תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז, אז והיום

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תופעה מעניינת מתרחשת בתחום הפרעות הקשב והריכוז בעשור האחרון. נסו לחשוב רגע כמה ילדים הכרתם שסבלו מהתופעה ואובחנו כלוקים בה במהלך הלימודים שלכם בבית הספר. כעת נסו למנות כמה ילדים אתם מכירים היום שאובחנו כסובלים מן הבעיה. ובכן, מדובר על הפרש די רציני. האם מדובר על תופעה שהרימה את ראשה כתוצאה מהשינויים בתרבות הבידור, מכניסת המחשבים לחיינו, מחדירת האינטרנט והטלפונים החכמים? ישנם כאלו שסוברים שאכן זה העניין אך אחרים טוענים כי מדובר בסך הכל בבעיה של אבחון יתר. בטקסט זה נעסוק בשיטת אבחון BRC (brain resource cognition) ונרחיב על תפקידה במערכת קבלת ההחלטות בנושא.

החשיבות של האבחנה הנכונה

חשוב להבין כי אבחון של ילד בעזרת כלי כלשהו (בין אם מדובר על מבחן TOVA  ובין אם מדובר על אבחון BRC) כלוקה בהפרעות קשב וריכוז גורר השלכות מרחיקות לכת. ילדים שמאובחנים כלוקים בהפרעות אלו סובלים ממגוון רחב של בעיות שמקורן לעתים קרובות בעצם האבחון שלהם ככאלה ובסיווגם כילדים בעייתיים. לרוב הילדים יכנסו למשטר של טיפול תרופתי והדבר יגרור בעיות בדימוי העצמי שלהם, במעמד החברתי שלהם וכיו”ב.

מסיבה זו חשוב מאוד שלפני שתשלחו את הילד שלכם לאבחון כלשהו תלמדו כמה שאתם יכולים על שיטות האבחון השונות. בטקסט זה כאמור נרחיב במידת האפשר על שיטת אבחון BRC, השיטה המתקדמת ביותר שניתן למצוא היום שהולכת ותופסת תאוצה בקרב מכוני אבחון שונים בארץ ובעולם. נספר על ההבדלים בין אבחון BRC לשיטות האחרות ועל הרלוונטיות של טכניקה זו בעידן המודרני.

אבחון BRC – איך זה מתבצע?

אבחון BRC אורך חמישים דקות בהן הנבדק יושב מול מערכת ממוחשבת שמופעלת באמצעות מסך מגע. כל נבדק שמלאו לו שש שנים ושניחן במיומנויות קריאה בסיסיות כשיר לעבור את המבחן. בתום הבדיקות מתקבל פלט של נתונים שמושווה לנבדקים שונים שעברו את המבחן בני אותו גיל, מין ובעלי אותו מספר של שנות לימוד. הנתונים לאחר מכן עוברים לידי איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה שהוכשר והתמחה בניתוח דוחות אלו. איש המקצוע מרכיב דו”ח מפורט שסוקר את החולשות ואת נקודות החוזק של הנבדק ובפגישת משוב הוא נפגש עם ההורים של הנבדק (או עם הנבדק במידה ומלאו לו שמונה עשרה שנים) ומפרט אודות התמונה הכללית שהתקבלה.

מה בודק בדיוק אבחון BRC

בניגוד לטכניקות אבחון אחרות, אבחון BRC בודק מגוון רחב מאוד של יכולות ותפקודים על מנת לספק תמונה רחבה ככל האפשר אודות הנבדק. מדובר בין היתר על יכולות זיכרון לטווח ארוך וטווח קצר, יכולות ניהוליות, לימוד מטעויות, תפקודים סנסו מוטוריים, קשב מתמשך, זיכרון ויזואלי מרחבי, זיכרון מילולי ועוד ועוד. היופי האמיתי של אבחון BRC הוא האבחנה המבדלת ובדיקה המקיפה. ניתן כעת דוגמא מסוימת על מנת לסבר את האוזן.

ישנם ילדים שמתקשים מאוד בהפנמת חומר ומידע כאשר הם קוראים אותו. לעומת זאת, ילדים אלו יכולים לעתים לזכור כמויות מידע עצומות כאשר מקריאים להם אותן. אבחון BRC מספק את יכולת ההבחנה בין שתי הנקודות האלו וכך מאפשר להתמודד עם הבעייתיות תוך שהוא מדגיש את נקודות החוזק. צירוף מבחני השמיעה למבחנים החזותיים מאפשר הוספה של נקודת מבט והרחבה של התמונה הכללית.

היתרונות של שיטת אבחון זו

מלבד התמונה הכוללת, אבחון BRC הוא טכניקת האבחון הממוחשבת היחידה שמבדילה בין סוגי הקשב השונים. בעבר היה נהוג להתייחס להפרעות קשב וריכוז ככאלו שפוגעות רק ביכולות הקשב המתמשך (היכולת למקד את תשומת הלב ולשמר אותה לאורך זמן). כיום מדברים על סוגים שונים של קשב כגון קשב סלקטיבי שהוא למעשה היכולת האישית למקד את הקשב במטלה אחת ספציפית תוך התעלמות מגירויים סביבתיים. כמו כן ישנו פיצול קשב שזוהי יכולת להתמקד במספר מטלות בו זמנית. סוג נוסף הוא תפקודים ניהוליים שמשמעותו יכולות כמו ארגון, תכנון, הסתגלות למצבים משתנים ועוד. אבחון BRC הוא הכלי הממוחשב היחיד שבודק ומאבחן את כל קשת סוגי הקשב המוכרים לנו היום ורק כך ניתן ליצור תמונה רחבה וכוללת על מצבו של הנבדק. אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא על השיטות השונות לפני שתחליטו על השיטה שנראית לכם הראויה והמתאימה ביותר לאבחון הבעיה. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה