תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה כדי שיהיה קל יותר

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במודעות אל לקויות למידה ואל הצורך באבחונן. אולם, עדיין מועט הידוע לגבי לקויות למידה בפרט, והאופן בו מתבצע אבחון לקויות למידה והמועד הנכון בו ניתן לבצע אבחון לקויות למידה בכלל. כיום המדע מסביר את לקויות הלמידה כנגרמים עקב בעיות בהתפתחות העצבית התקינה של אדם. משמעות הדבר, כי לקות הלמידה בה לוקה אדם תלווה אותו במשך כל חייו, גם לאחר שיסיים את לימודיו ותקשה עליו גם מאוחר יותר. מעבר לכך, הרי שהיעדר אבחון של לקות למידה מוקדם ככל הניתן יכול להחריף את הבעיות והקשיים שייגרמו ללקוי הלמידה. לכן, ישנה חשיבות מיוחדת לביצוע אבחון לקויות למידה מוקדם ככל האפשר; מאידך, גם אם לא עברתם אבחון לקויות למידה ואתם חוששים כי יש לכם לקות כזאת, הרי שאף פעם לא מאוחר מדי.

מעט על אבחון לקויות למידה וחשיבותו

בדרך כלל, לקות למידה איננה מתבטאת אלא אם ישנו פער בין היכולת המצופה מאדם מסוים בהתאם לגילו וכו’ אל מול הביצועים שלו. אולם, לא די בקיומו של פער כדי להצביע על לקות למידה. אבחון לקויות למידה נועד לעזור לאבחן, אם אכן ישנה לקות למידה המשפיעה על ביצועיו של אותו אדם. מאידך, בלי אבחון, הרי שהפערים האלה מצד אחד יכולים להוביל לכך שאותו אדם לא יוכל להתקדם ולהגשים את עצמו בצורה מלאה, ומצד שני פערים אלה יכולים להוביל לתסכול גדול הנבנה אצל האדם בעל לקויות הלמידה, אשר יגרום בתורו להופעה של תופעות וקשיים רבים בתחום הרגשי וההתנהגותי.

כיום, על פי הערכות שונות של מומחים בתחום, נראה כי כ-10% מהאוכלוסייה לוקים בלקויות למידה מסוג כלשהו ומתמודדים עימה. אולם, קשה לדעת מה היקף התופעה כיוון שעדיין – על אף העלייה במודעות אל לקויות למידה – אין מקפידים על אבחון לקויות למידה במידה מספקת ולכן ייתכן, עדיין, כי ישנם אנשים רבים הסובלים מלקויות למידה ואשר אינם מודעים לכך, כי הקשיים שלהם נובעים כתוצאה מלקות למידה. אנשים אלה עלולים, מלבד הקושי להגשים את יכולותיהם ואת עצמם, גם לפתח בעיות נוספות הנובעות כתוצאה מההתמודדות – או יותר נכון חוסר היכולת להתמודד עם – לקות הלמידה.

כאמור, הקפדה על אבחון לקויות למידה במועד מוקדם ככל הניתן היא הדרך היחידה לטפל ולמזער את ההשפעה השלילית שיכולה להיות ללקות למידה: מלבד הקושי, הרי שאי ההצלחה יכולה להוביל לפגיעה שלילית נוספת באדם, אשר עלול להיות בעל ערך עצמי נמוך בשל כך, בעל נטייה לאגרסיביות במקרים רבים כ”אסטרטגיית הגנה” ועוד. כיוון שלקות הלמידה מלווה את האדם במשך כל חייו, הרי שככל שלא יתבצע אבחון לקויות למידה הנזק הנגרם כתוצאה מלקות הלמידה רק ילך ויגדל.

מה מאפשר אבחון לקויות למידה בזמן?

ראשית, אבחון לקויות למידה איננו לידיעה בלבד. אבחון לקות למידה הוא הצעד הראשון לקראת הקניית כלים מתאימים ללקות הלמידה ולטיפול בלקות הלמידה. באמצעות הטיפול והקניית הכלים, ניתן להגיע למצב בו אדם הסובל מלקות למידה יכול להתמודד בהצלחה עם מטלות שונות אשר קודם לכן, נראו לו בלתי אפשריות או קשות במיוחד או אפילו היו – בשל לקות הלמידה – בלתי אפשריות עבורו. אבחון מוקדם מאפשר תחילת טיפול.

בנוסף, אבחון לקויות למידה במועד מוקדם ככל הניתן מאפשר לחסוך מידה רבה של סבל, ולעתים גם למנוע סיבוכים נוספים אשר מהם סובלים בעלי לקויות למידה בעקבות לקות הלמידה. כך למשל, כיוון שלקוי הלמידה שלא עבר אבחון לקויות למידה איננו מודע לכך שהסיבה לקשיים שלו היא לקות הלמידה, הרי שמבחינתו הוא נתקל בקשיים שהוא איננו מצליח להתגבר עליהם. קשיים אלה וכישלונות אלה יכולים לגרום לו תסכול רב. התסכול הזה יכול להיות בסיס לתופעות שליליות מחוסר בטחון עצמי ותדמית עצמית נמוכה ועד לבעיות התנהגותיות הנובעות מחוסר הרצון של לקוי הלמידה להשתתף בפעילויות שונות או בצורך להתגונן כדי להימנע ממבוכה.

המועד הנכון לבצע אבחון לקויות למידה?

ראשית, נציין כי בדרך כלל אבחון לקויות למידה מתבצע כאשר ישנו פער בין הביצועים של אדם מסוים יחסית לרמה המצופה ממנו. יכולות להיות סיבות רבות לפערים אלה ולקויות למידה הן רק חלק מהסיבות האפשריות לכך. לכן, השאלה הראשונה שעליכם לשאול את עצמכם היא, האם ישנם קשיים המפריעים לילד או לכם לממש את הפוטנציאל המלא שלכם בלימודים (ובכלל). במידה והתשובה חיובית, הרי שכדאי לבצע אבחון לקויות למידה ו/או אבחון הפרעות קשב כדי לשלול קיום הפרעות כאלה. אבחון נכון ומוקדם יעזור לכם להתגבר על התחושה כי משהו אינכם בסדר.

אם אתם מרגישים כי אתם מתקשים או רואים קשיים כדלקמן:  קריאה איטית ושגויה; כתב יד לא ברור; כתיב שגוי; הבעה בעל פה; בצוע חישובים חשבוניים ללא טעויות; קשיים בזיכרון; קושי בהתמדה ו/או ארגון; ואו פערים משמעותיים ביכולות שלכם בין התחומים – למשל אדם אשר מתבטא בעל פה בצורה הרבה יותר טובה מכפי שהוא מסוגל להתבטא בכתב וכו’ – ייתכן כי אתם סובלים מלקויות למידה. במקרים אלו, גשו לאבחון לקויות למידה כדי לנסות לאתר את מקור הבעיה.

שיטות אבחון לקויות למידה קיימות

ישנן שיטות שונות לביצוע אבחון לקויות למידה הבאות מתוך גישות שונות לתחום. ישנן שיטות שונות לביצוע אבחון לקויות למידה על ידי פסיכולוגים (שיקומיים, קליניים וחינוכיים), נוירופסיכולוגים ואפילו מאבחנים דידקטיים. כאמור, כל אחת מהשיטות נולדה מתוך הפרקטיקה, שממנה היא באה ומהפרקטיקה נגזרים גם כלי האבחון. ניתן לחלק את השיטות לשלושה סוגים עיקריים: אבחון פסיכולוגי, אבחון דידקטי ואבחון נוירופסיכולוגי. האבחון הפסיכולוגי מתמקד ביכולות הקוגניטיביות של הנבדק, יכולת אינטלקטואלית, תפקוד שכלי וכו’.

האבחון הפסיכודידקטי הוא שילוב של האבחון בשיטות הבאות הן מהתחום הפסיכולוגי ומתחום ההוראה. יתרונן של שיטות אלה בכך שהן מציעות כלים נוספים לאמוד את היכולות של האדם הנבחן, ולהבין אם אכן מדובר בבעיה הנובעת מלקות למידה או שמא מדובר בקושי בלמידה הנובע מקשיים בלמידה. האבחון הפסיכודידיקטי משלב בתוכו פרמטרים הקשורים ביכולות ובהישגים הלימודיים של הנבחן בד בבד עם מבחנים, אשר נועדו לקבוע את יכולתו האמתית – כך על ידי הפערים בין השניים ניתן לאבחן קיומה של לקות למידה.

הסוג האחרון הוא האבחון הנוירופסיכולוגי. הואיל ולקויות למידה נובעות בדרך כלל מליקויים הקשורים להתפתחות הנוירולוגית, האבחון הנוירופסיכולוגי הוא סוג אבחון אמין במיוחד לאיתור לקויות למידה. האבחון הזה בוחן תפקודי ריכוז וקשב, יכולת תפיסה ועיבוד של מידע ויזואלי; כישורי שפה. נוסף על אלה הבחינות בודקות את יכולת הנבדק לבצע תפקודים מורכבים יותר כגון פתרון בעיות וארגון מידע. במידת הצורך מתבצעת גם הערכת מיומנויות מוטוריות ועוד.

מה בין לקות למידה לקשיים בלמידה?

כאשר מדברים על ליקויי למידה חשוב להבחין בינם ובין קשיים בלמידה. בה בעת שלקויי למידה עלולים לסבול מקשיי למידה לא כל מי שסובל מקשיי למידה הוא לקוי למידה. הגורם ללקויי למידה הוא בדרך כלל נוירולוגי – כלומר נוגע להתפתחות (או ליקויים בה) של העצבים. קשיי למידה יכולים לנבוע מקשת מגוונת של קשיים אחרים שאינם בהכרח נוירולוגים: ילד שהוריו עוברים גירושין למשל, סיבות חיצוניות אחרות, חוסר תרגול מספיק ועוד . אם יש לכם ספק – פנו אל איש מקצוע לאבחון.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה