תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – נשים לעומת גברים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 מי סובל יותר מהפרעות קשב וריכוז: נשים או גברים?

תופעת הפרעות קשב וריכוז הינה יחסית חדשה בעולם הרפואה, הפסיכולוגיה והחינוך. לכן לכל אחד מתחומים אלו יש ראייה שונה על הבעיה המדוברת. הפסיכולוגיה טוענת שמדובר בבעיה שניתן לשפרה בעזרת טיפול. יתר על כך, קיימת סברה שהפרעות קשב וריכוז עלולות להופיע עקב אירועים טראומתיים בחיי הילדים, בתקופה שבה הם הכי רגישים לשינויים מבחוץ ועלול להגיב אליהם בקיצוניות רבה. החינוך טוען כי מדובר בבעיה המפריעה לילד ללמוד, למורה ללמד ובמקרים מסוימים מפריע גם לכל ילדי הכיתה האחרים. לכן, מערכת החינוך שולחת ילדים שמראים תסמינים של הפרעות קשב וריכוז לאבחון על מנת להתמודד עם הבעיה באמצעים הקיימים כיום. עולם הרפואה מוסיף את משנתו כי מדובר בבעיה גנטית-מולדת שגורמת לעבודה לקויה של תאי העצב במוח. כך או כך, התחושה שנוצרת הינה שמדובר בבעיה משמעותית וקשה מאוד המזיקה לכל אחד הלוקה בה וגם בסובבים אותו. לאורך שנים רבות התקיימה האמונה שהפרעות קשב וריכוז הינן מנת חלקם של גברים בעיקר. עם זאת, לאור המחקרים בשנים האחרונות נעשה ברור, שבקרב מבוגרים אין הבדל בין כמות הנשים והגברים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. גילוי זה חושף בעיה גדולה הקיימת בבתי הספר – הפרעות קשב וריכוז בקרב בנות קיימות ועוד איך, אך הן לא ניכרות לעין, לכן הן  גם לא מטופלות ועלולות להתדרדר לסכנת חיים אמיתית עבורן.

 ההשלכות השונות שיש להפרעות קשב וריכוז על גברים ונשים

בקרב הבנות, הבעיה הניכרת ביותר של הפרעות קשב וריכוז הינה ההיבט הקוגניטיבי שלא תמיד נראה לעין. לעומת זאת, הבנים מראים באופן קבוע סממנים של היפראקטיביות, אימפולסיביות ואפילו אגרסיביות שאי אפשר להתעלם מהן. לכן, המורים שמים לב לבעיות קשב וריכוז בקרב בנים מהר מאוד, בעוד הבנות, שלא תמיד מבינות “מה לא בסדר בהן” מפתחות סדרות של תסביכים ובעיות נפשיות שהולכות ומתרבות עם השנים. חשוב ליזכור, שלעיתים הפרעות קשב וריכוז נעשות פחות חמורות עם השנים, אך לא עבור כולם. אם נחזור לתחום הפסיכולוגיה, ניתן לראות שתנודות בתסמינים של הפרעות קשב וריכוז תלויות במצב הפסיכולוגי של האדם. אישה שלא מצאה את עצמה בתחום ההשכלה, בדרך כלל לא מצליחה להתמודד עם משימות ניהול הבית והתקציב, מרגישה רע עם עצמה, מאשימה את עצמה בכישלונותיה, מה שמביא להחרפת הפרעות קשב וריכוז – וחוזר חלילה. 

דרכי התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז עבור גברים

הבעיה המשמעותית ביותר של גברים בעת התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז הינה האימפולסיביות והאגרסיביות שמפריעות להם גם בתחום הלימודים (שבדרך כלל לא צולח ללא טיפול הולם בבעיות קשב וריכוז), גם בתחום העבודה וגם בתחום היחסים האישיים במשפחה. בעוד הפרעות קשב וריכוז בקרב נשים עלולות להוביל אותן להרס עצמי, בעיות אלה שלא מקבלות טיפול נאות בקרב גברים עלולות לסכן את האנשים שסביבו. בכדי לדעת להתמודד בצורה טובה ונכונה עם בעיות קשב וריכוז, יש להקדיש את הזמן הנדרש למציאת טיפול נכון.

דרכי התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז עבור נשים

הטיפולים השונים הקיימים לשם התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז אינם מתחלקים בין הגברים והנשים, כל שיטה יכולה לעזור לשניהם באותה המידה. בעיות קשב וריכוז ניתן לפתור בעזרת טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי או טיפול הומאופתי. בכל המקרים, נדרשת תמיכה של הקרובים בתהליך התמודדות עם המחלה. כמו כן, ככל שהאבחון נעשה מאוחר יותר, כך קיימות בעיות נפשיות רבות יותר שהתפתחו עקב הפרעות קשב וריכוז. הדבר נכון גם עבור גברים וגם עבור נשים. עם זאת, הפסיכולוגיה העדינה יותר של נשים מעלה את הסיכון שלהם למחלות נפש, העלולות להתווסף לבעיה הקיימת של הפרעות קשב וריכוז. שני המגדרים נתונים בסיכון דומה בכל הקשור לצריכה מופרזת של אלכוהול ושימוש בסמים.

הגישות הפסיכולוגיות וההומאופתיות טוענות שניתן לשפר את המצב של הפרעות קשב וריכוז בעזרת השפעה עצמית נרחבת. כלומר, שליטה עצמית, עבודה על התחושות הפנימיות, השפעה הדרגתית על עבודת המוח, כל אלה נרכשים במהלך טיפולים פסיכולוגיים או הומאופתיים. כמובן שבמקרים מסוימים אין מנוס מטיפול תרופתי. בכל הקשור למציאת הטיפול המתאים, גברים ונשים עוברים את אותה הדרך עד שהם מוצאים את הנוסחה הנכונה עבורם להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה