על החלק אשר אחראי לריכוז.

הבעייתיות עם הריטלין היא שאותו חומר אשר אחראי במוח על ריכוז וקשב, אחראי במוח על עוד הרבה גורמים. לכן יש הרבה תופעות לוואי אפשריות. יש ילדים שלא יחוו תופעות לוואי, אחרים עשויים לחוות תופעות קשות, כגון, כאבי ראש, תחושה של היי לאחר לקיחת הריטלין ותחושות דיכאון קשות לאחר סיום  השפעתו במוח ועוד.

כאשר בוחרים באופציה זו, יש להתחיל עם מינון נמוך ולבדוק האם הילד חווה תופעות לוואי, אילו תופעות לוואי ובאיזו עוצמה. הסיבה שזה משתנה מילד לילד היא שאין מוח אחד שדומה לאחר! לכן,  כל דבר שאדם ייקח אשר משפיע על המוח עשוי להשפיע שונה מאדם לאדם.

מדוע משתמשים בריטלין?

הסיבה העיקרית לכך שהריטלין עדין מאוד פופולארי כיום, היא יעילותו. הריטלין בעלי אחוזי יעילות גבוהים מאוד! מחקרים מאו כי מדובר בשבעים אחוזי הצלחה, מתוך אלו הלוקחים ריטלין. התוצאות של הריטלין טובות והן גם מידיות. זמן קצר ביותר לאחר נטילתו מרגישים את ההשפעה שלו והילדים מצליחים להתרכז ללא קושי.

ישנן ביקורות רבות על השימוש בריטלין. כאמור, עקב תופעות הלוואי של התרופה. בנוסף, יש אשר טוענים כי התרופה מטפלת בסימפטומים ולא בבעיה. זאת בדומה לתרופות רבות. הסיבה שהאבחון של הפרעות קשב וריכוז הוא פסיכולוגי בחלקו היא גם בעקבות כך שמדובר במצב רגשי.

הפרעות קשב וריכוז מופיעות לאחר משבר רגשי או נפשי. המשבר יכול להיות מאוד טראומטי עבור הילד, גם אם עבור אנשים מבוגרים זו לא חוויה כל כך טראומטית. לדוגמא, מעבר בית ספר או מעבר דירה. זאת אומרת, שהבעיה נעוצה במקור רגשי והתופעות הפיזיולוגיות שלה הן תוצר של הבעיה ולא המקור לה. לכן, טיפול בחלקים הפיזיולוגיים מטפל בסימפטומים, בתוצר ולא בבעיה.

תרופה נוספת שקיימת כיום היא הקונטרצה. זוהי תרופה מאוד דומה לריטלין אך שונה ממנה במהירות הספיגה. הריטלין נספג בדם מאר יותר מהקונטרצה ולכן גם משפיע מהר יותר. הקונטרצה נספגת לאט יותר ולכן גם השפעתה איטית יותר. ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי התרופות השונות. חשוב ביותר להבין שיתכן שלא יהיו תופעות לוואי כלל כתוצאה מהשימוש בתרופה, לכן רצוי לנסות אותה במינונים נמוכים.

טיפולים לא תרופתיים להפרעות קשב וריכוז

חלק מההמלצות של אבחון הקשב ריכוז עשויים לכלול טיפולים לא תרופתיים להפרעה. טיפולים אילו עשויים לכלול שיטות אלטרנטיביות שונות, כגון: טיפול NLp , טיפול באמצעות דמיון מודרך, טיפול במים, טיפול באמצעות בעלי חיים, רכיבה טיפולית ועוד.

הטיפולים השונים נותנים מענה הן לסימפטומים והן לבעיות הרגשיות. באמצעות הטיפולים הילד ללומד אט אט למקד את הקשב שלו, בלי שקולות ורעשים בסביבה יפריעו לו. כאשר יש גם היפראקטיביות, הילד לומד לנתב את האנרגיות שלו למקומות אחרים. הטיפולים הרגשיים פונים גם לבעיה הרגשית עצמה שהתפתחה כתוצאה ממשבר רגשי. וכן, הטיפולים פונים לטפל בתוצרים הרגשיים של ההפרעה, כגון, דימוי עצמי נמוך.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה