תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המורה החכמה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

המורה שהצליחה להפוך את התלמיד לקוי הלמידה לכוכב הכיתה

עם תחילת שנת הלימודים הגיע לבית הספר א’, כתלמיד חדש לכיתה גימל. א’ אובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז ודיסלקציה חמורה. ההורים של א’, שזיהו שהילד לא מתפקד כבני גילו כבר בכיתה א’, נרתמו אז לסייע לו. הילד נשלח לאבחון אצל מומחה ל-ADHD. בהמשך, כדי לטפל בהפרעת הקשב, נשלח הילד לפסיכולוגית מומחית. אליה הצטרפה מורה ללקויות למידה. בשעות אחר הצהריים השתתף הילד בחוגים בתחומים שבהם הצטיין – ספורט ומחשבים. בבית היה ל-א’ טאבלט משלו, אתו גלש באינטרנט, נהנה מהיו-טיוב, למד להשתמש באפליקציות שונות, כמו לתקשר עם המשפחה בסקייפ, ולחבור לחברים במשחקי מחשב. הילד נחשב לחביב ואהוד על חבריו. הם היו מעטים, חריגים כמוהו, אבל בסביבתו נוצרה חבורה מגובשת, שנהנתה האחד מחברתו של השני.

אולם, בתחילת כיתה גימל, נאלצו ההורים לעבור דירה בגלל מקום עבודה חדש של האב. הדילמה הגדולה הייתה ההשפעה של המהלך על א’. “ילדים עם הפרעות קשב מרגישים לא בטוחים כאשר משנים להם סביבה מוכרת”, אמרה הפסיכולוגית. “כל דבר חדש מסיח את דעתם וגורם להם לתפקד פחות טוב”, הבהירה. המורה ללקויות למידה המליצה על מורה אחרת באזור המגורים החדש של הילד. החוגים של הילד הוחלפו בחוגים חדשים. השאלה הגדולה הייתה בית הספר. א’ הוכנס לכיתה גימל רגילה. בית הספר העמיד לרשותו מורה לחינוך מיוחד, שהתחייבה ללמד אותו קריאה וכתיבה בשיעורים פרטניים. ההוצאה מהשיעורים הרגילים לשיעורים פרטניים אותתה לתלמידים שמשהו לא בסדר עם א’. לא כולם יצרו אתו קשר, כמו שמקובל כשבא תלמיד חדש. ל-א’ היו חסכים גדולים בקריאה וכתיבה, שהשפיעו לא רק על מקצועות השפה אלא על הלמידה כולה. איך לומדים מולדת כשמתקשים בקריאה? מה עושים בשיעורי טבע וסביבה?  היה ברור שהוא מתחיל בכישלון מתמשך.

אלא של-א’ היה מזל. מחנכת הכיתה, בעלת ניסיון רב, החליטה לסייע לילד להיקלט. ביום השני ללימודים היא הושיבה אותו בשולחן הקרוב ביותר אליה. כחברו לספסל נבחר תלמיד חברותי, שהילדים אהבו אותו. ביום השלישי הזמינה המורה את א’ לשיחה. תוך כדי שיחה שגרתית על מה הוא אוהב לעשות ובמה הוא חזק, גילתה המורה ש-א’ טוב בחשבון ומבין קצת במחשבים. ביום שלאחר מכן עשתה המורה בכיתה אבחון בחשבון. א’ אכן הצליח יפה ברוב התרגילים. כשהמורה החזירה את המבדק היא ציינה בפני הילדים ש-א’ הצליח בו היטב. א’ חזר עם חיוך הביתה, לראשונה מזה כמה ימים.

בשיעור חשבון הבא עשתה המורה משחק בכיתה. היא כתבה מספר תרגילים על הלוח. כל התלמידים העתיקו את התרגילים ופתרו אותם. המורה קראה ל-א’ אליה והושיבה אותו לצידה. “כל תלמיד שיפתור נכון את התרגיל יוכל לגשת לשולחן שלהם ולתת כיף ל-א'”, הסבירה המורה את המהלך. “א’ פתר את כל התרגילים נכון ולכן נבחר”, ציינה המורה בפני הכיתה. א’ ישב נפעם וגאה – זה עוד לא קרה לו. אחד אחד נגשו התלמידים והחליקו על ידו הגאה שהתנופפה לקראתם. בהפסקה, למותר לציין, המשיך א’ ליהנות מהחלקות כף עם החברים לכיתה. מילד שעתיד היה לסבול מכישלון מתמשך ותחושת דחייה, הוא הפך לחביב של כולם.

טיפול רגשי
מילד עם ליקוי למידה לכוכב הכיתה
מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה