תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

המרכז לפסיכולוגיה מתקדמת – הנחיית הורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כשרובנו שומעים את המונח “טיפול פסיכולוגי” או “טיפול רגשי”, אנו חושבים על אדם הנפגש עם איש מקצוע על מנת לדון בקשיים ובמצוקות שהוא חווה, לקבל מזור לכאביו, וגם תנאים אופטימליים לחשוב כיצד לעשות שינוי, ובמה למקד אותו. מחשבה זו היא – פחות או יותר – תיאור שדי הולם את המציאות. כאשר אנו, במרכז לפסיכולוגיה מתקדמת, ניגשים לטפל בילד או בנער, התמונה הזו משתנה מעט. בניגוד למבוגר, שהולך לטיפול על מנת לקחת אחריות על אושרו ורווחתו ולהניע שינויים בחייו, ילד הוא אינו אדם אוטונומי. מהרבה בחינות, הוא עדיין תלוי בהוריו. היבטים שונים של תפקודו הרגשי גם הם אינם נפרדים עדיין מהיבטים של הקשר הורה- ילד, והמציאות הביתית, שלהורים יש הכי הרבה שליטה והשפעה עליה מכל שאר השחקנים המעורבים בה (אחים), משחקת תפקיד חשוב בהתמודדות של הילד עם קשיים ולחצים. מסיבה זו, בטיפול בילד המפגין קשיים רגשיים או לימודיים- תפקודיים, אנו רואים חשיבות עליונה לשילוב ההורים כשותפים לתהליך.

ייעוץ והדרכה להורים כחלק מטיפול בילד

ברוב המכריע של המקרים, כל התערבות (טיפולית, אבחונית או חינוכית) מתחילה משיחה עם הורי הילד. מכל הגורמים המעורבים, ההורים הם אלו שיש להם את ההיכרות הכי מעמיקה ורציפה עם הילד, ובכלל זה עם הקשיים והבעיות שהוא חווה. כך, מתחילת התהליך, ממש מהצעד הראשון, ניתן להורים מקום משמעותי כשחקנים מרכזיים בתהליך הטיפולי. בשלב זה נעשית חשיבה משותפת עמם לגבי הצורך בטיפול או באבחון. ייתכנו מצבים שבהם ההורים יקבלו המלצה לפיה אין צורך לטפל בילד עצמו, ושהשינוי והשיפור במצב יכול להיות מושג דרך עבודה נכונה עם ההורים עצמם. עבודה כזו עשויה לכלול הדרכה וייעוץ לגבי ההתמודדות של ההורים עם הקשיים של הילד, מתן תמיכה וסיוע להורים בהתמודדות זו באופן שיאפשר להם לשמר כוחות ותחושת יכולת מול המצוקה, סיוע בשיקום הסמכות ההורית במידה ונפגעה וכיוב’. במרכז לפסיכולוגיה מתקדמת אנו נותנים מענה לפניות של הורים מתוך ראייה שמניחה כי הסיוע להורים הוא המפתח לשיפור איכות חייהם של כל בני המשפחה.

כיצד זה נעשה?

כאמור, יש ויוחלט כי על עבודה ייעוצית עם ההורים בלבד, ללא מעורבות פעילה של הילד. עבודה כזו נערכת בדרך כלל אם הוחלט שהצורך המרכזי הוא בה ולאו דווקא בטיפול בילד עצמו, או במקרים שבהם לא מתאפשר טיפול בילד- מקרים כאלה עשויים להיות של מתבגרים המסרבים להיכנס לטיפול, או הורים גרושים אשר אחד מהם מתנגד לטיפול בילד. במידה ומתקבלת החלטה להפנות את הילד לטיפול, ההורים נותרים בזירה. במקביל לפגישות הטיפוליות של הילד, נמשך הקשר הטיפולי עם ההורים. והמטפל נפגש עמם על מנת לעדכן אותם בסוגיות חשובות מהטיפול ולדון יחד איתם בדרכים המיטביות בהן הם, כהורים, יכולים לסייע להצלחת הטיפול. תדירות הפגישות בין המטפל להורים היא לרוב נמוכה יותר מתדירות הפגישות עם הילד, ומטרתן להוות השלמה לתהליך הטיפולי בילד עצמו, דרך שינוי והתאמת הסביבה המשפחתית והביתית לצרכיו, וסיוע להורים בנקודה המפגש בין הקשיים שמפגין הילד לבין צרכי המשפחה.
אנו במרכז לפסיכולוגיה מתקדמת רואים בהורות בכלל, ובהורות לילדים עם קשיים בפרט, אתגר משמעותי שאפשר וכדאי להיעזר במהלכו במידה ועולה צורך כזה. אנו מעודדים הורים לפנות אלינו על מנת לבחון את האפשרויות השונות העומדות בפניהם לקבל הדרכה וייעוץ ולשפר בכך את איכות חייו של ילדם.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה