תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המפגש בין ילד היפראקטיבי ומוסדות החינוך

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

המפגש בין ילד היפראקטיבי ומוסדות החינוך

היפראקטיביות מורכבת משתי מילים, היפר=עודף ואקטיביות= פעלתנות, כלומר פעלתנות יתר. התופעה עשויה להתפתח כבר בשנותיו הראשונות של הילד ולכן חשוב לאבחן אותה כמה שיותר מהר. ילד היפראקטיבי עלול לגרום לעצמו נזק כדוגמת פגיעות גופניות ותאונות. מעבר לכך מקבלים לרוב ילדים היפראקטיביים תדמית של ילדים רעים או מוגדרים כגורם מפריע בגלל אי יכולתם לשבת בנחת ולכן הם משתעממים, זזים הרבה, מרעישים, מפריעים ומציקים לתלמידים אחרים ולמורים.  היפראקטיביות גורמת לילד לרוב להתעמת עם דמויות המייצגות סמכות כמו גננת, מורה, מנהל, מנהל בעבודה ועם עמיתים לספסל הלימודים או עמיתים לעבודה. הדבר עלול גם לגרום לבעיות תקשורת עם ההורים ולהורים יש פחות כוח לילדים והם נוטים להקדיש להם פחות תשומת לב ויעניקו להם מעט חיזוקים הנדרשים להתפתחות כל ילד.

איך רואים שילד הוא היפראקטיבי

יחסית קל לאבחן ילד היפראקטיבי מכיוון שמדובר בילדים אשר מתקשים לשבת במקום אחד לאורך זמן או לעסוק בפעילות אחת לאורך זמן. ילדים היפראקטיביים זזים ומתנועעים הרבה (הרבה מעבר לתנועת ילדים רגילים), לא מסוגלים להשתתף בפעילות בה נדרשים לשבת, להקשיב ולהתרכז ואז הם מתחילים לנוע, לזוז ולהפריע, קשה להם להימנע מפעילות מסוימת או להפסיק אותה גם אם מדובר בפעולה שלילית (בגלל פגיעה באינהיביציה, יכולת דיכוי תגובה), הילדים מדברים הרבה ומשתוללים, וכאשר הם קמים מהמקום הם נוטים לרוץ הרבה מעבר לממוצע של ילדים אחרים. בגלל ההתנהגות החיצונית קל לאבחן בגיל מוקדם התנהגות חריגה של ילד ולשלוח אותו לאבחון מקצועי הנעשה על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך או מאבחן שם יוכל לקבל המשך טיפול לאחר ביצוע האבחון. הצוות המאבחן ימליץ על שיטות טיפול שונות בהתאם לממצאי האבחון.

איך מוסדות חינוכיים מקבלים את הילד ההיפראקטיבי

המפגש בין ילדים היפראקטיביים עם דמויות סמכותיות המלמדים במוסדות החינוך עלול לגרום לבעיות. למערכת החינוך הרגילה אין את האמצעים להשתלט על ילד היפראקטיבי ולרוב הוא יסומן כילד בעייתי ויחשב כגורם מפריע לשאר התלמידים ולצוות החינוך. בשל כל ילדים היפראקטיביים רבים סובלים מדימוי עצמי נמוך בו הם מפתחים רגשות דחייה וממשיכים להפריע ביתר שאת על מנת לקבל יחס מחבריהם ללימודים ומהמורים או הגננות. ילד אשר אינו נשלח לאבחון ולטיפול מתאים יוצר נטל על מערכת החינוך וצוות המורים והגננות ונוצרות אינטראקציות שליליות. תפקיד מערכת החינוך אינו רק לאבחן את הקושי אלא לספק לילדים עם לקויות למידה כמו לדוגמה היפראקטיביות היא לספק פתרון חינוכי ולהכשיר מחנכים שיוכלו ללמד בגישה המתאימה לצורכי הילדים ההיפראקטיביים או ילדים הסובלים מלקויות למידה אחרות. ילד היפראקטיבי אשר לא מצליח להתיישב עם המסגרת ומסומן כגורם מפריע חשוף להתפרצויות זעם ותסכול. מורה אשר מביעה כעס על תלמיד היפראקטיבי אשר מפריע מביאה לכך שהילד נשבה במעגל הקסמים ומביע כעס חזרה ומוסיף להציק ולהפריע.

להבין את הילד ההיפראקטיבי

עם ההתקדמות בחקר ובשיטות טיפול בילדים היפראקטיביים מצליחה כיום מערכת החינוך להתאים מסגרת לימודית אשר מתאימה יותר לצורכי הילד ולהבין את קשיי הלימודים שלו ובעיותיו. בחלק מהמקרים ניתן טיפול תרופתי כך שהילד יכול להשתלב במסגרת הרגילה ללא הפרעה.

 

נכתב ע”י: מערכת “קשב וריכוז”

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה