תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז וסוגי הטיפול השונים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז וסוגי הטיפול השונים

אין צורך להכביר במילים על תופעת הפרעות הקשב והריכוז בישראל. משנה לשנה נצפית עליה מובהקת במספר המקרים המאובחנים והתופעה מתרחבת לכדי מגפה של ממש. אנשי מקצוע רבים מפנים אצבע מאשימה למערכת החינוך שאינה תואמת את העידן המודרני ואחרים מאשימים דווקא את שיטות האבחון שהופכות למיושנות, ללא רלוונטיות וכתוצאה מכך נוצר מצב של אבחון יתר.

חשוב להבהיר שלא רק ילדים סובלים מתופעות של הפרעות או בעיות קשב וריכוז וגם מבוגרים רבים סובלים מהן ועל כך נרחיב בהמשך. במאמר זה נסקור אפשרות טיפול בשם טיפול ריגשי שמהווה אפשרות ראויה ביותר כתחליף לטיפול התרופתי המקובל. נציין בשלב זה שישנם גם טיפולים שונים שמשלבים טיפול תרופתי עם טיפול ריגשי.

הסכנות שבטיפול תרופתי בבעיות קשב וריכוז

כאשר מדובר בילדים, חשוב להבין כי מתן קבוע של תרופות הינו בעל השפעות מרחיקות לכת על חייו של הילד. נבחן כעת כמה אספקטים שלעתים קרובות לא נותנים עליהן את הדעת.

א – ילדים שמטופלים תרופתית ואינם עוברים טיפול ריגשי עלולים לחוש כי הם אינם ראויים או שהינם נחותים יחסית לילדים אחרים. במקרים כאלו יכולות להתרחש תופעות של ירידה מוגברת ביכולות, של התנהגות אלימה או לא צייתנית ושל ויתור. טיפול ריגשי יכול למנוע או להפחית מעוצמת התופעות האלו.

ב – ילדים שמאובחנים כסובלים מבעיות קשב וריכוז ושנוטלים תרופות באופן קבוע עלולים לסבול מסטיגמה חברתית של ילדים בעייתיים או לא חכמים וכתוצאה מכך לסבול מניכור, בידוד וחרם חברתי. כולנו יודעים כמה ילדים יכולים להיות אכזריים. טיפול ריגשי יכול לעזור לילד להתמודד עם תופעות אלו או למנוע אותן לחלוטין.

ג – ילד שנמצא בטיפול תרופתי ונוטל ריטלין מדי יום חווה שינוי משמעותי באישיות ובהתנהגות. ילדים שהיו פעילים ונמרצים הופכים ביום אחד לילדים פסיביים, שקטים ומופנמים שחיים בעולם משלהם. כתוצאה מכך מעגל החברים הקרוב עלול להשתנות ונוצר מצב בו הילד כבר לא מכיר את עצמו. גם כאן טיפול ריגשי הוא בגדר הכרח.

היתרונות של טיפול ריגשי על פני טיפול תרופתי

טיפול ריגשי בבעיות קשב וריכוז מסוגל להעצים את הילד. טיפול ריגשי איכותי יכול לעזור למטופל למצוא את נקודות החוזק שלו, את היכולות המיוחדות שלו ולהעצים אותן. טיפול תרופתי אינו מסוגל לעשות זאת. כמו כן טיפול ריגשי מסוגל להעניק לילד כלים להתמודד עם הבעיות שלו בכוחות עצמו ללא עזרה כימית. לעתים קרובות ישנם ילדים שאינם סובלים מבעיות קשב וריכוז בצורה משמעותית ובכל זאת מתחילים טיפול תרופתי. טיפול ריגשי רגיש, מקצועי ומסור יכול לאבחן את הבעיה ולהתמודד איתה בצורה איכותית וראויה יותר.

ישנן בעיות שונות שבאות לידי ביטוי בתסמינים שמזכירים סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. מטפל מקצועי יוכל במהלך טיפול רגשי לאבחן את מקור הסימפטומים ולסייע להורים להתמודד עם הבעיה. מעבר לכל אלה, טיפול ריגשי יכול גם לאתר בעיות שונות שלא היו צצות לעולם אל פני השטח בטיפול התרופתי המקובל ולטפל בהן. טיפול ריגשי מסוגל לחולל שינויים מרחיקי לכת וחיוביים בחייו של הילד ללא כל התערבות כימיקלית שמשפיעה על הפעילות המוחית של המטופל.

טיפול ריגשי בהפרעות קשב וריכוז – לא רק לילדים

כיום ישנה דעה שרווחת בציבור לפיה הפרעות קשב וריכוז היא בעיה שמתרחשת בעיקר או באופן בלעדי בילדים. המציאות מראה לנו שמדובר בדעה מוטעית ומטעה. מבוגרים רבים סובלים מקשת רחב של בעיות והפרעות שנכללות תחת המטריה הרחבה של בעיות קשב וריכוז. בעיות כאלו יכולות להיות כמו בעיות בהערכת זמן, חוסר יכולת לחלוקת קשב, קשיים בתפקודים ניהוליים, בלימוד מטעויות ועוד. כל הבעיות האלו יכולות להוביל לקשיים במציאת קשר או בעיות בזוגיות, בעיות בנהיגה ברכב ועוד. אי לכך, אין לפטור את הבעיה כבעיה של ילדים ותו לא. ייתכן מאוד והקשיים שאתם או חבריכם סובלים מהם מקורם בבעיות קשב וריכוז. גם במקרה של מבוגרים, אין צורך למהר וליטול תרופות. חשוב מאוד להכיר את כל קשת האפשרויות לרבות טיפול ריגשי ורק אז להחליט. ישנן היום שפע של שיטות אבחון שונות שעוסקות בבעיה וחשוב מאוד להכיר אותן, לבחור את האחת שנראית לכם המתאימה ביותר, לעבור אבחון ולפעול בהתאם. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה