תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז ומגדר – האם זה משנה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

האם הפרעות קשב וריכוז קשורות רק למגדר אחד?

פעמים רבות הדיון על הפרעות קשב וריכוז מרוכזות בקרב המין הגברי. בדרך כלל מקשרים את התסמינים העיקריים של תופעה זו: אימפולסיביות, חוסר עניין בלימודי, חוסר רצון להתרכז בחומר הנלמד והיפראקטיביות לבנים. יש לכך שני צדדים, מצד אחד כלפי הבנים יש גישה שמתייחסת בסלחנות להתנהגות שלהם, אך מצד שני נראה לגיטימי להפנות בנים רועשים ומפריעים לאבחון בעיות קשב וריכוז גם כאשר הסיבה האמיתית להתנהגות הפרועה שלהם היא לא בעיה זו.

לחילופין, בנות סובלות מבעיות קשב וריכוז הרבה פחות מאשר בנים, אך קיימת בעייתיות בטיפול בהן. בעייתיות זה נחשפת בקלות על ידי הצגה של מספר פרטים סטטיסטיים: ידוע שבעיות קשב וריכוז הינן שכיחות יותר בקרב בנים, ביחס של 1:9 מתוך אלה, המופנים לטיפול (כלומר, רק אחת מתוך תשעה ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז הינה בת), בעוד באוכלוסייה הכללית היחס עומד על 1:4 – זה אומר שיותר מחצי מהילדות הסובלות מבעיות קשב וריכוז מופנות לקבלת טיפול בגיל הילדות וההתבגרות. הסיבה לכך הינה חברתית בלבד וגם העובדה שהתסמינים הבולטים של הפרעות קשב וריכוז הינם שונים בקרב בנים ובנות. בעוד אצל בנים האימפולסיביות ובעיות התנהגותיות הן אלה שמדליקות את הנורה האדומה, בקרב הבנות הבעייתיות היא בדרך כלל בקשב ויכולות קוגניטיביות. תופעות אלה בולטות לעין הרבה פחות, ולכן פעמים רבות הבנות הסובלות מהפרעות קשב וריכוז לא מגיעות לשום טיפול, עד שהן מתבגרות ופונות לעזרה בכוחות עצמן. השכיחות של הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים פחות או יותר מתחלקים שווה בשווה בין גברים ונשים, מה שמעיד על כך שהבעיה מציקה לנשים הבוגרות ומדרבנות אותן לפנות לעזרה.   

הקושי של נשים בעלות הפרעות קשב וריכוז

למעשה, ההתמודדות של נשים עם בעיות קשב וריכוז דומות לאלה של גברים, והבעייתיות הינה יותר חברתית ופסיכולוגית. עליהן להתמודד עם בעיותיהן וגם עם הציפיות שלא נענות בגלל הבעיות הרבות שעלולות להיווצר גם עקרב הפרעות קשב וריכוז וגם כתוצאה מכך שבעיות אלה לא קיבלו טיפול נאות. הציפיות האלה מתחילות עוד מבית הספר, שם הילדות (לעומת הבנים) מצופות להיות עדינות, מנומסות ומסודרות בלימודים. לכן, כאשר תלמידים לא מצליחים להתמודד עם הלימודים עקב הפרעות קשב וריכוז, הם מחצינים את התסכול שלהם בעזרת התנהגות פרועה ואימפולסיבית ומופנים לטיפול, בעוד הבנות מתמודדות עם הכישלון בלי להראות שמשהו לא בסדר. כמו כן, בדרך כלל הן יחשבו שהן לא משתדלות מספיק, יחפשו את הסיבה בעצמן, אך לא ישערו שיש להן בעיה רפואית שגורמת להן לקשיים האלה.

נשים בוגרות עם הפרעות קשב וריכוז

בבגרות החיים לא נעשים קלים יותר. נשים שלא קיבלו את הכלים להתמודד עם בעיות קשב וריכוז עלולות לפתח בעיות נפשיות נוספות כגון דיכאונות קשים, נטייה לאלכוהוליזם ושימוש בסמים, עישון מוקדם, הריונות בלתי מתוכננים בגילאים שונים. בחיים הבוגרים נשים הסובלות מבעיות קשב וריכוז ימצאו את עצמן חסרות אונים נוכח המשימות הבסיסיות בחיים העצמאיים:

–        הן יתקשו במשימות הפשוטות של ניהול הבית

–        הן לא יצליחו לארגן את זמנן בצורה יעילה

–        הן לא יוכלו לנהל את האמצעים הפיננסיים שלהן, מה שעלול לגרור אותן לחובות וחיי עוני מתמשך.

–        בתור צורת פעולה כללית, נשים אלה לא יוכלו לסיים את הפעולות שלהן מתוך פחד מכישלון. הפחד הזה הופך לנבואה שמגשימה את עצמה ומונע מהן לנסות את עצמן והצליח בכל תחום שהוא.

באופן כללי, הפרעות קשב וריכוז בנשים יגררו בעיות נוספות וחמורות אפילו יותר. מבחינות רבות, ניתן לומר כי נשים יסבלו מהפרעות קשב וריכוז הרבה יותר מגברים, משום שהן יצטרכו תמיכה יומיומית ויהפכו לתלותיות מאוד באדם שלצידן, מה שמצידו עלול לגרור ליחסים מחמירים או אפילו אלימים.

כל זאת מוביל למסקנה שיש להקדיש תשומת לב רבה לילדות שמראות תסמינים חבויים של הפרעות קשב וריכוז. יחס עדין ומתחשב כלפי ילדות אלה, יחד עם טיפול משולב ומותאם הכולל מרכיב פסיכולוגי וגם תרופתי במידת הצורך יכולים לעזור להן להתגבר על המחלה ולהפוך לנשים חזקות ועצמאיות בחייהן הבוגרים.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה