תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

אומגה 3 קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהו אומגה 3 וכיצד הוא מסייע לקשב והריכוז?

לא מעט דובר על הקשר שבין אומגה 3 ושמן דגים לקשב והריכוז. בעבר שמן הדגים היה אחת מתרופות הסבתא על מנת להבטיח הצלחה במבחנים. מחקרים בנושא בדקו ומצאו כי הסבתות, ככל הנראה לא טעו, ורבים נוטלים את האומגה 3 כטיפול משלים להפרעות הקשב והריכוז. אז מהו הקשר בין אומגה 3 קשב וריכוז? אומגה 3 הינו שם לתת הקבוצה של חומצות שומן בלתי רוויות, וקיים בריכוז גבוה בדגי מים קרים, אגוזי מלך, שמן קנולה, זרעי פשתן ותרד. ההשערה כי קיים קשר בין הפרעת קשב וריכוז לאומגה 3 מסתמכת על כמה ממצאים מחקריים: בקרב מטופלים בעלי הפרעות קשב נמצאו רמות נמוכות באופן משמעותי של אומגה 3 בבדיקות הדם ביחס לאוכלוסיה הכללית, אף על פי שצריכת השומנים שלהם הייתה גבוהה ב- 30% מקבוצת האנשים שאינה לוקה בהפרעת קשב.

הקשר שבין אומגה 3 להפרעות קשב וריכוז

מחקרים נוספים נערכו על מנת לבדוק את הקשר שבין אומגה 3 קשב וריכוז, וחיזוק ההשערה כי הרמות הנמוכות של האומגה 3 אינן נובעות מצריכת חומצות השומן נמוכה בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז. במחקרים הללו נבדקו בנשיפה רמות של אתן בקרב ילדים בעלי הפרעת קשב. האתן הינו תרכובת אורגנית, ומהווה תוצר של פירוק אומגה 3. נמצא כי בקרב ילדים בעלי הפרעת קשב קצב הפירוק של האומגה 3 היה גבוה יותר בהשוואה לילדים ללא הפרעת קשב. מחקרים אלו הובילו להשערה כי קיימת אפשרות שיישנו קשר בין היווצרות הפרעות קשב לבין חומצות שומן רב בלתי רוויות. מחקרים אחרים אשר בוצעו על בעלי חיים קשרו בין רמות אומגה 3 נמוכות בקורטקס הפרונטאלי במוח להיפראקטיביות.

מהו EPA ומהו DHA וכיצד היחס ביניהם משפיע על הפרעת הקשב?

לאחר הבנת קשר בין מחסור באומגה 3 בגוף לתסמיני הפרעת הקשב, עברו אנשי המדע למחקרים בהם בדקו את השפעת הטיפול באומגה 3 על ילדים בעלי הפרעות קשב. במספר מחקרים בעולם ואף בארץ, בשיתוף פעולה של אוניברסיטת בר אילן עם בתי החולים תל השומר והלל-יפה, נבחנו ילדים עם הפרעת קשב אשר חולקו בכל מחקר לשתי קבוצות, שהאחת טופלה בתוספי חומצות שומן רב לא רוויות, ולקבוצת ביקורת אשר טופלה בפלצבו (כדורי דמה). כל המחקרים הראו כי בדרך כלל האומגה 3 לא היה בר השפעה, כשבמקרים אחדים לכדורי הפלצבו הייתה אף השפעה גבוהה יותר. מחקרים פנימיים עלו על ההבנה שקיים קשר ליחס שבין החומרים המרכיבים את האומגה 3 לבין מידת השפעתו. האומגה 3 נחלקת לשתי חומצות שומן חיוניות, ה-EPA ו-DHA, כאשר לכל אחת מהן ישנו תפקיד שונה לחלוטין. גוף האדם מייצר DHA מ- EPA אך לא להיפך, כשהיחס האופטימאלי לאפקטיביות הוא יחס של 3:2 עד 2:1 לטובת ה- .EPAכל יחס אחר יהיה בלתי יעיל.

יעילותו של האומגה 3 על הפרעות הקשב והריכוז

תפקידיו של האומגה 3 במוח הם הסדרת התקשורת הבין עצבית הכימית בסינפסה ובידוד האקסון, חלקו החשמלי של העצב, מסביבתו המימית של המוח ועל ידי כך נמנעת זליגתו של האות החשמלי מהעצב. בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות קיים מחסור בדופאמין. מחסור בדופאמין גורר לקושי בריכוז גבוה ומיקוד הקשב בגירוי בודד ספציפי לפרק זמן ארוך. האומגה 3 אינו מגביר את ייצור הדופאמין במוח אך מונע את מחסורו דרך הסדרת המעברים של דפנות תא העצב, על מנת שדופאמין יוכל לעבור במידה הנכונה. ניתן ואף מומלץ לשלב את האומגה 3 עם הטיפול התרופתי- ריטלין, אך מומלץ להיוועץ בגורם רפואי בטרם נטילת האומגה 3, בפרט לאנשים אשר נוטלים טיפול תרופתי לדילול הדם כמו אספירין וקומדין.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה