תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המרכז לפסיכולוגיה מתקדמת – טיפולים פסיכולוגיים לילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)
טיפולים פסיכולוגיים לילדים ומתבגרים
הטיפולים מיועדים לילדים החל מגיל 5 שנים, המשך בגיל בית הספר היסודי וחטיבת הביניים וכלה בגיל שירות צבאי סדיר. קיימת אפשרות גם לטיפול במקרים של פגיעה מינית עבור ילדים שעברו הטרדה או פגיעה מינית, או שפגעו בעצמם.
סוגי הטיפולים: הטיפולים עשויים להיות ממוקדים וקצרי מועד, סביב קושי מוגדר, כגון: חרדת בחינות, קושי חברתי, ועוד. ישנם מקרים בהם תתאים התערבות קוגניטיבית התנהגותית או טיפול דינאמי קצר מועד. הטיפולים הרגשיים הארוכים יותר, עשויים להיות נרחבים יותר ולכלול מעורבות ההורים ולעתים גם את המסגרת החינוכית: הגן או ביה”ס. קשיים שבד”כ דורשים התערבות ארוכה יותר: בעיות בדימוי העצמי, קושי בקשר הבין אישי, קושי בתקשורת עם ההורים, מופנמות יתר ורציה, פגיעות מיניות, ועוד. הבחירה בסוג הטיפול תלויה בסוג הקושי, בגילו של הילד או המתבגר ובאישיותו. 
התוכנית הטיפולית: ההתייחסות לילד היא באופן כוללני. מטרת הטיפול היא להעצים את הכוחות הקיימים בילד או המתבגר, לסייע להוריו לשפר את הקשר איתו ולהדריך את המורה או הגננת להעצים את הילד. לכן, אנו רואים חשיבות רבה בעבודה השוטפת עם ההורים ומשפחתו של הילד או המתבגר – לעתים, גם כאשר מדובר בגיל ההתבגרות. 
הקבוצות הטיפוליות כוללות טיפול בחרדת מבחנים, טיפול בחרדה חברתית, התמודדות עם גירושין, קשיים בדימוי העצמי וקשיים בוויסות רגשי.

ייעוץ והדרכת הורים
“במקרים מסויימים ניתן לתאם ייעוץ חד פעמי, למשל כאשר לא ברור כיצד להתמודד עם הקשיים של הילד, או כשלא ברור האם יש צורך באבחון או בטיפול.” 

הייעוץ להורים מתחיל בשאלה לגבי נחיצות האבחון וסוג האבחון הנדרש, המשך בייעוץ לגבי קשיים נקודתיים איתם מתמודדים ההורים וכלה בהדרכה במקביל לטיפול בילד.
תחילת ההתערבות הטיפולית בילד מתחילה בשיחה עם ההורים. בהמשך, לעתים אין צורך בטיפול בילד כאשר השינוי נעשה דרך הדרכת ההורים, כמו במקרים של איבוד הסמכות ההורית. גם במקרים בהם לא מתאפשר טיפול בילד, הדרכת הורים מאפשרת הרחבת דרכי ההתמודדות עם הקשיים, כמו במקרים של גירושין בהם קיימת התנגדות לטיפול מצד ההורה השני, או במקרים של מתבגר המסרב לטיפול. 
במקרים בהם קיים צורך בטיפול רגשי בילד או המתבגר, ההורים עדיין חלק מהתהליך ועדיין מתקיימים מפגשים עם ההורים, בתדירות שתקבע ביחד עם ההורים. 

אבחונים פסיכולוגיים-דידקטיים
אבחונים פסיכו-דידקטיים, הם אבחונים רחבי היקף ומטרתם היא איתור לקויות למידה. לשם כך, נמדד הפוטנציאל השכלי, התפקוד הרגשי, התפקודים הקוגניטיביים הבסיסיים והתפקודים הלימודיים הנגזרים מכל התפקודים הבסיסיים. בעקבות איתור הלקויות, מוצעות המלצות לדרכי טיפול, למידה והבחנות בהתאם לקשיים. האבחונים מוכרים ע”י משרד החינוך וע”י הועד הארצי לבחינות והערכה (לשם התאמת דרכי הבחנות בבחינות הפסיכומטריות).
גילאים: האבחונים מיועדים לילדים מגיל 5 שנים, המשך במתבגרים וכלה במבוגרים עד לגיל 90 שנה.
התחומים הנבדקים: נבדקים כלל התפקודים – האינטליגנציה (אייקיו), העולם הרגשי, התפקודים הנוירו-קוגניטיביים: תחומי התפיסה והזכירה השמיעתית והחזותית, תחומי הקשב והריכוז והמיומנויות השפתיות הבסיסיות, והתחום הלימודי: קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, חשבון ואנגלית.

אבחונים פסיכולוגיים
האבחון הפסיכולוגי נועד להעריך את היכולת השכלית ואת התחום הרגשי. הוא מבוצע כאשר קיימת התלבטות לגבי מידת הבשלות לקראת כיתה א’, או לגבי הצורך בחינוך מיוחד, לקראת הדיון בועדת השמה, או כאשר לא ברור האם קיים פער בין הפוטנציאל השכלי לבין העולם הרגשי. לעתים האבחון הפסיכולוגי מבוצע כהשלמה לאבחון דידקטי אשר בוצע בעבר, כדי לשקול המלצות לדרכי למידה והבחנות מותאמות (ראה פירוט באבחונים פסיכו-דידקטיים). האבחונים מוכרים ע”י משרד החינוך. 

אבחונים דידקטיים

האבחונים הדידקטיים נועדו לבדוק את טיבם של כישורי הלמידה ואת הכישורים העומדים בבסיסם. האבחון עשוי לעמוד בפני עצמו, כאשר קיימים קשיי למידה. בנוסף, האבחון עשוי להיות חלק מאבחון נרחב יותר- אבחון פסיכולוגי-דידקטי (רב-תחומי), במטרה לבדוק קיומן של לקויות למידה. 
גילאים: החל מאמצע כיתה א’ עד ללימודי התואר הראשון.
התחומים הנבדקים: באבחון, נבדקת השליטה בתחומי הלמידה: קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, חשבון ואנגלית. לרוב מתווספים גם הכישורים הנוירו-קוגניטיביים העומדים בבסיס הלמידה, כגון: תפיסה וזיכרון בערוץ החזותי והשמיעתי מודעות פונולוגית, ועוד
מטרת האבחון: ההמלצות בעקבות האבחון הדידקטי ניתנות ליישום בדרכי הלמידה וההבחנות במסגרת ביה”ס, יישומן במסגרת הוראה מתקנת ויישומן במסגרת המוסד להשכלה גבוהה – באוניברסיטה או במכללה. במקרים מסוימים, ההמלצות הן גם עבור בחינות הבגרות, כמו למשל במקרה בהן הקושי ספציפי לאנגלית או במקרים בהם ברור כי קיימת איטיות וזהו הקושי היחיד. 

קשיי קשב וריכוז 
מהי הפרעת קשב וריכוז?
עפ”י ההגדרה המקצועית המופיעה במגדיר ה DSM, קיימות שתי קבוצות של קריטריונים לאבחון של הפרעת קשב וריכוז, המגדירות שלושה סוגים של הפרעת קשב וריכוז:
א.1. פגיעה בריכוז ובקשב, כאשר מתקיימים 6/9 מהסימפטומים בקבוצה זו, הנמשכים לפחות 6 חודשים.
א.2. היפראקטיביות או אימפולסיביות, כאשר מתקיימים 6/9 מהסימפטומים בקבוצה זו, הנמשכים לפחות 6 חודשים. 
א.1 וגם א.2. הטיפוס המשולב, כאשר קיימים סימפטומים מהקבוצה הראשונה ומהקבוצה השניה, הנמשכים לפחות 6 חודשים.

האבחון הממוחשב BRC הוא כלי תומך בתהליך קביעת האבחנה של הפרעת הקשב והריכוז וכולל גם תצפית והתרשמות בעת האבחון. לעתים, ההפרעה מתקיימת עם קשיים נוספים, כמו קשיים רגשיים ואחרים. לכן חשוב לבצע אבחנה נכונה ע”י איש מקצוע בעל ניסיון ומומחיות. במידה וקיימים קשיים, המשך ההפניה היא לרופא המומחה בתחום הקשב והריכוז.

 
מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה