תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אבחון לקויות למידה והיפראקטיביות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לפני שנעסוק במונח היפראקטיביות חשוב לדעת מהיכן הוא מגיע, מהן לקויות למידה ואיך ניתן להתמודד עם הקשיים שהם מציבים בחייו היום יומים של אדם הסובל מלקויות למידה.

לקוי למידה הינו אדם בעל יכולת למידה נמוכה בתחומים שונים, היכולת בה הוא נמצא נמוכה בהרבה יותר מאשר שאר בני גילו לספסל הלימודים או בכלל לחייו החברתיים, אם כן מדובר בעצם ברמת ביצועיו בפועל ביחס לחבריו בני אותו הגיל. חשוב לאמר כי אין קשר בין לקות למידה למנת משכל, רמת אי קיו של אנשים בעלי לקויות למיה דומה מאוד לאכלוסיה הכללית מה שמסביר שאדם יכול להיות בעל לקות למידה שתקשה עליו בביטוי יכולתו האישית אך אין זה נוגע בכלל לרמת המשכל שלו.

אבחון לקויות למידה מזהה קשיים בחייו של לקוי למידה הסובל מכמה וכמה בעיות הקשורות  בקריאה, כתיבה וחשבון אך לצד זה סובל לא פעם האדם מבעיות על רקע תפקוד הרגש, כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות וכד’. דוגמא לאחד הדברים מהם סובל לקוי למידה קשורות בבעיות כתיבה, ניתן להגיד שאנשים למשל הסובלים מדיסגרפיה עשויים לכתוב בשגיאות לאורך שנים למרות שקראו ושיננו, הסיבה לכך הינה חוסר זכרון של האיות הנכון, התיקון לכך הוא הוראה מתקנת-היא עלולה לסייע אך לא להעלים את הבעיה מכיוון שאל לנו לשכוח שמדובר בליקוי שאפשר למזער אך לא לתקן לגמרי או להעלימו.

ליקויי למידה נפוצים הינם היפראקטיביות הקשורות גם בבעיות קשב וריכוז, דיסלקציה הקשורות בקשיים לקרוא או לכתוב, דיסגרפיה המתבטאת בקשיים לכתוב ואף דיסקלקוליה המתקשר לליקויים הקשורים בלמידת מתמטיקה. פעם היה נהוג לחשוב שאחד הקשיים כגון היפראקטיביות הינה תופעה שמגיעה ב”קטנות” ונעלמת עם הזמן אך הדבר אינו מדוייק , הבעיה הגדולה ביותר הינה שלא פעם לא ניתן לגלות תסמינים של המשכיות בכל הקשור להיפראקטיביות ולכן חשוב ביותר מעקב של ההורים ובמקביל בדיקת איבחון לקויות למידה נכון.

אבחון לקויות למידה והגדרתה של בעית הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות

הפרעת קשב או בעית היפראקטיבית נובעת מהפרעה במערכת העצבים המרכזית ומייצרת היפראקטיביות ואימפולסיביות. במקרה הנל לא כל התסמינים חייבים להופיע בכדי לאתר הפרעת קשב ללא היפראקטיביות. הפרעת קשב היא תופעה שכיחה ולא פעם אינה מסתיימת בילדותו ועלולה להוביל את הילד המתבגר לשארית ימי חייו. אבחון לקויות למידה חשוב ומועיל ביותר על מנת לסלק הפרעות כאלה ואחרות שעלולות להמשיך הרבה מעבר לשנות הראשונות של האדם בעל קשיי הלמידה.

אבחון של לקויות למידה עלול למגר את תופעת ההיפראקטיביות או לחילופין לסייע בבעיות המתלוות לבעית כתיבה, קריאה או מתמטיקה וגם בבעיות חברתיות התנהגותיות ואפילו תעסוקתיות. בעיות קשב וריכוז הן בפני עצמן ובעיות הקשורות בכתיבה לקויה, קריאה לקויה וכד’ הן דבר בפני עצמו, מכך מוסק כי אין הבעיה קשורה רק בתחום הלימודי אקדמאי אלא הרבה מעבר לכך ויש להקיף את כל הבעיה ולנסות למזער את הקשיים בעבור המאובחן על מנת לספק לו תכנית עבודה מתאימה שתנחה אותו ותקל על חייו ביום יום.

היפראקטיביות שייכת למשפחת לקויות הלמידה במובן השכיח ביותר מבחינה נוירולוגית וצפוי למצוא אותה יותר בקרב ילדים. לקויות למידה מסוג הנ”ל מצויות אצל בנים בעיקר והן לא מסתיימות בגיל הילדות ואף יכולות להמשיך ולהופיע בכל שכבת גיל, ניתן למזער את הבעיה או להנמיכה באמצעות טיפול תרופתי או לשפר רמה מסויימת הקשורה בקשיים באמצעות תרגול מתאים. חשוב לציין כי אין ריפוי מלא וניתן להשיג רק הקלה במצב. בחלוף הזמן, השפעת התרופה תפוג ועדיין, השיפור בעקבות התרגול לא ישלים את הפער שנוצר מול האכלוסיה החברתית והתעסוקתית שבה מסתובב לקוי הלמידה, בנוסף מכיוון שמדובר באופי כרוני הרי שהבעיה לא תעלם ואף תלווה את האדם למשך כל ימי חייו. אבחון מקצועי ומותאם יוכל בסופו של דבר לסייע לאדם עם לקויות למידה להתמודד עם קשיי היום יום שכפי הנראה ילוו אותו למשך כל ימי חייו ועדיין, יהיה ניתן למזער את הקושי ואף לספק כלים להתמודד בחיי היום יום ולהקל על חייו של לקוי הלמידה במידה וישתף פעולה על פי הנדרש.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה