תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז? חשוב שתקראו…

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז? 

רוב הסיכויים שאם אתם הורים לילדים, נתקלתם בביטוי הפרעות קשב וריכוז לפחות פעם אחת. ילדים מסוימים מאובחנים כסובלים מההפרעה הזו בגיל שמקדים את גיל 3 חודשים. בטקסט הקצר שכתבנו עבורכם, אנחנו מפצירים בכם לדאוג לאבחון מוקדם ככל האפשר. מדובר על הפרעה נוירולוגית התפתחותית שעלולה לגרום לפגיעה רצינית מאוד באיכות החיים של הילדים שלכם. בניגוד לדעה שהייתה רווחת בעבר כי מדובר על מחלה של ילדים קטנים או מתבגרים, מדובר בהחלט על מחלה שפוגעת בכל הגילאים ובכל שכבות האוכלוסייה. איכות החיים של האינדיבידואל שסובל ממנה יכולה להשתפר פלאים במידה ואובחן ותטופל בהתאם לצורך. עוצמת התסמינים, דרגת החומרה ומספר התסמינים משתנה מאדם לאדם אבל באופן כלי ניתן לדבר על פגיעה בריכוז ובקשב, על היפראקטיביות ועל אימפולסיביות כעל מאפייני הליבה של ההפרעה שמכונה הפרעות קשב וריכוז.

כמות עצומה של תסמינים שונים
ישנם תסמינים שונים ומשונים שנבדלים בעוצמת החומרה שלהם. חשוב להבין כי המטרייה של הפרעות קשב ריכוז היא מטריה רחבה מאוד. כך ישנם למשל אינדיבידואלים שלא מסוגלים להתרכז בגירוי בודד אחד בלבד ואחרים שלא מסוגלים להתרכז בגירוי בודד אחד בזמן שישנם גירויים אחרים בסביבה. על מנת לתאר את הכתוב כאן בצורה טובה יותר נתאר למשל תלמיד או סטודנט שמעוניין להתרכז בדברי המורה או המרצה. במידה והוא לא מסוגל להתרכז בדבריה בגלל שבחדר הסמוך מתנגנת מוזיקה או כי בשולחן לידו שני סטודנטים מרעישים, הוא סבל מתסמין מסוים. אינדיבידואל אחר למשל, יוכל להתרכז בדברי המרצה או המורה רק בתנאי שיהיו בסביבה עוד הסחות דעת. אנשים כאלה למשל לא יוכלו להתרכז בדברי החברה שלהם אלא אם כן ישחקו באותה העת במחשב או בטלפון הסלולרי שלהם. אחרים יסבלו מהצפת מידע או עודף גירויים אם למשל בזווית העין יקלטו אדון שמניע את רגלו בעצבנות. תסמינים נוספים הם למשל חוסר יכולת לדחות תגובה שמוביל לאימפולסיביות. תסמינים אחרים יכולים להיות חוסר יכולת למקד את הריכוז לאורך זמן, תנועתיות רבה, חוסר יכולת לשבת למשך יותר מזמן קצר וכיו”ב.

זה לא אתה, זו ההפרעה
הבעייתיות היא שבשל חוסר אבחון, במקום לתייג את הילד כסובל מאותן הפרעות קשב וריכוז, מתייגים את הילדים האלו כילדים שובבים, ילדים רעים או כתלמידים בעייתיים, חסרי מוטיבציה, לא מוצלחים, חולמניים וכיו”ב. מבוגרים שסובלים מהתסמינים יאובחנו למשל כעובדים לא טובים, כבני זוג לא קשובים וכיו”ב. החברה מתקשה להבין ולקבל את אלו שסובלים מאותן הפרעות קשב וריכוז. המורכבות העצומה שלה, ריבוי הסימפטומים וחוסר היכולת להפריד בין האופי של האינדיבידואל לבין התסמינים של ההפרעה מובילים לכך שהאנשים שסובלים מההפרעות האלו מסתובבים בעולם עם תחושה של דחייה, של חוסר יכולת, של אכזבה ושל חוסר מימוש. הן הילדים והן המבוגרים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז לעתים קרובות סובלם מקשיים רבים באופן אישי עקב חוסר היכולת שלהם. במידה והבעיה תאובחן ויכירו בה, יטפלו בה ויפעלו על מנת להפחית את עוצמת התסמינים, המבוגרים המשמעותיים יוכלו להוות מקור מגן עבור הילדים שסובלים מההפרעה.

כולנו מופרעי קשב וריכוז במובן מסוים
בואו נסתכל על העניינים בצורה אחרת. האם כל אדם באשר הוא מסוגל להתרכז בהרצאה אחת לצורך העניין למשך עשר שעות? ובכן, רוב הסיכויים שהתשובה היא לא. יחידי סגולה בלבד מסוגלים ללא עזרה חיצונית להתרכז כל כך הרבה זמן במקור מידע אחד ולהפנים את הפרטים החשובים בו. כעת נשאל שאלה אחרת: האם כולנו מסוגלים להתרכז בסרט שנמשך חמש שעות? כמובן שלא, וזוהי גם הסיבה שרוב הסרטים אורכים בממוצע שעה וחצי עד שעתיים. האם שמתם לב לכך שכמעט כל הסרטים הם בני אותו האורך? ובכן, הסיבה לכך נעוצה שזהו משך הריכוז הממוצע באוכלוסייה. אך מה בנוגע לסובלים מאותן הפרעות קשב וריכוז? רבים מהם לא מסוגלים להתרכז בסרט למעלה מחצי שעה ולעתים אף פחות מכך. הם בורחים לעולם משלהם, לעתים יוצאים מן האולם ורוב הסיכויים שישאלו את חבריהם שאלות במהלך הסרט כיוון שיתקשו לעקוב אחרי העלילה.
מה שאנחנו מנסים לומר כאן הוא שהפרעות קשב וריכוז הן בסך הכל החמרה של קשיים שכולנו מתמודדים איתם ביום יום. הקושי החריג ובדרגה הגבוהה יותר מאפיין את הסובלים מן הבעיה אבל מאחר ומדובר בקשיים סובייקטיביים, המביט מן הצד יכול לפטור את הסובלים כמפונקים, בעייתיים, לא מבריקים, עצלנים וכיו”ב בעוד שלמעשה מדובר באנשים חרוצים שעובדים קשה מאוד להיות כמו כולם מדי יום ביומו בעוד הם מבצעים את הפעילויות הפשוטות ביותר.

כמה אתה באמת רוצה?
אין ספק שכל אדם שנתקל בקושי צריך להשקיע יותר אנרגיה על מנת להתקרב לנורמה החברתית מבחינת התפקוד. השאלה היא עד כמה משחקת כאן המוטיבציה תפקיד? מן הסתם גם ילד עם הפרעות קשב וריכוז מסוגל להתרכז זמן רב יותר בנושא שמעניין אותו. ילדים בעייתיים יכולים לצפות במשך שעה וחצי במשחק כדורגל בקלות רבה יותר משעה וחצי בה הם צריכים להקשיב לשיעור משעמם לצורך העניין. עם זאת, ישנו גבול ליכולת שלהם גם לגייס את המוטיבציה בחיי היומיום. ילד שחוה על בשרו חוויות לא נעימות של שלילה, דיכוי וכיו”ב יכול לפתח חוסר יכולת לגייס מוטיבציה חיובית, מה שמוסיף לתחושת הכישלון.

אבחון וטיפול – מוקדמים ככל האפשר
הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי לרוב בגיל הרך אך הן יכולות להופיע בכל שלב במהלך הילדות. חשוב להימנע מלסווג את הילד כבעייתי ולהכיר בכך שהוא סובל מהפרעה נוירולוגית מאובחנת ולטפל בו בהתאם. בדיוק באותה מידה שלא תתייחסו לילד שחולה בסוכרת נעורים כילד בעייתי שסתם עושה את עצמו, כך עליכם להתייחס באותה הרצינות לילד שלא מסוגל להתרכז בשיעור ארוך, שלא מסוגל לשבת במקומו, שנע ללא הרף ולא מסוגל למצוא את השקט הפנימי שלו וכיו”ב. ככל שהמודעות לנושא תעלה ותגבר, כך יותר ילדים יוכלו להיות מאובחנים בשלב מוקדם יותר ויוכלו להיות מטופלים מהר יותר וטוב יותר. איכות החיים של האינדיבידואל שסובל מאותן הפרעות קשב וריכוז יכולה להשתנות מן הקצה אל הקצה במידה ויטופל כראוי ובזמן הנכון.

סיפור אהבה לכל החיים
חשוב להבין כי כל תחומי החיים נפגעים כתוצאה מההפרעות שאנחנו דנים בהן כאן. מדובר על התחום ההתנהגותי, הקרייריסטי, הזוגי, הקוגניטיבי, האקדמי ועוד. בנוסף מדובר על הפרעה שמאופיינת בתחלואה נלווית רבה ושכיחה מאוד. בין התחלואות הנלוות ניתן להזכיר למשל הפרעת התנהגות, הפרעות נוירולוגיות שונות, הפרעות שינה, דיכאון, חרדה, הפרעות במצבי הרוח, בעיות למידה ועוד. שלושים אחוז מהמאובחנים סובלים מתחלואה נלווית אחת לפחות. זו היא עוד סיבה מצוינת להגיע לאבחון מהר ככל האפשר. האופי הכרוני של המלה גורם לה להישאר עם האינדיבידואל למשך כל ימי חייו, הרבה מעבר לגיל ההתבגרות. למרות שמבחינה סטטיסטית פחות מחמישים אחוז מהסובלים מההפרעה בתקופת הילדים ייקחו אותה הלאה אל חייהם הבוגרים, ניתן בהחלט להגיד שבמציאות כל מי שסובל מן ההפרעה בגיל צעיר, ימשיך לשאת אותה אל עבר חייו הבוגרים. הסטטיסטיקה בוצעה כשלא בוצעו כמעט אבחונים בגיל המבוגר יותר מ18. זוהי הפרעה כרונית ואין להתעלם מכך.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה