תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הכל אודות ריטלין

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לא קל להיות הורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, ולא פעם עולות התלבטויות ותהיות הנותרות ללא מענה. אחת השאלות המטרידות ביותר היא לגבי יעילותו של הטיפול התרופתי בריטלין במהלך השנים. הריטלין שומר על יעילותו, מסייע בהפחתת תסמיני הפרעת הקשב ומביא לשיפור היכולות הלימודיות. ואולם, לרוב יש צורך בהגדלת המינון עם השנים, על כן במידה ומטרת הטיפול התרופתי היא שיפור בהיבט האקדמי בלבד, מומלץ שלא להשתמש בו בחופשות ושבתות.

הילד אובחן כבעל קשב וריכוז. כמה שנים אמור להימשך הטיפול בריטלין?

מחקרים מצאו כי פרק הזמן הממוצע לטיפול בריטלין נע בין ארבע לחמש שנים, אך משך הטיפול תלוי בחומרת הפרעת הקשב והריכוז. במצבים בהם חומרת ההפרעה הינה קלה עד בינונית, ניתן לתת את הטיפול בריטלין בהפוגות בהתאם לצרכי הילד. בנסיבות בהן הפרעת הקשב והריכוז הינה חמורה, הטיפול בריטלין עשוי להימשך מספר שנים. בכל הנסיבות יש להיוועץ עם רופא מומחה להפרעות קשב ולהיות עם הילד במעקב רפואי קבוע, מהסיבה שהפרעת הקשב לרוב משנה את צורתה עם השנים, כשלעתים הפרעות משניות עלולות להפוך לדומיננטיות, כמו הפרעות התנהגות, חרדה או דיכאון, אשר אף הן דורשות טיפול.

האם אפשר ליזום באופן עצמאי הפסקת הטיפול בריטלין?

בנסיבות של הפרעת קשב וריכוז קלה עד בינונית, ניתן לאחר שנה או שנתיים של מתן טיפול תרופתי לנסות ולערוך הפוגה יזומה במתן הריטלין למשך פרק זמן של שבוע עד שבועיים, על מנת לבחון מה קורה. את ההפוגה במתן הטיפול התרופתי יש לערוך לאחר התייעצות עם הרופא המטפל. לא פעם ישנם מצבים בהם לאחר ההפוגה הילד אינו נזקק עוד לריטלין, כשאחת ההשערות היא שארוחת הבוקר מספקת באופן עקיף את הדופמין החסר אצל הלוקים בהפרעת הקשב.

האם ניתן להפסיק את מתן הריטלין בחופשת הקיץ?

ברוב המקרים של הפרעות קשב וריכוז קלות עד בינוניות אין כל מניעה בהפסקת הטיפול בריטלין בחופשות ושבתות, במידה וקיימים ביקורת ומעקב רפואיים על בסיס קבוע לגבי תסמיני ההפרעה. ואולם, במידה ולילד יישנם חוגים שנועדו להכין אותו לשנת הלימודים הבאה, ובנסיבות בהן מעוניינים לעודד את הילד בקריאה ולימוד באמצעות חוברות לימודיות, מומלץ לתת לילד טיפול תרופתי באופן ממוקד. יחד עם זאת, במידה וקיימות הפרעות היפראקטיביות ואימפולסיביות קשות, מומלץ שלא להפסיק את רצף הטיפול התרופתי. ישנן מדינות מערביות, כמו ארצות הברית לדוגמה, בהן נהוג לשמור על רצף הטיפול התרופתי גם בחופשות וחגים וללא הפוגות במשך שנים.

הכנת הילד בעל הפרעת הקשב לשנת הלימודים הבאה

במידה ועולה החשד כי לילד יש הפרעת קשב וריכוז, חופשת הקיץ הינה הזדמנות נפלאה לפנות לרופא מומחה לשם אבחון. חשוב לציין כי אין צורך לערוך מבדקים באופן עצמאי ייזום כמו אבחון פיכו דידקטי או אבחון TOVA בטרם נבדק הילד קלינית אצל הרופא המומחה. במידת הצורך ייפנה הרופא את הילד אל האבחון המתאים. במידה והייתה הפוגה במתן הריטלין למשך חופשת הקיץ, יש להיוועץ ברופא לגבי המינון, ולהתחיל שוב במתן הריטלין כשבוע לפני תחילת הלימודים.

האם האבחון הפסיכו דידקטי אכן נחוץ?

הבדיקה הפסיכו דידקטית בוחנת את יכולותיו הלימודיות של הילד במקצועות השונים ואת מנת המשכל שלו. הבחינה הפסיכו דידקטית נחוצה לרוב במידה וקיים החשש שהבעיות הלימודיות נובעות ממנת משכל נמוכה או גבוהה יותר מן הממוצע, הערכת קשייו הלימודיים והרגשיים, או התאמתו של הילד למסגרת לימודית מתאימה. כמו כן, האבחון הדידקטי והפסיכו דידקטי הינם האבחונים היחידים המוכרים מטעם משרד החינוך בארץ עבור מתן ההתאמות במבחנים.

מהי בדיקת TOVA, והאם אפשר להסתפק בה לאבחון הפרעת קשב וריכוז?

בדיקת TOVA ואבחונים נוספים כמוBRC ואבחון MOXO הם מבחנים ממוחשבים אשר מיועדים לאבחון מאפייני הפרעת הקשב בהיבט הנוירולוגי. כל האבחונים הללו משמשים ככלי עזר בלבד עבור הרופא המומחה, וזאת לאחר אבחון קליני מלא. רופאים המסתמכים על הבדיקות הממוחשבות הללו כתחליף לאבחון קליני מלא נוקטים באמצעים אשר גובלים ברשלנות רפואית.

האם תרפיה באמנות, תרפיה בבעלי חיים ורכיבה טיפולית אכן יעילים לילדים בעלי ADHD?

מחקרים הראו כי משחקי חצר, משחקי כדור ופעילות ספורטיבית הטיבו על תסמיני הפרעות הקשב והריכוז ומיתנו אותם. טיפולים רגשיים נועדו להעלות את הביטחון העצמי של הילד, ולווסת דפוסי התנהגות ומחשבה שליליים. כל ההתנהגויות הללו הינם תסמינים בלתי נפרדים מהפרעת הקשב, ומקשים מאוד על התפקוד ברמה היומיומית, לכן כל שיפור עשוי לסייע לילד באופן כללי. ואולם, חשוב להדגיש כי קיים הצע לא מבוטל של מכונים, אשר צצים כפטריות אחרי הגשם, ומנצלים את מצוקתם של ההורים, ומציעים טיפולים שלא בהכרח יהיו יעילים ומותאמים עבור צרכי הילד. על כן מומלץ לבחון כל טיפול עם אנשי מקצוע מהימנים, ובמידת הצורך לשלב טיפול רגשי וטיפול תרפי עם הטיפול התרופתי, כשהשילוב ביניהם הוכח מחקרית כאפקטיבי מאוד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה