תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז; מונחים והגדרות, קשיים …

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז; מונחים והגדרות, קשיים בקריאה והתנהגות המורה

ילד אימפולסיבי או לקות קשב וריכוז מהטיפוס הלא קשוב – תלוי את מי שואלים

מאת; גלי ארזי

האם יש קשר בין הפרעות קשב וריכוז ליכולת הקריאה אצל ילדים? על פניו נראה שהתשובה חיובית. ידוע כי לקויות למידה נפוצות הרבה יותר בקרב ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ובעיות קריאה הן חלק מלקויות למידה. לאחרונה פורסם מחקר שמחזק מה שידוע זה מכבר.

מחקר בארה”ב

המחקר, שנערך בארצות הברית, כלל כ-6,000 ילדים, שנולדו בין השנים 1976 ל-1982. את המחקר פרסם אתר אינפומד, בחודש ספטמבר 2010. מטרת המחקר הייתה לבדוק כמה ילדים התגלו כבעלי בעיות קריאה. הסתבר כי בקרב כ-51% מהבנים שהוגדרו כבעלי הפרעות קשב וריכוז התגלו  בעיות קריאה. גם מהבנות שסבלו מהפרעות קשב וריכוז – ל-46.7% היו בעיות קריאה. בקרב בנים שלא סבלו מהפרעות קשב וריכוז, ל-14% היו בעיות קריאה, ובקרב הבנות – רק ל-8% היו בעיות קריאה.

השלכות

למחקר יש השלכות בכל מה שנוגע לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז. חשוב, למשל, ליידע את ההורים שילדיהם אובחנו, כי קיים סיכוי שבקרב כמחציתם יתגלו בעיות קריאה. כמובן שחשוב להעביר מידע זה גם למורים.
זאת ועוד; אחד המסרים שעולים מהמחקר הוא, שאם ילד בעל הפרעת קשב וריכוז מטופל, אך אין שיפור בהישגים הלימודיים שלו, רצוי לנסות לזהות גם קשיים בקריאה ולקויות למידה נוספות.

סוגים שונים

פרופ’ לילך שלו-מבורך, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, עוסקת בחקר הפרעות קשב וריכוז. בין נושאי ההתמחות שלה בשנים האחרונות ניתן למצוא  פיתוח מודל רב-מימדי של קשב לזיהוי תפקודי קשב לקויים בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז; מחקר על הערכת יעילות אימון הקשב בילדים עם לקות קשב וריכוז מהטיפוס הלא-קשוב, וכן מחקר על הקשר שבין תפקודי הקשב לנהיגה מסוכנת.
פרופ’ שלו-מבורך, כמו גם חוקרים נוספים בתחום הפרעות קשב וריכוז, נוטים לבחון את בעלי הפרעות קשב וריכוז בשיוך להפרעה ממנה הם סובלים, ולא כמקשה אחת, כמו שמקובל בתחום החינוך. כך, למשל, ישנם בעלי הפרעות קשב וריכוז שסובלים מהפרעות קשב, ויש שסובלים מהפרעות ריכוז ויש שמשויכים למודל המשולב – גם הפרעות ריכוז וגם הפרעות קשב. האקדמיה גם נוהגת לסווג תתי הפרעות בתוך ההפרעה כולה. פרופ’ שלו-מבורך מתייחסת לקשב מתמשך, קשב סלקטיבי, הכוונת קשב ובקרת קשב. מבדק     Moxo המתמקד גם הוא בהפרעות קשב, מסווג אותן לקשב, אימפולסיביות, היפראקטיביות ותזמון – היכולת לבצע משימה בזמן מוגדר.

וההוראה?ומה סיווגים אלה אומרים לגבי מערכת החינוך? הלימודים בכיתה? התייחסות המורים?
כמובן שחשוב שלמורים יהיה מידע רלבנטי בתחום. חשוב שיידעו להבחין בין הפרעות קשב לבעיות ריכוז. חשוב שהמורים יוכלו להבחין בין תלמיד היפראקטיבי לתלמיד אימפולסיבי. כך התגובה שלהם להתנהגות הילד בכיתה תהיה בהתאם. דוגמה שמופיעה באתרMoxo ; אורי ואיתמר מגיבים לשאלה שנשאלת בכיתה. שניהם חושבים שהם יודעים את התשובה ומצביעים. אורי, שהוא היפראקטיבי, יצביע ויצעק; “אני, אני, אני”, כדי שהמורה תיתן לו רשות דיבור. איתמר, שהוא אימפולסיבי, יקפוץ לפני שהמורה תסיים את השאלה ויצעק גם הוא; “אני, אני, אני”.
אם מורה יהיה מודע בראש וראשונה לכך שכמחצית מהתלמידים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז סובלים גם מקשיי קריאה, יש לשער שדרך ההוראה שלו לתלמידים אלו תהיה בהתאם.
מורה המלמד בכיתה שבה משולב תלמיד עם הפרעות קשב וריכוז, שאובחן, יוכל לקבל דגשים מהי הבעיה המדויקת של התלמיד, למשל, לקות קשב מהסוג המשולב, או מהסוג הלא קשוב, תאפשר למורה לכוון לסוג התמיכה שתלמיד כזה צריך לקבל.
מורה הנתקל בילדים מסוגם של אורי ואיתמר, יידע כיצד להתייחס אליהם. להתייחס בהתאם ולא לכעוס עליהם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה