תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – טיפול

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה השכיחה ביותר היום בקרב ילדים. להפרעת קשב וריכוז השפעה רבה על עתידם של הילדים מבחינה רגשית ומבחינה לימודית. הילדים היום מצויים בלחץ מתמיד של מערכת החינוך להישגיות. הלחץ והתנאים בכיתה של מספר רב של תלמידים, מקטינים את סיכוייהם של הלוקים בהפרעות קשב וריכוז להתייחסות אישית הולמת.  בעבר, בשל חוסר מודעות לנושא, רבים מהתלמידים נכשלו בהישגיהם הלימודיים והחברתיים וחשו תסכול על שלא יכלו לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. היום, קיימת פתיחות ומודעות רבה לנושא הפרעות קשב וריכוז הן בציבור והן במוסדות החינוך, פתיחות המעודדת זיהוי ואבחון לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז. חשוב מאד שהאבחון יעשה על ידי רופאים מומחים הן בתחום הרפואה המשפחתית והן בתחום פסיכולוגיית ילדים. אבחון מקצועי ויעיל יביא עמו שיטת טיפול מתאימה ונכונה.

 חשיבות הטיפול הרב מערכתי ב הפרעת קשב וריכוז

תנאי הכרחי להצלחת הטיפול בילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז הוא התייחסות למערכת המשפחתית ולמערכת החינוך בן אם זה גן ילדים ובן אם זה בית ספר, כלומר יש להדריך את המורה והצוות החינוכי וכמובן את ההורים בטרם תחילת הטיפול. חייב להיות שיתוף פעולה עם כל גורמים אלה. המערכת החינוכית חייבת לערוך שינויים מסוימים ולהתאים עצמה לילד המטופל. בתכנון הטיפול יש להעריך אם סימפטומים מסוימים דורשים טיפול תרופתי כמו הפרעות בריכוז והיפראקטיביות וכמובן קשיים לימודיים הדורשים הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, טיפול התנהגותי ועוד. יעוץ חינוכי לילד, למשפחה ולבית הספר הינו בסיסי ביותר. על המשפחה להיות מעורבת בכל התהליך ובאם הטיפול מלווה במתן ריטלין, עליה להיות מיודעת לכל תופעות הלוואי של התרופה, ולשמוע על כל אפשרויות הטיפול.  הדרכת ההורים הינה חשובה ביותר על מנת שיבינו עם מה מתמודד ילדם ומה הם קשייו. בד בבד על המטפל להכיר את ההורים ואת הקשיים, שבהם הם נתקלים בטיפול היום יומי עם ילדם.

הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי נעשה היום על ידי התרופה הנפוצה ביותר בארץ והיא הריטלין. התרופה יעילה חצי שעה לאחר לקיחתה והמינון הוא בדרך כלל כל ארבע שעות. יש להתייעץ עם רופא בטרם קבלת התרופה וכמובן להיות במעקב רפואי על השפעת התרופה. לתרופה תופעות לוואי שיש להיות מודעים אליהם. התרופה הוכיחה את יעילותה וכיום קיימת תחושה בציבור שהיא ניתנת לכל דורש וללא אבחון. רופאים מבקשים להדגיש, שיש לתת את התרופה רק לאנשים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז. ישנה מחלקות לגבי מתן התרופה, יש הטוענים שיש לבחון חלופות למשל בתחום הרפואה המשלימה בטרם נתינת התרופה, בשל התלות שהיא עלולה לגרום למשתמשים בה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא בעצם טיפול פסיכולוגי. הטיפול הוא קצר וממוקד בבעיה מסוימת. הפסיכולוג משתף את הילד בבניית התכנית הטיפולית. המטפל משלב בין הכלים הקוגניטיביים שהם בעצם כלים מחשבתיים הבאים ללמד את הילד לשנות דרכי חשיבה בעיתיות לבין הכלים ההתנהגותיים שבאים בעצם לשנות התנהגות המלווה בדיכאון, חרדה ובעיות אחרות.

טיפול תזונתי

יש הטוענים שלמזון אותו צורכים הילדים השפעה ניכרת על מוחם. לטענתם מזונות מסוימים גורמים לאלרגיה, מזונות מסוימים מכילים רעלים ויש ילדים שלהם חסרים בערך התזונתי שלהם וכל אלה גורמים להפרעות קשב וריכוז. לטענתם שינוי תזונתי יגרום לשינוי בתופעות. יש לציין כי שיטת טיפול זאת שנויה במחלוקת.

לסיכום

הפרעת קשב וריכוז דורשת אבחון מוקדם ככל האפשר על ידי צוות מקצועי המסוגל להמליץ על הטיפול המתאים. ההמלצה היא על ראייה רב מערכתית בטיפול, כלומר הטיפול חייב להיות משולב עם המשפחה, כשיש לידע את ההורים בכל הבעיות ודרך הטיפול בהם, כן יש ליידע את המערכת החינוך ולתת לה את ההדרכה הנדרשת לטיפול בילד. במקרים מסוימים חשוב גם לשלב טיפול תרופתי, על ידי ריטלין. כמובן שהטיפול התרופתי חייב להיות מלווה במעקב רפואי ובהמלצת רופא. כן ההורים צריכים להיות מודעים לתופעות הלוואי של התרופה ריטלין. כן מומלץ הטיפולי הקוגניטיבי התנהגותי על ידי פסיכולוג – טיפול קצר וממוקד שבא לטפל בדרכי חשיבה מוטעים ובעיות רגשיות בהתנהגות. כל שיטות הטיפול שצוינו חשובות ובהחלט עוזרות לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז, שמרביתם ניחנים ביכולות רבות אשר לא באו לידי מימוש. בעזרת טיפול מתאים בהחלט יגיעו להישגים!

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה