תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז – רקע כללי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

רקע כללי על הפרעת קשב וריכוז
בעיה לימודית שעוד לפני כמה עשורים לא הייתה קיימת בלקסיקון של אנשי החינוך וההורים הפכה כיום לביטוי שגור בפי הנציגים של שני הצדדים, וגם בקרב תלמידים רבים. בעבר ילדים רבים שלא הצליחו להתרכז בשיעורים והפריעו להורים בלימודים נחשבו ל”חוליגנים” ופשוט ילדים בעייתיים. כיום, כאשר מופיעות בעיות מסוג זה, ממליצים להורים להפנות את הילד לאבחון. התופעה ידועה באנגלית בראשי התיבות ADHD.

הבעיה הובחנה בעזרת סריקת מוח של אנשים שונים בזמן פעילות מסוימת. בקרב אדם עם הפרעת קשב וריכוז נמדדת פעילות מוחית פחותה באזור הקדמי-עליון ובאזורים האחראיים על שמיעה וראייה. מקור הבעיה הינו בתפקוד לקוי של העצבים. לפיכך, אדם שאינו סובל מתסמונת זו עלול שלא להבין את התנהגותו של אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז. מצב זה גרם לשנים רבות של סבל בקרב אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז שגם לא ידעו מה מפריע להם “להיות כמו כולם”. כיום ידוע שהפרעה זו הינה גנטית, אך החוקרים עדיין לא מצאו דרך לנטרל אותה. התסמינים העיקריים של תופעת הפרעת קשב וריכוז הינם: קושי להקשיב ולהתרכז בפעילות אחת לאורך זמן, היפראקטיביות ואימפולסיביות. האחרון מתייחס יותר לתפיסה האמריקאית של הפרעת קשב וריכוז, בעוד בישראל מתייחסים בעיקר לשלות הראשונים.

תופעת הפרעת קשב וריכוז בחברה הישראלית

על פי הערכות המומחים, הפרעת קשב וריכוז מופיעה בקרב 5-10 אחוזים מכלל האוכלוסייה. אבחון מתבצע על פי בדיקה בסיסית של פעולות הילד. הפרעת קשב וריכוז המתפתחת בשנות בית הספר הראשונות ונשארת גם בחיים הבוגרים. יש לתסמונת השלכות ותוצאות רבות, שהתחלתם הינה בבעיות לימודיות, אך הן נמשכות ומתפשטות לעבר כל תחומי חיי האדם – כולל עבודה, יחסי בינאישיים, הורות ועוד. חשוב להדגיש, הפרעת קשב וריכוז לא נחשבת כחלק מהתסמינים המפריעים ללימודים השותפים, להבדיל  מדיסלקציה ודיסגרפיה. עם כי במצבים מסוימים מיומנות ההקשבה הפוגעת ביכולות הלמידה מביאה להקלות מסוימות. בחברה הישראלית המורים מודרכים לבדוק ולהפנות ילדים המראים סממנים של הפרעת קשב וריכוז לאבחון.

תופעת הפרעת קשב וריכוז – אבחון וטיפול

במסגרת אבחון של תופעת הפרעת קשב וריכוז המומחים קודם כל מנטרלים אופציות אחרות המפריעות לילד בתהליך הלמידה. האנשים שהינם מוסמכים לבצע אבחון של הפרעת קשב וריכוז, אלו נוירולוג ופסיכולוג. האבחון, מדויק ככל שיהיה, מתבסס קודם כל על סטייה מהנורמות. כלומר ילד שאינו יכול להתמיד בקריאת עמוד שלם מספר יכול להיות מאובחן בתור בעל הפרעת קשב וריכוז. הבעייתיות של אבחון הפרעת קשב וריכוז מעלה שאלות רבות לגבי הדיוק שלה. פעמים רבות מתעוררות בחברה שאלות לגבי הנזק שעלול אבחון זה לגרור. פעמים רבות קיים הסיכון שבחון של ילד בתור סובל הפרעת קשב וריכוז עלולה להיות נבואה שמגשימה את עצמה ותגרום לירידה בהישגיו.

קיימים טיפולים שונים של הפרעת קשב וריכוז, שגם הם לעיתים מוטלים בספק רב, בעיקר הטיפול התרופתי שזכה למוניטין מאוד ירוד בקרב החברה כולה. תרופות כגון הריטלין הינן שנויים במחלוקת, כאשר יש די הרבה אנשים שמצליחים לתפקד טוב יותר בזכותו, אך קיים גם תיעוד נרחב של תופעות לוואי (בעיקר בקרב ילדים) שגורמים לבעיות אפילו גרועות יותר מתסמיני הפרעת הקשב וריכוז עצמה. לכן, כאשר מחליטים על הטיפול לילדים, סביר להניח שפסיכולוגים ימליצו על אפשרויות אחרות, בעיקר טיפול פסיכולוגי וריפוי בעיסוק. ניתן לשלב זאת עם טיפול תרופתי, אך מומחים ימליצו להקדיש תשומת לב רבה לכל תחומי החיים של הילד הסובל הפרעת קשב וריכוז.

יתרונות של הפרעת קשב וריכוז

כמו לכל דבר בחיים, באופן מפתיע, ניתן למצוא גם צדדים חיוביים של הפרעת קשב וריכוז. אלו התופעות ותכונות משותפות המתועדות בקרב הרוב המוחלט של אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז. בין התכונות הבולטות ביותר – יצירתיות ואומנותיות, חשיבה מחוץ לקופסא – אבסטרקטית ומקורית. ההיפראקטיביות גם היא יכולה להיחשב כתכונה חיובית, הרי שעבור אנשים רבים זהו רצון ויכולת לחיות את החיים במלואם, להיות ספונטניים ומשוחררים. בשילוב עם חשיבה מקורית, הפרעת קשב וריכוז יכולה להוות את הייחוד של האדם, ולא מגרעתו. דבר מפליא נוסף, הצד ההפוך של הפרעת קשב וריכוז. כאשר אדם הסובל הפרעת קשב וריכוז מוצא תחום המעניין ומרתק אותו, הפרעת קשב וריכוז זוכה להשפעה הפוכה – האדם מסוגל להתעמק בעיסוק האהוב עליו למשך שעות, בעוד הגירויים החיצוניים כאילו נעלמים לגמרי מבחינתו.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה