תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

האם אני סובל מהפרעות קשב וריכוז?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

במידה ושאלתם את עצמכם את השאלה “האם אני סובל מהפרעות קשב וריכוז” לאחרונה ייתכן וזה עתה הבאתם את המודעות בקשר לתפיסה העצמית שלכם אל שיא מסויים.
לא כל מי שסובל מהפרעות קשב וריכוז מודע לכך ורבים מהאנשים המבוגרים פשוט גדלו יחד עם ההפרעה ולמדו לחיות עם התסמינים והבעיות הנגרמות כתוצאה מההפרעות הקשב והריכוז מבלי שהם פונים לעזרה.

 לא אחת אנו נתקלים במבוגר שאינו מסוגל לשבת לרגע, שזז ממקום למקום או משחק בחפץ ביד אחת תוך שהוא מקיש בעט על השולחן בידו השנייה. אנחנו אומנם יושבים בדיוק מולו ומשוחחים עימו אך נדמה שמבטו במקום אחר ובכל פעם מחדש נקטעת השיחה משום שתשומת הלב שלו מופרעת על ידי חתול חולף, רכב שהרעיש או שיחת טלפון של אדם היושב בשולחן הסמוך. מבוגר כזה יכול מאד להיות סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. אם נקיים עמו שיחה מלב אל לב סביר להניח שהוא יתאר לנו מגוון קשיים שעליו להתמודד איתם במציאות היום יומית של חייו. למשל, יציאה מהבית בבוקר והגעה לעבודה, לכאורה שגרה בסיסית, אך עבור מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז זוהי משימה לא פשוטה. הצורך להתלבש, להכין כריכים לילדים, לארגן גם אותם ולהוציא את כולם בזמן מהבית מבלי לשכוח לקחת את המפתחות למשרד, את הפלאפון ואת המזוודה הופכים להר יומי שהטיפוס עליו מפרך.  

 

חשוב לציין כי לא כל מי שסובל מתסמינים מסויימים של חוסר שקט או בעיות ריכוז כאלה או אחרות בהכרח יאובחן כבעל הפרעת קשב או הפרעת ריכוז. לעיתים מדובר בבעיות קשב או בעיות ריכוז הנגרמות מסיבות שונות לחלוטין והמגוון לאלו רחב, בעיה פיזית כלשהי, מצוקה חברתית, טראומה פסיכולוגית נפשית, חוסר של חומרים מסויימים בגוף כמו ויטמינים למשל וכדומה.

 

אך עצם העובדה שאדם מביא את עצמו לתהות האם התחושות שהוא חש והדרך בה הוא מתנהל בחייו לוקה בחסר, משונה או מפריעה ואינה נוחה לו, עצם העובדה שהשאלה מתגלעת כבר מפנה את אור הזרקורים אל הבעיה וזו כמו שנוהגים לומר, חצי הדרך אל הפתרון.

 

כלי האבחון העומדים כיום לרשות הרופאים הנוירולוגים או הפסיכולוגים העוסקים באבחון ואיתור לקויות והפרעות כמו ADHD, הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות או ADD בלבד שהיא הפרעת קשב וריכוז ללא הפרעת היפראקטיביות משולבת, הם רבים מאד ובעלי יכולת גבוהה לביצוע אבחון מדוייק ומקצועי. הרופאים משלבים בין מספר כלים במהלך האבחון, מבחנים נוירו-פסיכולוגיים, שאלונים ייחודיים, סריקת תיק רפואי ובדיקות פיזיות נוספות. הניתוח של כל אלו יחד מביא לאבחון הסופי.כל אלו מתקיימים גם כאשר מדובר
באבחון קשב וריכוז אצל מבוגרים או אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים.

 

שאלות, שאלות

בשלב הראשון לאחר שהבנתם כי קיימת בעיה ואתם מעוניינים לפתור אותה מומלץ לערוך באופן עצמאי כמה בדיקות קצרות באמצעות שאלונים אותם ניתן למצוא בקלות באתרים בנושא הפרעות קשב וריכוז ברשת האינטרנט או בספרים העוסקים בנושא. שאלונים אלו כמו כל תהליך בדיקה אחר ידרשו מכם כנות מכסימלית, אם תעגלו פינות בעת מתן התשובה תתקשו לקבל בסופו של השאלון רושם חד משמעי.

השאלונים הללו אינם בדיקה רשמית ואינם יכולים להעניק אבחון סופי כמובן, אך יש ביכולתם להעניק לכם איזו טעימה, נגיעה מאותו אבחון כללי להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות והם מומלצים כדי בעיקר, לעשות סדר במחשבות שלכם. אם תמלאו מספר שאלונים תיווכחו לדעת שהתשובות יהיו די זהות, שאלונים שמולאו בכנות ובאופן עקבי יתנו לכם את אותן התוצאות, במידה ויש שוני ניכר בדקו את עצמכם שוב. בתום השאלון זכרו שמדובר בשאלון ולא באבחון רשמי.

 

ישנם שאלונים רבים בנושא הזה אך רובם יתמקדו באותם נושאים ויבקשו מכם לדרג מספרית את התגובה שלכם למצב כלשהו. הנושאים מתחלקים לכמה קטגוריות: משפחה, חברה, לימודים או עבודה, היבט פיזי והיבט נפשי. בכל אחד מאלו יוצגו נקודות רבות המתקשרות לקטגוריה ועל כל אחד מאלו תישאל שאלה הדורשת דירוג. לדוגמא, “האם אתה סובל משינויים קיצוניים במצבי הרוח”, 1 לא סובל כלל, 5 סובל מאד. דוגמא נוספת, “האם אתה מתקשה להמתין לתורך בעת ביצוע קניות בסופר או בזמן ישיבת עבודה” 1 לא מתקשה כלל, 5 מתקשה מאד.

 

הנושאים עם פירוט הנקודות שעשויים לעלות בהם לדוגמא הם:

משפחה – שאלות בנושא האני העצמי בתוך הקומפלקס המשפחתי עם מיקוד ברקע המשפחתי, מצב סוציו אקונומי, מערכות היחסים בבית, התנהלות מול ההורים, אחריות משפחתית, אפשרות של קרובי משפחה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ועוד.

חברה – התנהלות כללית בחברה, יצירת קשר עם הסביבה, קבלה והפנמה של כללים חברתיים, יצירת קשר אינטימי, התמודדות חברתית עם סיטואציות מורכבות.

לימודים או עבודה – עמידה בזמנים, יכולת עמידה במשימה, תכנון, ארגון וכדומה.

היבט פיזי – הרגלי אכילה ושינה, רגישויות לאור וקול, שיווי משקל, הבעה, שפה, זיכרון, תנועתיות, תזזיתיות, קשר עין יד.

היבט נפשי –  סיכונים או התמכרויות, מצבי רוח, דיכאון, דכדוך, מורל נמוך, קשב וריכוז, מעקב אחר הוראות, דימוי, בטחון עצמי, התמודדות עם כעס, רוגז או התפרצות של אחר, יכולת או אי יכולת קבלה של מחמאות או ביקורת ועוד.

 

ההקלה שבידיעה

כמובן שאם בשלב הזה מתעורר אצלכם החשד המוצק שאתם אכן סובלים מהפרעות קשב או ריכוז או היפראקטיביות ההמלצה היא לגשת לאבחון. כאנשים מבוגרים תוכלו ליהנות לכאורה מהבנה כללית ותפיסה בהירה יותר של ההפרעה. תוכלו להבין את התהליכים הנוירולוגיים הגורמים לכם להתנהג ולהתנהל כפי שאתם מתנהגים, להבין מה עומד מאחורי הקשיים והתסכולים שסביר להניח ליוו אתכם במהלך שנות הילדות וההתבגרות. הבנה והכרה עם העובדה שיש שם וכותרת לבעיה שליוותה אתכם במשך שנים כה רבות גורמת לא פעם להשלמה מבורכת המאפשרת לטפל בהפרעת הקשב והריכוז מקום שלם וטוב יותר מבחינה מנטלית.

 

כאשר מדובר בילדים למשל אחד הקשיים הגדולים שעמם מתמודדת המשפחה וגם הצוות החינוכי או הגורמים המטפלים הוא העובדה כי הילד אינו מצליח להבין כי מאחורי ההתנהגות שלו ישנו טריגר נוירולוגי מובהק וכי הוא לא בהכרח אחראי לכך שאינו מצליח להשתלב חברתית או לימודית, מצבים שגורמים לו עוגמת נפש רבה. באמצעות הטיפול וכש הילד כלים להתמודד עם הסיטואציות הללו אך ההבנה הכללית להפרעה הנוירו-פסיכולוגית שלו נותרת עלומה מבחינתו וחוסכת ממנו את הקלת הידיעה לה זוכה המבוגר המאובחן בהפרעת קשב וריכוז.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה