תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הכל בראש: מה הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לדימוי עצמי?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז הן תופעה מוכרת, אבל מעבר לקשיים הישירים שנובעים מהן, הפרעות קשב וריכוז משפיעות באופן משמעותי גם על הדימוי העצמי של הלוקים בהן. ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב, חווים בשלב מוקדם מאוד בחייהם חוויה של כשלון המובילה לבעיית בטחון עצמי בדרגות חומרה שונות.
דבר זה אינו מפליא במיוחד, שכן הדימוי העצמי שלנו מורכב מהמחשבות והרגשות שלנו על היכולות שלנו ומשמעותן והוא מתפתח על רקע כישלונות והצלחות שאנו חווים במפגשים עם העולם. הפרעות קשב וריכוז עלולות לגרום למפגשים אלה להפוך למפגשים המבטאים כשלון יותר מאשר הצלחה ובכך לפגוע בדימוי העצמי של הלוקים בהן, ולהנמיך אותו באופן משמעותי.

דימוי עצמי נמוך יתבטא במספר צורות ודרכים, כשהראשונה בהן היא קושי לייחס את ההצלחות של הסובלים מדימוי עצמי נמוך – לעצמם. בעלי דימוי עצמי נמוך יאמינו שההצלחות והאירועים החיוביים שהם חווים הם בסך הכל תוצר של גורל או מזל ושלהם עצמם יש קשר מועט עם ההצלחות. מצד שני, את הכישלונות הם ייחסו לעצמם וייראו בהם מעין אישורים לכך שהם חסרי יכולות אמיתיות. מאפיין נוסף של דימוי עצמי נמוך הוא אמונה שהמצב לא ישתנה בעתיד – כלומר חוסר תקווה.

 מכישלון – לכשרון

כאמור, ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז על פי רוב פגיעים יותר ביחס להתפתחות דימוי עצמי נמוך. הסיבה לכך היא שבין היתר – הפרעות קשב וריכוז שאינן מאובחנות בזמן מזמנות חוויה של כשלון מגיל צעיר, בין אם מדובר ב”כשלון” התנהגותי ובין אם מדובר בכישלון לימודי-אקדמי. עד לשני העשורים האחרונים (פחות או יותר), המודעות לגבי הפרעות קשב וריכוז היתה קטנה עד לא קיימת; כך, ילדים שהם בעלי הפרעות קשב וריכוז לא אובחנו כראוי ועל כן נתפשו כילדים “בעייתיים”, מרדניים, או כאלה שפשוט לא מתאימים למסגרת.  

כיום, המודעות בנושא הפרעות קשב וריכוז גבוהה, ועל כן ילדים הלוקים בהפרעות אלו מטופלים כראוי בזמן וכך ניתן לשמור על הדימוי העצמי שלהם, לחזק אותם ולדאוג שהוא יישאר גבוה – מתוך חוויות חיוביות ולא חוויות של כשלון.

 איכות הסביבה

מחקרים שנערכו בנושא גילו כי ילדים החווים הפרעות קשב וריכוז הם לא תמיד בעלי דימוי עצמי נמוך; מתברר שלסביבה ישנה השפעה משמעותית על האופן בו יתפוש הילד את יכולותיו ואת עצמו. סביבה שתגלה אמפטיה לקשיי הילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז – תוך עידוד למשמעת ולשיטה עצמית והידיעה שכישלון והצלחה הן חוויות מלמדות, תסייע לילדים אלה לצמוח עם דימוי עצמי חיובי למרות הפרעות קשב וריכוז ואולי אפילו בזכותן.

לדימוי עצמי נמוך – כמו הפרעות קשב וריכוז – מספר תסמינים שאם נזהה אותם, נוכל לסייע ללוקים בו ולחזק אותם. להלן מספר מהסימנים הללו:

1. הימנעות ממשימות קשות בהן קיים סיכוי גבוה לכישלון או דחייתן.

2. הסתרת חוסר הבטחון באמצעות הומור מוגזם; הפיכה של כל דבר לבדיחה, במיוחד ברגעי לחץ.

3. הפעלת כוח ואלימות ביחסים בין-אישיים תוך חיפוש אחר קורבנות חלשים – על מנת לכסות על תחושות של חוסר בטחון ופגיעות.

4. הכחשת הבעיה תוך שימוש באמירות כגון: “לא אכפת לי מהלימודים”.

5. צורך בשליטה; בעלי ערך עצמי נמוך ינסו פעמים רבות להתנהג בצורה שתלטנית כלפי אחרים, כתגובה לתחושת העדר השליטה בחייהם שלהם.

 מסובך? לא כל כך

נכון, הפרעות קשב וריכוז הן עניין מסובך בפני עצמו, אך יש לזכור כי הפרעות קשב וריכוז מלוות בהפרעות משניות שמשפיעות על החיים לא פחות. דימוי עצמי נמוך הוא בעיה פסיכולוגית משמעותית שמעצבת את החיים הבוגרים בקרב בעלי הפרעות קשב וריכוז ולכן – טיפול טוב עבור הפרעות קשב וריכוז הוא טיפול מקיף המתייחס לבעיות הנוספות שמופיעות לצד הפרעות קשב וריכוז ולא מתעלם מהן.

בעלי הפרעות קשב וריכוז זקוקים לטיפול פסיכולוגי על מנת למנוע דימוי עצמי נמוך או לשקמו; אחרי הכל, למה לחיות את החיים עם דימוי עצמי נמוך, כשאפשר בקלות לדאוג לדימוי עצמי גבוה?

 עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה