תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

החשיבות של אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מדענים ואנשי חינוך רבים פועלים ב-20 השנים האחרונות בכדי למצוא פתרונות ודרכי התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. בין שאר ההמלצות, אחת הטענות המשמעותיות של האנשים העובדים בתחום הינה שאבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז יכול לאפשר טיפול הרבה יותר יעיל ובאופן כללי, התמודדות יותר מוצלחת אל מול הקשיים.

העיסוק הרב בתחום הפרעות קשב וריכוז גרם לתחושת חרדה בקרב הורים רבים שמדובר בתופעה מופרזת, רצון של גורמים מסוימים להפיץ תרופות פסיכיאטריות לילדים ללא סיבה מוצדקת לכך. המוניטין השלילי הזה של הפרעות קשב וריכוז גרם לכך שהורים רבים מעדיפים להתעלם מהתסמינים הבולטים. אובדן אמון במערכות השונות עלול לגרום להתדרדרות של מצב הילד, שלא יכול להתמודד עם בעיותיו באופן עצמאי. חשוב להדריך את ההורים לשים לב להתנהגות של הילד ולהביא אותו בזמן לבדיקות אבחון הפרעות קשב וריכוז.

למרות הנתונים השונים והחוסר אמון שצוין לעיל, עם עובדות אי אפשר להתווכח: אחד מכל חמישה ילדים במערכת החינוך בישראל בכל הגילאים סובל מתסמינים של הפרעות קשב וריכוז וגם היפראקטיביות.

בכדי לבצע אבחון קליני מוקדם ואיכותי, יש לפנות לגורמים המוסמכים לכך, וניתן לעשות זאת גם ללא השתתפות מערכת החינוך (במידה ואין בה אימון מצד ההורים). תחומי הרפואה הרלוונטיים עבור טיפול הפרעות קשב וריכוז הינם תחום הנוירולוגיה ופסיכיאטריה של ילדים. ישנם מספר מבחנים שעוברים הילדים שיתכן כי סובלים מבעיות קשב ובעיות ריכוז – אחד המבחנים הוותיקים ביותר הינו מבחן TOVA.

בכדי להיות בטוחים באבחון מדויק, מומלץ לעבור כמה שיותר בדיקות מקיפות, כולל סקירת פעילות מוח, בכדי לשלול אפשרות של כל מחלה אחרת המשפיעה על יכולות הריכוז של הילדים.

השינויים שניתן לעשות בחיי ילד עם הפרעות קשב וריכוז בעזרת אבחון מוקדם

כמו לכל החלטה בתחום בריאות הילד, גם לבחירה לבצע אבחון מוקדם לילד המראה תסמינים ראשונים של הפרעות קשב וריכוז יש מספר היבטים. כאשר מחליטים על צעדים כאלה, חשוב ליזכור שבגיל הרך, כל זיכרון משאיר את עקבותיו על תפיסת עולמו של הילד ויכול להשפיע על עתידו. מצד אחד, אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז יאפשר למשפחה להתחיל להתמודד עם הבעיה מראש, כך שזה לא יפריע לילד בחייו החברתיים והלימודיים. כניסה לבית הספר עם פתרונות מוכנים לבעיות שעלולות להיווצר בתהליך הלמידה תעזור לילד לא לזכות בהגדרה של “ילד עם קשיי למידה” בקרב המורים. ידוע שתיוג כזה יכול להביא לירידה משמעותית בהישגיות העתידית.

על ידי אבחון מוקדם של הבעיה, ניתן להתחיל להרכיב את שיטת הטיפול באופן יותר רגוע, לתת תקופת ניסיון לכל שיטה, על מנת למצוא את דרך הפעולה האופטימאלית. מהבחינה הזאת, זמן הינו תרומה גדולה מאוד שיכולה לעזור לילד להתחיל את חייו בבית הספר או אפילו בגן ברגל ימין ובלי בעיות עם המורים.

אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז ופנייה לקבלת טיפול תרופתי

כאשר מאבחנים הפרעות קשב וריכוז בגיל צעיר, ניתן לנסות מספר טיפולים תרופתיים, ולראות אילו מהם נותנים את התוצאות הטובות ביותר. בניגוד למה שמקובל לחשוב, קיימים סוגים שונים של טיפולים תרופתיים להקלת הפרעות קשב וריכוז מלבד הריטלין הידוע לשמצה. לכן, ניתן למצוא פתרונות יותר טובים. הבעייתיות של טיפולים אלה נעוצה בכך, שעבור כל ילד או ילדה יש למצוא את הפיתרון האישי והאינדיבידואלי. אין מתכון בטוח לאף אחד, וזו הסיבה לכך שהמסע לעבר פתרון בעיות אלה הינו אתגר אמיתי עבור כל הנוגעים בדבר.

התרומה של רפואה הומאופתית ליתרון של אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז

מלבד התרופות הרגילות, ניתן למצוא סיוע וטיפול תרופתי גם בתחום המתפתח והפופולארי מאוד כיום של רפואה הומאופתית. במסגרתה ניתן למצוא תרופות בעלות השפעות דומות, אם כי מצומצמות, כמו התרופות ברפואה הקונבנציונאלית, אך מרכיבים טבעיים. רפואה הומאופתית תומכת גם בשימוש של תורות פילוסופיות ורפואיות מהמזרח הרחוק שמטרתן להביא איזון, ושקט למטופל. למעשה, זו המטרה העיקרית של כל טיפול תרופתי או טיפול לא תרופתי בתחום הפרעות קשב וריכוז. לכן ניתן לפנות גם לתחום זה בשלב האבחון המוקדם ולמצוא פתרונות רבים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה