תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – תמונת מצב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז – תמונת מצב

בעשור וחצי האחרונים יותר ויותר ילדים בישראלים מאובחנים כלוקים בהפרעות קשב וריכוז. מדובר על תופעה שכיחה מאוד שהולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר במערכת הלימוד הישראלית. מומחים מסוימים מייחסים את ממדי התופעה לעידן המודרני בו ישנם שפע של ערוצי מידע שזורמים לילדים מכל עבר (אינטרנט, טלוויזיה, מחשבים, טלפונים חכמים וכיו”ב) וישנם מומחים שטוענים כי מדובר בסך הכל בבעיה של אבחון יתר של התופעה. בין כך ובין אם כך לא ניתן עוד להתעלם מהתופעה ויש לתת את הדעת על שיטות הטיפול בה.

הבעיות בטיפול תרופתי

רוב הסיכויים ששמעתם זה מכבר על תרופת הפלא ריטלין. מדובר על תרופה בעלת עוצמה רבה שמסוגלת להפוך ילד היפראקטיבי, מלא חיים ונמרץ לילד פסיבי, שקט ולא מעורב. מבחינת מורים רבים מדובר על תרופה מצוינת שכן כך פשוט יותר להעביר שיעור ללא הפרעות, אך מבחינת הילד מדובר לעתים על טיפול שרב הנזק שבו על התועלת. נסקור מעט מהתופעות שעלולות להתעורר בעקבות שימוש בריטלין בילדים.

א – סטיגמה שלילית. ילדים רבים שנוטלים תרופות באופן קבוע עלולים לסבול מסטיגמה חברתית. לפי סטיגמה (דעה קדומה) זו הם נחשבים לבעייתיים או כבעלי בעיות תפקוד וכתוצאה מכך המעמד החברתי שלהם יכול להיות בכנה. כולנו יודעים כמה ילדים יכולים להיות אכזריים ולכן חשוב מאוד לבחון את כל האפשרויות כמו טיפול רגשי למשל לפני שפונים לטיפול תרופתי.

ב – בעיות בדימוי העצמי ובתפיסת העצמי – ילד שסווג כבעל בעיות או הפרעות בקשב ובריכוז ושלא קיבל תמיכה של טיפול רגשי עשוי להרגיש כנחות לעומת ילדים אחרים. טיפול תרופתי יכול לגרום לילד להרים ידיים ולהרגיש כלא כשיר.

ג – ריחוק מהחברים – ילד שנוטל ריטלין חווה שינויים קיצוניים בהתנהגות. ילדים שנחשבו לנמרצים הופכים לפתע פסיביים למשל. כתוצאה מכך מעגל החברים עלול להשתנות כיוון שהחברים הקרובים כבר לא מכירים את הילד שכן הוא השתנה. כתוצאה מכך הילד שמטופל תרופתית עלול לסבול מריחוק ממעגל החברים ומחבריו לכיתה באופן כללי.

טיפול ריגשי בבעיות קשב וריכוז

המילה האחרונה בתחום הפרעות קשב וריכוז היא טיפול ריגשי או טיפול ריגשי משולב עם טיפול תרופתי. בעזרת טיפול ריגשי איכותי ניתן לגרום לילד המטופל לחוש העצמה, להכיר ביכולות שלו ובנקודות החוזק ולפתח ביטחון עצמי בריא ביחס לבעיה שלו. בנוסף לכך טיפול ריגשי איכותי יכול לבנות תמונת מצב עדכנית ומפורטת בנוגע לבעיה של הילד באופן מקיף ומעמיק יותר מכל שיטת אבחון שמקובלת היום לשימוש. לעתים קרובות הילד מאובחן כסובל מבעיית קשב וריכוז כשלמעשה לילד אין כל בעיה כזאת. ישנן בעיות רבות שבאות לידי בידי דרך סימפטומים דומים אך מקורן שונה לגמרי.

טיפול ריגשי בבעיות קשב וריכוז מציעה תמונה רחבה ובהירה על התופעה. בנוסף לכך, ניתן בעזרת טיפול ריגשי לרכוש כלים להתמודדות עם הבעיה וללמוד טכניקות שיעניקו את האפשרות למגר את התופעה או לחיות עמה בשלום, לשגשג ולהצליח בלימודים הן במישור הלימודי והן במישור החברתי. חשוב להכיר כמה שיותר שיטות טיפול ריגשי ולבחון את כל האפשרויות לפני שקופצים מיד לטיפול תרופתי. הורים רבים מרגישים לחץ חברתי לתת לילדיהם ריטלין, לעתים קרובות מצד מערכת החינוך. הסיבה לכך היא שבטיפול תרופתי ניתן לראות תוצאות באופן מהיר מאוד יחסית בעוד אותו טיפול ריגשי יכול להניב תוצאות לעתים רק לאחר כמה פגישות.

טיפול ריגשי בהפרעות קשב וריכוז – לא רק עבור ילדים

למרות שהדעה הרווחת בציבור היא שרק ילדים סובלים מבעיות קשב וריכוז, המציאות רחוקה מלאשר דעה זו. הפרעות קשב וריכוז נפוצות במבוגרים רבים שפשוט לא אובחנו מעולם אך הם סובלים מהתסמינים בצורה ניכרת לא פחות מהילדים. ביות קשב וריכוז יכולות לפגוע ביכולת ליצור קשרים ובמערכות זוגיות, הן עלולות לפגוע בכישורי הנהיגה, ביכולת קבלת ההחלטות ועוד. אי לכך חשוב להכיר את התסמינים, ללמוד על שיטות הטיפול ואם צריך – ללכת לאבחון. כמובן שגם היכרות עם שיטות האבחון השונות מומלצת ביותר.

טיפול ריגשי בבעיות קשב וריכוז יכול להועיל מאוד למבוגרים רבים שסובלים מהבעיה. כמו כן במהלך טיפול ריגשי עלולות לצוץ אל פני השטח בעיות שונות בתחומים רבים שאינם קשורים לבעיה אך משפיעים עליה. בהצלחה. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה