תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הוראה מתקנת בילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הוראה מתקנת בילדים היא סבוכה, קשה, מאתגרת, מספקת ומהנה בו זמנית. נדרשת כמות עצומה של יצירתיות, סבלנות והבנה בכדי להתמודד עם ילדים שמעדיפים להתרוצץ ולשחק בכדור מאשר לשבת ולעבוד על בעיות הקריאה שלהם. יתר על כן, חלק ניכר מהילדים המגיעים לטיפול של הוראה מתקנת סובלים מהפרעות קשב וריכוז ו/או היפראקטיביות, וינסו להסיט את המורה שלהם מהרצף הלימודי בדרכים שונות וייחודיות כגון ניהול שיחה, תיפוף על השולחן וציור. על העוסק בתחום של הוראה מתקנת להיות קשוב לצרכיו של הילד, אך יחד עם זאת לדעת להתעקש על משימות טיפוליות המהותיות עבור הילד, ושיכולות במקרים רבים לשנות את חייו ואת דרכו החינוכית.

 על מנת להעריך את קשייו של הילד המסוים, משתמשים בכלים סטטיסטים שונים בכדי להעריך אם מדובר בקושי קל, או נטייה טבעית לבין לקות למידה, שעלולה לפגוע בהתפתחותו העתידית. “לקות למידה” היא מונח שמיצג הפרע נוירולוגית-קוגניטיבית, ושאפשר לתת לו מספר הגדרות תפעוליות שונות כגון: “לא מצליח לבצע משימה בזמנים כאלו ואחרים”, “לא מצליח לזכור כמה מלים ברציפות” וכולי.

הוראה מתקנת משתמשת בכלים מהנים כגון משחקים ופעולות, על מנת להעסיק את הילד, ולדאוג כי יבצע את המשימה מבלי שישים לב בכלל שהוא מנסה ללמוד משהו חדש. באותו אופן שמי ששונא לרוץ, יוכל דווקא ליהנות מפעילות גופנית הכוללת ריצה כגון טניס או  כדורסל.


הוראה מתקנת וידע כללי

הוראה מתקנת משתמשת במשחקים כגון טריוויה, “ארץ עיר” ודומיהם בכדי לפתח את אוצר המלים ואת ידע העולם של הילד. על אף שלכאורה הדבר לא נראה כדבר מהותי, ואף הוצא באיזשהו שלב ממבחני הפסיכומטרי בטענה שהדבר מוטה תרבותית. מבחני מנת משכל כגון מבחן ‘וקסלר’ מכלילים אותו כאחד מתתי המבחנים שלהם. זאת מכיוון שכמות הידיעות שמסוגל לצבור אדם יכולה לקבוע את הצלחתו בכל הקשור למקצועות רבי המלל בחיים, כגון ספרות, היסטוריה, ואף פסיכולוגיה וביולוגיה. הוראה מתקנת עוזרת לילד להטמיע את הידיעות הרבות בחייו היום-יומיים.

משחקים נוספים הקשורים לאוריינות מילולית כתובה שבהם משתמשת הוראה מתקנת הם: תשחצים ותשבצים, אשר עוזרים לילד לסדר את הידע שהוא צובר בתבניות מסודרות. שבץ נא ועוד. משחקים הקשורים לאוריינות מילולית מדוברת שבהם משתמשת הוראה מתקנת הם: ‘נחש מי’, המשחק הישראלי בו המתמודד צריך לנחש אילו מהדמויות ברשותך, מה שמאפשר לילד לשאול שאלות ולהתבטא באופן טוב יותר על מנת לזכות.  ‘כן, לא שחור לבן’, אשר כופה על הילד להשמיט מלים מסוימות בדיבורו, ויוצר אצלו מודעות פונולוגית ו’איש תלוי’, המשחק בו הוא נדרש לנחש מילה או ביטוי מסוים, ולחילופין להציגו בפני שותפו במשחק.

 

הוראה מתקנת – זיכרון ופרטים

הוראה מתקנת עוסקת רבות בפיתוח הזיכרון אצל הילד, ויכולתו לסדר את הזיכרונות שהוא צובר בתבניות מסודרות. לשם כך משתמשת הוראה מתקנת במשחקים שונים המפתחים כישורים אלו כגון: ‘משחק הזיכרון’- המפתח זיכרון חזותי-מרחבי, ומאלץ את הילד לשים לב לכמה שיותר פרטים. ‘צוללות’ – המפתח תשומת לב לפרטים והסקת מסקנות, וכמובן ‘שחמט’, הוראה מתקנת נעשית רבות באמצעות השחמט בשל היכולות הלוגיות שהוא מפתח, והדרישה להביט כמה שיותר מהלכים קדימה, מה שמצריך פיתוח הזיכרון וראיה היקפית של בעיות. בנוסף, ‘שחמט’ דורש יכולות זיכרון, על מנת לזכור את ספר הפתיחות העצום והשתלשלויותיו בכדי לתפקד במשחק הנערך עם שעון.

 

הוראה מתקנת וחשבון

תחום החשבון והמתמטיקה הוא הקשה ביותר להבדיל בין ‘קושי’ לבין לקות למידה. מעטים הם הילדים שנהנים מהתחום הזה, בעיקר משום שהוא דורש השקעה מתמדת וחשיבה מאומצת לאורך זמן. הוראה מתקנת מנסה תחילה לחבב את לימודי החשבון על התלמיד שהוגדר כי ביצועיו בתחום הם מתחת לבני גילו ע”י משחקים שונים כגון: ‘מונפול’- המאפשר לילד להתעסק בחשבון של סכומים עד 5 ספרות, כאשר הוא רוכש או מוכר נכסים, וכאשר הוא מלווה או משעבד נכסים לבנק.

כל משחק קופסה העושה שימוש בשתי קוביות ושמאפשר לתרגל את ארבע פעולות החשבון. ילד הנמשך למשחקי הפנטזיה יעדיף לשחק משחקים כגון: ‘מבוכים ודרקונים’ בעוד שילד אחר יעדיף לשחק ‘סולמות ונחשים’. אין זה משנה ועל מדריכו באמצעות הוראה מתקנת להיות קשוב לרצונותיו של הילד, כי פעמים רבות אנו מתגברים על קשיינו באמצעות אהבותינו לתחומים אחרים. כלומר, יכול להיות שילד אשר יתאהב במשחק מסוים הכרוך בקוביות יכריח את עצמו להתמודד עם הקושי שלו בחשבון, על מנת לשחק באופן רציף ומהנה יותר. משחקים אחרים בהם משתמשת הוראה מתקנת לצורך חיזוק ההבנה החשבונית הם: ‘ריבוע קסם’, ‘קלפים’, ‘מנקלה’ ועוד.

 

מציאת המטפל המתאים

כאמור, הוראה מתקנת בילדים היא בעלת אספקט טיפול יותר מאשר במבוגרים, ולכן חשובה ביותר הכימיה בין המדריך לבין הילד. על ההורים לברר על המדריך לפני כן, לערוך פגישת היכרות ללא הילד, ולנסות לברר אם ישנן המלצות כלשהן לגביו. הוראה מתקנת יכולה לסלול את דרכו הלימודית של הילד, ולכן הבחירה היא כל כך מהותית. על ההורים גם לערוך עם המטפל “תיאום ציפיות” לגבי משך הטיפול, בהסתמך על האבחונים שהעבירו לו וחוות הדעת של מוריו, לגבי ציפיותיהם ממנו והחשוב מכל ציפיותיו מהם. כלומר, כמה זמן עליהם להשקיע בעבודה עם הילד מחוץ לקליניקה, איך עליהם לנהוג בילד כאשר הוא לא עומד בדרישותיהם, וכיצד להתנהל מול מערכת החינוך ומורי בית הספר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה