תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

דיסלצקיה ומונחים הקשורים בדיסלקציה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי דיסלקציה ואיך היא משפיעה על אורחת חייו של האדם הסובל ממנה

דיסלקציה הינה בעיה בקריאה טכנית. כשמדברים על בעיה טכנית, מדברים בעצם על בעיה הקשורה בהפקת צליל המילה בראש וקריאת המילה על גבי הדף. לרוב, אנשים שלא ידעו כי הם סובלים מדיסלקציה ינסו להדביק פערים ולקרוא טקטס ומסיבת חוסר מודעות לבעיה יפעילו קשיים על עצמם שיגרמו בסופו של דבר להפסקת הקריאה ופגיעה במוטיבציה מחשש שאין הם מסוגלים להתמודד עם קשיים אלה.

תסמיני דיסלקציה והגדרה לגבי סוגים של דיסלקציה הקיימים בעולם הפתוח.

לכל אדם בעל דיסלקציה כזאת או אחרת יש תסמינים כאלה ואחרים. לכל אחד דברים משלו וחומרתו שלו היא. כעשרים אחוז יסבלו מדיסלצקיה בדרגות חומרה כזאת או אחרת. חשוב לזכור שכל אדם שונה מחברו ויש בהחלט אפשרות לאבחן אנשים ואת סוג הדיסלקציה של כלל האנשים באכלוסיית מדינת ישראל למשל. בכל שנה הדבר משתנה, ניתן לראות שוני בדיסלקציה לפי תסמינים שונים אחד מהשני ובכל זמן כזה או אחר עלולה הסברה להשתנות והמבדק יקבל צורה אחרת.

דיסלקציה פונולוגית מתייחסת לילדים קטנים עד תינוקות המתקשים לעבד מידע נכון. דיסלקציה מסוג זה עלולה בגיל בוגר יותר להקשות בגילוי נכון של אוצר מילים ומן הסתם גם בדיבור שהרי אוצר מילים חשוב על מנת לבנות בסופו של יום מערך של שיחה או דו שיח בין אדם לחברו. לכל בעיה יש השלכה עתידית בוגרת וזהו דבר שחשוב לזכור ולדעת. חשוב לציין כשמופיע קושי בגילוי אוצר מילים גדול יהיה קשה ביותר לאיית נכון מילים ואף להתנסח נכון. קשיים אלה נובעים מעיבוד פונלוגי חלש במח ולכן הם נקראים דיסלקציה פונלוגית. רמת הרגישות בדיסלקציה זו תהיה מאוד נמוכה, זיהוי הצליל יהיה מאוד נמוך אם כי הבעיה לא תהיה קשורה בהבנה, לאנשים כאלה תהיה בעיה הקשורה בדיבור.

דוגמאת דיסלקציה נוספת קשורה בדיסלקציה לקסיקלית. דיסלקציה זו קשורה בקושי של יכולות לאיית את המילה נכון ואף לאיית אותה לא פעם הפוך. דיסלקציה נוספת הינה דיסלקציה וויזואלית הקשורה  בדילוג הקריאה, ישנו קושי לבהות אפילו בנקודה ספציפית, סוג של יכולת לראות את התמונה הכללית. כמו כן ניתן לראות בדיסלקציה מסוג זה חוסר יכולת לקשר בין אותיות ולצור בינהן לא פעם בילבול אחד גדול.

בין הבעיות הרבות של דיסלקציה ניתן לראות דיסלקציה משולבת. תסמינים של דיסלקציה משולבת קשורים בהבאת כמה תסמינים יחד ולא בהכרח בסוג אחד של דיסלקציה. אדם עם דיסלקציה וויזואלית יגלה כי הוא גם לוקה בדיסלקציה פונלוגית לא פעם. כשיש שילוב בין שניהם שהרי מדובר יכולת קטנה מאוד להבין את הנכתב ויכול גם לבוא לידי ביטוי גם באופן הויזואלי ולעיתים אפילו מוטורי.

נכון להיום מנסים חוקרים בכל כוחם להבין מאין נובעת הדיסלקציה ומהם הגורמים לה? חשוב להם להבין מאילו סיבות היא מגיחה ולמה היא בעצם קשורה אם כי התשובה לא נמצאה עד היום ואין להם תשובה חד משמעית לכך. מדענים הגיעו למסקנה כי דיסלקציה קשורה במשהו תורשתי וכי אם אחד ההורים ילקה בדיסלקציה שהרי ילדו ילקה בה בחמישים אחוז. במבדקים כאלה ואחרים עלה כי על פי תורת הנירולוגיה מוחם של אנשים הסובלים מדיסלקציה שונה ממוחם של אנשים שלא סובלים מן התופעה, כמו כן, עולה מזה שלא תמיד לימוד מתקן הינו התשובה לבעית דיסלקציה. לא פעם הפיצוי הזה עלול לגרוע ואף לגרום להחמרת הבעיה. אנשים עם קשיי קריאה יכולים להזיק לעצמם באמצעות הנסיונות הבלתי פוסקים שלהם להתעלם מכך שהינם סובלים מבעיה זו ולנסות בדרכים שאינם כשירות עבורם כביכול לנסות ולהתעלות מעל הבעיה הקיימת. הדבר הוכיח כי הנזק הנגרם כתוצאה מכך עלול להיות גדול ואף שלא למזער את הבעיה.

אם נבחין היטב נוכל למצוא דיסלקציה הקשורה בהתפתחות וקשורה בעצם בתורשה ואחת כזאת הנרכשת שנגרמה כתוצאה מפציעה או חבלה בקטנות.. חשוב לציין כי אנשים עם לקויות כאלה ואחרות חשוב ביותר שיטופלו בהתאם ויפה שעה אחת קודם. לקויות למידה שאינן מאובחנות או מטופלות עלולות להזיק מאוד לילד בשנים החשובות ביותר בחייו. לקויות למידה הינן דבר שלא מתגמד עם השנים, להיפך, אדם שלא מטופל או מקבל את התמיכה הראויה לכך עלול להינזק והדברים עלולים להשפיע על חייו התעסוקתיים והחברתיים בנשימה אחת.

דיסלקציה הינה לקות למידה לכל דבר. מדובר בלקות של קריאה והיא לא קשורה ליכולות אינטלקטואליות נמוכות או גבוהות. אין קשר למנת משכל אצל אדם עם דיסלקציה. מדובר בבעיה בפני עצמה הקשורה בלקות למידה לכל דבר. חשוב לציין כי לקויות למידה לא נובעות מחוסר אינטלגנציה אך עדיין יש להבחין בין מצבים מסויימים בעלי אינטלגנציה כזאת או אחרת שבזכות אינטלגנציה גבוהה עלולים דווקא להסתיר היטב את הלקות מבלי שידעו על כך, כלומר, תת מודע.

ילדים מחוננים למשל יצליחו להסתיר היטב את לקויות הלמידה. אף אחד לא יבחין כי הם מתקשים לקרוא בזכות אינטלגנציה גבוהה. כאשר יגיע הילד לכיתות גבוהות תתגלה הבעיה. יש מצב שונה שבו למשל האינטלגנציה פחותה ומתוך זה ישלחו אותם אנשים לאבחון לקויות למידה בעקבות מנת משכל קטנה אך מכיוון שאין תקשורת טובה איתם יתכן כי לא יצליחו לעלות על הבעיה בדיוק כשם שיש אינטלגנציה גבוהה. דבר והיפוכו.

לקויות למידה לרבות בעיות קריאה הינם בעיות שלא תעלמנה מעצמן. לקויות למידה כגון דיסלקציה הינן בעיות המצריכות אבחון מתאים. בעיות של דיסלקציה עלולות להופיע גם אצל אנשים בעלי מנת משכל גבוהה וגם אצל אנשים בעלי מנת משכל פחותה. אין זה אומר דבר. החסרון הגדול הינו אבחון של הבעיה כשמדובר באנשים בעלי מנת משכל גבוהה המצליחים להסתיר היטב גם מכורך מציאותם וגם מנסיונם את הבעיה או לחילופין אנשים עם מנת משכל נמוכה המצליחים להסתיר היטב מכיוון שאין הם בכלל מודעים כי קיימת בעיה ואין הם יכולים לתאר אותה או לתקשר נכונה עם הסביבה .

לקויות למידה הינן דבר שלא נעלם מעצמו. דיסלקציה הינה תופעה שלא נעלמת וקשורה בקריאה וזיהוי צליל המילה. ברגע שאין זיהוי צליל אין יכולת של קריאת המילה נכונה. דבר גורר דבר, עלינו לזכור שחלק מאבחון נכון או טיפול נכון של דיסלקציה ושאר הלקויות חשוב ביותר אך גם חשובה העובדה כי האנשים שסביבנו, סביבה חברתית הינה סביבה טובה עבורנו ושהם מסוגלים ואף יודעים לתת לנו את הפרגון, התמיכה או הסיוע הנדרש. דיסלקציה הינה חוסר יכולת לקרוא טקטסטים, לבטח לא טקסטים קצרים. הפיצוי יביא לא פעם לאסון וללא טיפול המצב אף יחמיר. חשוב ביותר לבצע אבחון לקויות למידה על מנת לאתר בין היתר לקויות הקשורות בקריאה. נכון להיום השוק יכול לספק מאבחנים מקצועיים שיתנו בידכם את הפתרון החלקי מכיוון שחשוב ביותר לדייק שליקוי הינו ליקוי ומדובר בעצם בליקוי נירולוגי תורשתי אלא אם הוא נגרם מפגיעה באופן יזום. דיסלקציה הינם קשיים בקריאה ואין הדבר יכול להעלם מעצמו אלא אם האדם יהיה מודע לבעיה ויבצע טיפול בהתאם לבעיה.

עוד על דיסלקציה

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה