תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

בדיקת לקויות למידה ואבחון נכון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הגדרת לקויות למידה על פי הספרות המקצועית

הגדרת לקות הלמידה קשורה בקשיים בעשייה בסיסית הקשורה בבעיות ניורלוגיות, הבעיה אינה קשורה בפיגור שכלי או בעיות רגשיות.

נכון להיום יהיה ניתן לגלות כי לפחות עשר אחוז מהאנשים יסבלו מלקות למידה ממגוון הלקויות הקיימות. חשוב לציין כי אם יבוצע באנשים או ילדים אלה שהופכים לבוגרים בבוא העת, טיפול מתאים או בדיקת לקויות למידה,תהיה בהחלט אפשרות גדולה לסייע לגילו תסמינים הקשורים בליקויי למידה ובדיקת ליקויים למידה על פי הצורךהם ולהעניק להם כלים על מנת להתמודד טוב יותר עם ההפרעה שאובחנה.

את ליקויי הלמידה ניתן לגלות כבר בתחילת הלימודים אצל הילד, שם קיימים תסמינים ברורים יותר שיכולים בהחלט לסייע ולאבחן בדיקת לקויות למידה רצויה שיכולה בהחלט לסייע בעתיד להתגבר על לא מעט מכשולים שעלולים לפגוש את אותם ילדים שיהפכו לבוגרים מתקשים הן בחייהם התעסוקתיים והן בחברתיים. ישנם מקרים בו יהיה ניתן לאתר את ההפרעה כבר בגיל הרך. רוב הליקויים שהתגלו ללא בדיקת לקויות למידה יתגלו לרוב על רקע לימודים או לימודי תיכון ובהמשך אף ללימודים אקדמאיים, נקודה נוספת שעלולה לעלות את תסמיני ההפרעה הם הקושי שהולך ועולה בהדרגה ושאותו לרוב לא מצליחים לחצות לקויי הלמידה, אם כן, בדיקת לקויות למידה בזמן המוקדם לגילוי ההפרעה יכול בהחלט לסייע ולתרום לגורל הילד שהופך מתבגר ואמור להתמודד עם קשיים סביבתים, חברתיים ואף תעסוקתיים שאבחון נכון וכלים נכונים יכולים בהחלט להקל משמעותית על חייו.

בעית לקויות הלמידה נובעת בראש ובראשונה מסיבה נוירולוגית. יש מקרים שאין לדעת את סיבת ההפרעה ולרוב מדובר בתופעה תורשתית או למצב שנוצר בטרם הלידה לאם העובר או בשנות ילדותיו המוקדמות של הילד. לרוב לא ממש ידועה הסיבה ללקות וללא בדיקת לקויות למידה קשה מאוד לאתר במדיוק את סוג ההפרעה מיני רבות. לקויות למידה תמצאנה אצל ילדים בעלי רמת השכלה ממוצעת ומעלה, ילדים אשר לוקים בחסר בקריאה או כתיבה או פעולות חשבון, בקיומם של קשיים אלה בעצם מתקשה הילד בעל ההפרעה לתפקד כראוי ובעיותיו קשורות גם ביכולת להבחין בפרטים, להבחין בכיוונים, תפיסת תמונה כוללת, מציאת הבדלים בין צלילים דומים, בעיות זכרון, היגוי שפה נכון, אוצר מילים גדול, מוטוריקה, בעיות מרחב וזמן וכד’.

אדם עם הפרעת לקויות למידה בעל סממנים, יסבול גם מבעיות רגשיות עם השלכות להתנהגות היפראקטיבית וכד’ אם כי חשוב לציין שבעיות אלה אינן הסיבה ללקות העיקרית של קשיים בכתיבה או קריאה וכד’ אלא רק קשיים נילווים. אדם יכול ללקות בליקוי אחד או במספר לקויות למידה שאותם ניתן לאתר באופן מדוייק רק באמצעות בדיקת לקויות למידה מקיפה.

הליקויים יבואו לידי ביטוי באופן קל ובאופן קשה יותר, זמן הזיהוי של הליקויים באמצעות בדיקת לקויות למידה קריטי ביותר ויכול בהחלט לסייע לילד, דבר נוסף שיכול לסייע קשור בתמיכה והעידוד של האנשים הקרובים לילד ואף למערכת החינוכית וחבריו לספסל הלימודים, לא פעם קשה היא הדרישה לתמיכה מכיוון שקיימת בורות ענקית ביכולת תפיסת הבעיה מצד הרשויות ואף מצד הורים או אנשים קרובים שמפגינים חוסר ידע מוחלט בהפרעה ובגורמים לה. גורמים נוספים העלולים שלא להקל על הילד בעל ההפרעה קשורים גם בסביבה בו הילד חי, החברה לה הוא קשור ואיתה הוא מסתובב, דברים שבהחלט יכולים להשפיע על חייו של הילד בשנות בגרותו והפיכתו מילד לנער ואף לבוגר.

ילד שלא יסתייע באמצעות הוריו בבדיקת לקויות למידה ואבחון נכון יתקשה ביותר לסיים את לימודיו וליקויים אלה יהוו חלק מקשיי חייו לאורך זמן רב ולתקופה שאינה ברת חלוף. יש קשיים המשנים “צבעם” ומהפרעה בהבנת הדברים לפתע מתגלה לו לילד שהפך מבוגר שהוא בכלל לוקה בקריאה וכד’. ילדים עם הפרעות למידה יתקשו בקריאה או כתיבה או בשפות זרות לרבות חישובים פשוטים. כמו כן יתגלה פער בין הדרישות על פי קבוצת גילאים כלומר, אדם בעל גיל מסויים שאמור לעמוד בדרישות על פי גילו לא יצליח לעמוד בנדרש כפי שאדם נורמטיבי כיבכול שאינו סובל מלקויות למידה מצליח ופועל. בעל לקות למידה ללא בדיקת לקויות למידה לבטח לא יצליח להדביק את הפער בינו לבין האדם שפועל באופן תקין.

בעיה נוספת מתבטאת בקשיים של קריאה, דיסלקציה, היא באה לביטוי בקושי בקריאה, קושי בקריאה מהירה ואף שיבושים בהתמודדות אל מול טקסטים גדולים יותר מן הסתם. הקושי בקריאה תמיד יגיח בגלל הקושי בתפיסת השפה, כשקיימים קשיים בשפה וההתפתחות הינה איטית אז בעצם מופיעה הדיסלקציה.

לקיות נוספות מתבטאות בכתיבה, דיסגרפיה. הסימנים לכך הינם לחץ גדול על כלי הכתיבה, המון שגיאות וחוסר יכולת ניסוח מתאימה ובעקיפין התחמקות משימוש בכתיבה מרובה. רמתו של הכותב תהיה נמוכה מאוד גם בגלל הבעה חלשה מאוד בעל פה, הסיבות לכך הן גם בגלל קושי במוטוריקה כלומר הקשר בין העפרון לבין אחיזתו, קושי בין הצליל עצמו לאות הנשמעת וכמובן חוסר היכולת להבחין נכונה באותיות, כלומר חוסר קשר בין עין ליד, בין אחיזת העפרון לבין העין הבוחנת. לקות למידה נוספת מתייחסת ללקות במקצועות החשבון, דיסקלוקוליה. בעיה של לקות למידה בחשבון מתגלה בגיל צעיר וניכרת בחוסר הבנה של דברים עיקריים ובפתרון בעיות חשבון פשוטות לרבות בעיות בתחום הכמותי, סדר של מספרים וכד’.

חשוב ביותר להדגיש כי יש הבדל גדול ביותר בין פער לימודים לבין קושי , אמירה זו באה להזכיר כי אימון או סיוע או אפילו קו מנחה של רשויות או הורים אינו מספק על מנת לסייע לאותו ילד בעל הפרעות הלמידה. הוא בהחלט חייב בדיקת לקויות למידה מקיפה על מנת שזו תבדוק את מרכיבי הבעיה ותתן עד כמה שניתן פתרון לרבות כלים מתאימים ותכנית מתאימה שאותו ילד בעל ההפרעה יוכל להתמודד עימה ולהקל על חייו החברתיים והתעסוקתיים בעתיד הקרוב לבוא. ישנם מקרים בהם התפקוד הרגשי נפגע בעקבות בעיות רגשיות שהכבידו על המתבגר או הילד בגיל מוקדם או בכלל  וגם גורמים אלה משפיעים מאוד על התפתחות של לקויות כאלה ואחרות על חייו של הילד בעל ההפרעה.

ילדים במסגרת הגנים שיגלו בעיות בהיגוי או שימוש איטי באוצר מילים, חוסר עניין בהקשבה לסיפורים, זכרון, צבעים,קושי כמותי, פעילות יתר קיצונית, קושי בסידור על פי גודל וכד’.. יהוו פוטנציאלים ללקות בהפרעות קשב וריכוז ולבטח יזקקו לבדיקת לקויות למידה. כשיגיעו אלה לבית הספר תהיה להם לבטח בעיה בקריאה או כתיבה לרבות שגיאות בחישוב במקצועות החשבון, כמו כן תהיה להם בעיה מוטורית כגון אחיזה לא נכונה או בלתי נוחה של עפרון וכד’, גם הילדים הללו יצטרכו בדיקת לקויות למידה ואף מקיפה יותר אם לא אותרה הבעיה כבר בכיתת הגן. מיותר לציין כי במידה ולא תטופל ההפרעה נכונה תמשיך הבעיה ולא תעלם מעצמה ואף תבקר את הילד בבגרותו, בבחינות הבגרות ואף בלימודיו האקדמיים. חשובה ביותר בדיקת לקויות למידה מוקדמת ביותר על מנת לסייע ולהעניק כלים שיקלו על שגרת חייו ויסייעו לו להתמודד בסביבה תעסוקתית והן חברתית בו זמנית.


מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה