תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – טיפול תרופתי לעומת טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז

אחד התחומים הבוערים ביותר בשנים האחרונות בתחום החינוך וההורות הוא הפרעות קשב וריכוז. אין כמעט הורה שלא נחשף לתופעה וממדיה מדאיגים אנשי מקצוע רבים. ישנם כאלו שמאמינים כי הגורם לריבוי המקרים המאובחנים מקורו בתרבות מרובת ערוצי המידע של העידן המודרני ואחרים סבורים כי בסך הכל מדובר על בעיה של אבחון יתר. בכל מקרה, גם אם מדובר במקרה של אבחון יתר, עדיין לא ניתן להתעלם מכך שכיום ילדים רבים כל כך מוצאים את עצמם מחוץ למסגרת עקב קשיים אמיתיים של ריכוז וחלוקת קשב. מאחר ומדובר בבעיות אמיתיות הורים רבים מתחילים בתהליך של טיפול תרופתי בתרופה חזקה שנקראת ריטלין בעוד שהורים רבים דווקא מאמינים בתחום של טיפול ריגשי. בטקסט הקצר שלפניכם נבחן את שני ההיבטים.

טיפול תרופתי לעומת טיפול רגשי

התרופה המקובלת ביותר היום בשוק בכל הנודע להפרעות קשב וריכוז היא ריטלין. השימוש בתרופה הופך נפוץ משנה לשנה ונהיה מקובל גם בחוגים האקדמאיים בקרב סטודנטים רבים. חשוב לציין בנקודה זו כי ההשפעות על מבוגרים שונות לעתים קרובות מההשפעות על ילדים. ילדים רבים שמתחילים לקחת ריטלין סובלים משינויים קיצוניים בהתנהגות שלהם, מתחילים להתנתק מהסביבה ולהפוך לפאסיביים ולא יצירתיים. מסיבה זו טיפול ריגשי הוא פעמים רבות האופציה המועדפת על ידי הורים רבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. מלבד זאת, טיפול ריגשי יכול לתרום בתחומים רבים בנוסף להשפעות שלו על הפרעות קשב וריכוז.

חשוב להבין שכשילד מתחיל לקחת תרופות כלשהן הוא מסווג בעיני עצמו ובעיני החברה כילד בעל מחלה כלשהי, כילד חולה שזקוק לתרופות. יש לכך השפעות מרחיקות לכת לא רק על תפיסת העצי שלו אלא גם על הדימוי העצמי ועל המעמד החברתי שלו במסגרת בה הוא נמצא. כולנו יודעים שילדים יכולים מאוד אכזריים ועל כן יש לחשוב פעמיים לפני שמתחילים במשטר תרופתי. טיפול ריגשי יכול לא רק להוביל לפתרון הבעיה או להחלשת סימפטומים אלא גם ליתרונות רבים כגון חיזוק ההערכה העצמית והדימוי העצמי ומציאת נקודות חוזק באפי הילד, באישיות שלו וביכולות שלו באופן כללי ופרטני כאחד.

אבחון יתר וטעויות באבחון

למרות שכיום ישנם לא מעט מבחנים מאוד איכותיים כגון אבחון BRC, עדיין נמצאים היום בשימוש לא מעט מבחנים שמבצעים הערת יתר של התופעה. מלבד זאת מבחנים רבים תוכננו בצורה פשוטה מאוד שלא מקיפה או מספקת. בצורה זו נוצרת תמונה מעט מעוותת של המצב. מכיוון שכך, ילדים רבים מתחילים בטיפול תרופתי מבלי שהזדקקו לו כלל מלכתחילה. הורים שבחרו דווקא בשיטה של טיפול ריגשי יוכלו למנוע מהילדים שלהם את החוויה הלא נעימה של טיפל שיגרום לשינויים מרחיקי לכת באישיות שלהם ובהתנהגות שלהם. טיפול ריגשי איכותי יכול לאבחן גם האם מדובר היה על אבחון לקוי והאם הילד בכלל זקוק לטיפול כלשהו. טיפול ריגשי על ידי איש מקצוע מיומן, רגיש ומומחה לנושא יכול להציף בעיות שונות שנראות כלפי חוץ כהפרעות קשב וריכוז אך מקורן בדבר אחר לגמרי. עם כל הכבוד למבדקים המודרניים, רק טיפול ריגשי יכול לתת את האבחנה המדויקת ביותר ולהציע את הפתרונות הטובים ביותר.

אז למה אנחנו ממשיכים לתת לילדים שלנו תרופות במקום טיפול ריגשי?

חוקרים רבים נתנו את הדעת גם על שאלה זו. הסיבה שהורים רבים ממשיכים לתת תרופות לילדיהם היא משום שנראה על פניו כי מדובר בפתרון הקל ביותר. פעמים רבות הפידבק או ההפנייה לאבחון מתבצעת על ידי מורים שסובלים מהפרעות מצד תלמיד זה או אחר. ההורים המודאגים שולחים את הילד לאבחון, מתחילים בטיפול תרופתי וכשהילד הופך מילד נמרץ וחיוני לילד פסיבי ושתקן, המורה מדווחת כי הטיפול עבד וכי הילד לא מפריע יותר. ההורים מצדם מרוצים מאוד ומאמינים כי הטיפול התרופתי עובד ולכן ממשיכים אתו לפעמים שנים רבות.

טיפול ריגשי לעומת זאת הוא טיפול שבמקום להפוך את הילד לפסיבי ומתבודד מן העולם מסוגל להעניק לילד כלים להתמודד עם המצב שלו. טיפול ריגשי מעניק את הממד האנושי לתופעה, במקום הממד הכימי. כמו כן הורים רבים נמנעים מלהתחיל בכלל את הטיפול התרופתי משום שהם לא מאמינים בתעשיית התרופות שמגלגלת מיליארדים על חשבון הציבור ולא מעוניינים לתרום לה. טיפול ריגשי יכול להיות אלטרנטיבה מצוינת עבור הורים אלה. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה