תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – ומה נעשה בצבא?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז – האם לספר לצבא?

לא מעט נערים ונערות חוששים מפני תהליך הגיוס והלא נודע, והדבר נכון שבעתיים כשמדובר במתגייסים בעלי הפרעות קשב וריכוז. המסגרת הצבאית עשויה להשפיע בדרכים שונות ומנוגדות על החיילים הלוקים בקשב וריכוז, ולכן חשוב להדריכם ולהכינם לקראת הגיוס. מדובר במסגרת נוקשה בעלת חוקים, היררכיה, ציות, הצדעות, פקודות, מדים והקפדה עד לפרטים הקטנים ביותר. המסגרת מחייבת הקפדה על סדר, ארגון, עקביות והקשבה, כשהנוקשות עלולה להביא להתנכרות לצרכיו של כל חייל, ופרט ללקויי הקשב והריכוז. עם זאת, המסגרת הצבאית עשויה להוות גם חממה לצמיחה אישית, וכן מסגרת מייצבת ומאתגרת, המעודדת אותם להפיק את מירב התועלת מיתרונותיה של ההפרעה. על כן, במידה ואתם לוקים בקשב וריכוז, מומלץ ליידע את הצבא כבר במהלך הצו הראשון.

גיוס צעירים עם חשיבה מחוץ לקופסה

בשנים האחרונות חל מפנה משמעותי בצה”ל, כשלא רק שחילות רבים פתחו את שעריהם בפני חיילים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אלא שיישנם חילות התרים במיוחד אחר החיילים הללו, ומעניקים להם עדיפות על פני שאר החיילים. אחד מהחילות האלו הוא חיל המודיעין, שלטענת גורמים צבאיים דווקא צעירים הלוקים בקשב, אשר חושבים “מחוץ לקופסה” עשויים להגיע אל פתרונות יצירתיים ומקוריים. אחד הגורמים באמ”ן הצהיר: “הגענו למסקנה שפריצות הדרך אינן בהכרח מגיעות מהגאונים השמרנים, אלא מהילדים היצירתיים אשר חושבים מחוץ לקופסה”. עוד הוסיף אותו גורם צבאי: ” ילד כזה יכול להתבונן על צג מחשב עם שורות קוד שלנו הן נראות כמו סינית עתיקה, לעלות על טעויות ולפענח תוך שנייה את מה שאנחנו לא הצלחנו לראות”. בעקבות אגף המודיעין שנפתחו לשירות בפני חיילים בעלי הפרעת קשב וריכוז גם שעריהן של היחידות הקרביות.

גיוס חיילים בעלי הפרעות קשב אל החיילות הקרביים

הן אמ”ן והן השירות הקרבי פתחו את שעריהן בפני החיילים הללו בעקבות מחקר מקיף שנערך בצה”ל, אשר הגיע להבנה כי בזכות הכישורים שהוכחו, ויכולת הניתוח של תמונות מצב באופן שונה, מומלץ לנצל את הכישורים האלו באופן מטבי. כיום יכולים חיילים בעלי הפרעות קשב וריכוז לשרת בתותחנים, חי”ר, שריון ואף בסיירות המובחרות. בעבר היו נהלים מחמירים אשר הגבילו חיילים מלשרת במגוון רחב של תחומים. נוצר מצב פרדוקסאלי שבו חיילים שלא דווחו על בעיית הקשב וריכוז שלהם, ונאלצו בעקבות כך להפסיק עם הטיפול התרופתי על מנת שלא ייחשפו הצליחו להגיע אל תחומים נחשקים, בעוד שחיילים אשר דווחו מראש על קשיי הקשב נאלצו להסתפק בתפקידים בלתי נחשקים, זאת לאחר שהפרופיל הרפואי שלהם ירד באופן אוטומטי. בענף רת”ם במטה של מפקדת קצין רפואה ראשי החליטו לעשות כל שניתן על מנת לאפשר לכל חייל לחוות שירות צבאי משמעותי.

מימוש זכותו וחובתו של כל חייל לשרת בתפקיד בעל משמעות בצה”ל

כיום, כל מתגייס מאובחן כלוקה בקשב וריכוז יכול להגיע אל מרבית היחידות, לאחר בדיקת חומרת ההפרעה ויכולותיו במסגרת הטיפול התרופתי בריטלין. כאן המקום להדגיש שכיום צה”ל אחראי לסיפוק הריטלין עבור חיילים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז. אחת השאלות השכיחות היא לגבי מקצוע צבאי מומלץ עבור הלוקים ב-ADHD, והתשובה תלויה ברמת האינטליגנציה של החייל, בכישוריו ומגבלותיו. בעת הפנייה אל הצו הראשון יש להצטייד מראש במסמכים הרפואיים הנדרשים על מנת לאפשר התאמות כבר במבחני לשכת הגיוס, כמו לדוגמה תוספת זמן במבחנים, והפסקות ממושכות יותר בין מבחן למבחן. חשוב לציין כי אין קשר בין הקב”א של החייל לפרופיל הרפואי שלו, והצבא מציע תפקידים איכותיים בהתאם ליכולות אשר מפגין החייל. הפרעת קשב וריכוז עלולה אמנם להשפיע על הפרופיל הצבאי, אך לא באופן אוטומטי. בדיקה רפואית נוירולוגית בוחנת כל מקרה לגופו, ובמידה והטיפול התרופתי מאפשר לחייל לתפקד באופן מטבי הפרופיל הרפואי שלו לא יושפע מהפרעת הקשב.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה