תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הילד לא קורא, האם ללכת אל אבחון דיסלקציה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הורים רבים נלחצים היום מאד כאשר הילד עומד לקראת כיתה א’, ונראה שהוא עדיין לא מוכן מבחינת יכולות הקריאה, ותוהים האם צריך לרוץ הישר אל אבחון דיסלקציה. צריך לעשות סדר בדברים ולהסביר שראשית, הילד אמור להתחיל לקרוא ממש רק מכיתה א’ – אז הוא רוכש את מיומנויות הקריאה הבסיסיות ביותר. נכון שהיום בגן חובה לעתים מכירים לילד כמה אותיות ומסבירים לו את המשמעות שלהן, אך יכולות הקריאה עצמן נרכשות רק בבית הספר היסודי. כמו כן, לא כל ילד שמתקשה בכיתה א’ עם קריאה, חייב להישלח ישירות אל אבחון דיסלקציה. אבחון דיסלקציה בא לגלות האם הילד לא מצליח לקרוא באופן עקבי, בהתאם לגיל שלו ורמת המשכל שלו.

יש מקרים שבהם אבחון דיסלקציה יצביע שהילד דווקא יודע לקרוא מצוין, והדבר יפתיע הורים רבים – הרי הילד ממש מתקשה בקריאת טקסטים בכיתה. חשוב להבין כי אבחון דיסלקציה נועד למצוא אנשים שהם דיסלקטים בכל מצב. הווה אומר, יש אנשים אשר אולי נראים כדיסלקטים, אם הם מתקשים בקריאת טקסט מול אנשים, קריאת טקסט במבחן, או שיש להם בעיית קשר וריכוז – ואז מבחן TOVA צריך להתבצע.

לעומת זאת, אבחון דיסלקציה בכוונה תחילה מתבצע בתנאים האופטימאליים ביותר-  הילד לא נמצא תחת הגבלה של זמן, החדר הוא שקט לחלוטין, אין שום אלמנט של לחץ, ובתנאים אופטימאליים אלו, אפשר לראות אילו מהילדים קוראים היטב ונסיבות חברתיות-התנהגותיות הן המקשות עליהם, ולאילו ילדים יש באמת בעיית דיסלקציה.

האבחון שמציע גם פתרון

אבחון דיסלקציה מאפשר לסווג את סוג הדיסלקציה שיש לנבחן, וגם לראות מה רמת הקושי של הדיסלקציה. חשוב אמנם לשלוח את הילד אל אבחון דיסלקציה, אם אתם רואים שהוא מתקשה בקריאת טקסט, אך יתכן כי אותו אבחון דיסלקציה יסביר לכם כי הדיסלקציה היא דווקא יחסית משנית, והיא לא קשה מידי. לעומת זאת, חשוב להבין כי לעתים אבחון דיסלקציה כן ייתן תוצאות מורכבות, אך הן לא יגיעו לבד – ביחד עם כל תוצאה, אותו אבחון דיסלקציה יביא פתרון.

אילו פתרונות מגיעים ביחד עם אבחון דיסלקציה? זה תלוי כמובן בסוג הדיסלקציה ובחומרתה. זאת משום, שכל דיסלקציה יכולה להיראות שונה לחלוטין אצל כל אדם, וישנם שילובים שונים של תתי-סוגים של דיסלקציה, וכל אחד ברמת קושי שונה לחלוטין.

האם אבחון דיסלקציה יכול לתת פתרון מושלם ולמעשה להעלים את הדיסלקציה? ברור שלא. אבחון דיסלקציה הוא אבחון של לקות למידה, וכמו כל לקות למידה-  מדובר בהפרעה נוירו-התפתחותית, ואין אפשרות לפתח אזור במוח שפשוט לא התפתח כמו שצריך, לפחות לא עם הכלים שיש לנו היום.

אז מה הוא כן נותן?

אז איזה פתרון כן מציע אבחון דיסלקציה אם הוא לא מציע פתרון מושלם? האבחון מציע אפשרויות שונות להתמודד עם המצב החדש.

ראשית, בעקבות אבחון דיסלקציה תוכלו לראות מה רמת הקושי של הדיסלקציה. לא כל דיסלקציה משמעותה חוסר יכולת לקרוא כל טקסט באשר הוא. אבחון דיסלקציה יוכל להראות לכם שכאשר לילד מוגש טקסט מוגדל, קל לו יותר לקרוא את הנאמר. לחלופין, יש אנשים רבים אשר אבחון דיסלקציה יגלה שפשוט לוקח להם יותר זמן לקרוא ולהבין את הטקסט, אך בהינתן הזמן המתאים הם מגיעים בסופו של דבר לאותה מסקנה ואותה הבנת משמעות כמו חבריהם לכיתה. לכן, פתרון מעולה אשר אבחון דיסלקציה יציג במקרה כזה, הוא כמובן תוספת זמן במבחנים, החל מתוספת מוגבלת בזמן, ועד לתוספת שהיא כמעט ללא הגבלה.

יש מקרים שבהם אבחון דיסלקציה יוכל לתת פתרון אחר, כמו לדוגמה הקלות במבחנים במקרה שבו אדם לא יכול בכלל לקרוא ולכתוב, לפחות לא במגבלת זמן סבירה שלא תאמץ אותו יתר על המידה. במקרה כזה, אבחון דיסלקציה ימליץ על הקלה שבה המבחן כולו מוקרא לנבחן. יש מצבים שבהם אבחון דיסלקציה יסביר כי הנבחן כן מסוגל לכתוב את התשובות למבחן (בהינתן הארכת זמן מספיקה וכן גם התעלמות משגיאות כתיב), ויש מקרים שבהם גם התשובות כולן יהיו בעל פה.

אין ספק שלקויות למידה בכלל ודיסלקציה בפרט מכילות מגוון רחב מאד של סוגים, על כן חשוב לבצע אבחון מקצועי כדי ליהנות מפתרונות  שייטיבו עם הסובלים מאותן לקויות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה