תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

החיים עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד מאבחנים כי הילד שלכם הינו בעל הפרעות קשב וריכוז?

הורים רבים רואים את הילדים שלהם כמלאי שמחת חיים, סקרנות ורצון להתרוצץ, לרוץ ולשחק. רצונות אלה נראים להורים טבעיים לגמרי. ואז, לפתע פתאום, הם מקבלים זימון לבית הספר או הגן של הילד ומקבלים את החדשות המפחידות – המורים או הגננות סבורים שלילד יש בעיות קשב וריכוז.

התגובה הטבעיות של ההורים לחדשות אלה הינה בדרך כלל שלילית מאוד, התנגדות נחרצת והאשמת המורים בחוסר רצון להתאמץ למצוא את הגישה הנכונה לילד. הורים רבים משערים באופן אוטומאטי שהמורים פשוט לא רוצים לעשות את עבודתם.

במקרים אלה ניתן להעביר את הילד בית ספר או גן, אך מדובר בפיתרון לא מוצלח ביותר. העברת הילד למוסד לימודי אחר ללא סיבה מוצדקת ומובהקת עלולה לגרום לו לטראומה רצינית. חוויה קשה זו עלולה להחמיר בעיות קשב וריכוז במידה וקיימות, או אפילו לגרום להופעתם (הנבואה שמגשימה את עצמה).

הבחירה החכמה ביותר במקרה זה הינה לא להתווכח עם המורים ולהפנות את הילד לאבחון. אבחון בעיות קשב וריכוז נעשה בדרך כלל בעזרת מבחן TOVA או מבחנים נוספים, כגון בדיקה על ידי פסיכולוג ילדים. בשלב זה מומלץ להשקיע את הזמן ולתת לילד שלכם אבחון מקיף ככל האפשר. הסיבה לכך הינה שלכל שיטת אבחון יש מתנגדים. כל אחת משיטות אלה זוכה לביקורות על חוסר אובייקטיביות, ספק סביר לטעות, הטיית תוצאות או פשוט חוסר התאמת המבחן לכל הילדים. לכן, בכדי לבצע אבחון שייתן תוצאות איכותיות ואמיתיות, מומלץ לעשותו כמה שיותר מקיף ורב-גוני.

 הדרכים השונות להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז במסגרת הביתית

במידה והתוצאות של כל אבחון שניסיתם מראה שלילד שלכם אכן יש הפרעות קשב וריכוז, אל תתייחסו לכך כאל טרגדיה. הילדים ירגישו מייד בפחד ובלחץ שלכם ו”ידבקו” בו. כיום ידוע שלפחות 5% מכלל הילדים וגם המבוגרים סובלים מבעיות קשב וריכוז. הדבר אינו מפריע להם לנהל אורח חיים בריא ועשיר למדי. כל מה שצריך זה למצוא דרכים להתמודד עם התופעה. אחרי הכול, לכל אדם יש את המאפיינים הייחודיים שלו שמבדילים אותו מאחרים ובמקרים מסוימים עלולים להיות קשים להתמודדות עבור הילדים או המבוגרים. ניתן ללמוד להתמודד עם כל תופעה כזו. הפרעות קשב וריכוז לא יוצאי דופן מבחינה זו.

המשימה המוטלת עליכם כעת זה לא לשקוע במרה שחורה ולהאשים את עצמכם בכך ש”הילד לא מוצלח”, אלא לעזור לו למצוא את הדרך לתפקד כהלכה בחיי היומיום. המשימה אינה קשה כפי שנדמה לכם. הפרעות קשב וריכוז עושות את הילד שונה מהרוב, אך כלל לא פחות טוב מאחרים. מה שנדרש מכם וגם ממנו, זה למצוא את שיטת הלימודים שתתאים לו בשילוב עם טיפול מתאים.

 טיפולים שונים בבעיות קשב וריכוז

כיום קיימים מספר סוגי טיפולים עבור הפרעות קשב וריכוז. הסוג הראשון והידוע מכולם הינו טיפול תרופתי, הידוע בעיקר בזכות התרופות המורכבות מהתרכובת המעוררת בשם ריטלין. הבעיה בריטלין הינה שהוא עוזר אך ורק ל-75% מהאנשים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, כלומר רבע מהנוטלים את התרופה לא יצליחו להתמודד בעזרתה עם הבעיה. יתר על כן, אנשים וילדים שתרופת הריטלין לא עוזרת להם עלולים להראות סימנים של תופעות לוואי משמעותיות ושליליות ביותר, כולל פרץ חזק יותר של היפראקיביות.

הגישה האחרת לטיפול בבעיות קשב וריכוז הינה הגישה הפסיכולוגית, התולה את תקוותיה ביכולותיו הבלתי נדלות של מוח האדם שיכול אפילו לשלוט על עבודתו. הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי התנהגותי יוצא מנקודת הנחה שניתן לשנות מציאות על ידי שינוי תפיסתה, ולשנות התנהגות כללית על ידי הכנסת שינויים להתנהגויות השונות.

הטיפול עבור בעיות קשב וריכוז הינו שונה מאוד מאדם לאדם, לכן בכדי לקבל תוצאות טובות ומוצלחות יש לנסות מספר אופציות, על מנת לראות מה פועל בצורה האופטימאלית ביותר. והכי חשוב, בכדי שהילד שלכם ילמד להתמודד בהצלחה עם האתגרים השונים שיעמידו בפניו בית הספר, חיי היומיום וגם בחיים הבוגרים, יש להיות כמה שיותר קשובים לצרכים שלו, לתגובות שלו ולהעדפותיו האישיות. בסופו של דבר, המשימה העיקרית העומדת בפניכם זה ללמדו להיות אחראי למעשיו ומספיק חזק בכדי להפיק את המיטב מהיכולות הבלתי רגילות שלו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה