תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד מגיעים למצב שבו אדם מבוגר צריך אבחון הפרעות קשב וריכוז?

כיום, הבעיה של הפרעות קשב וריכוז נעשתה חריפה מאוד. כיום ידוע שכל אדם עשירי סובל מהפרעות קשב וריכוז, כאשר הדבר נכון הן עבור מבוגרים והן עבור ילדים. אנשים רבים לא היו מודעים לבעיה זו לאורך זמן, או שהמורים לא מצאו לנכון להפנות אותם לאבחון. הפרעות קשב וריכוז מופיעות בשנות הראשונות לחיי האדם. לעיתים הן נעלמות או נחלשות בבגרות, ולפעמים להיפך – נותרות ומתחזקות. הפרעות קשב וריכוז הינן דוגמא מצוינת לפלאי מוח האדם, שיכול לשנות את עורו פעמים רבות תחת לחץ המצבים השונים. הפרעות קשב וריכוז הינן בעיה של הפעולה העצבית של המוח. כל אדם חי עם הפרעות אלה בדרכו. יש כאלה שמצליחים לנצל את הצד השני, החיובי יותר של הפרעות קשב וריכוז, וזו יכולת להתרכז בצורה מדהימה בדבר אחד, אך שבאמת מרתק ומושך את האדם בעל הפרעות ריכוז. זו מאין תגובה הפוכה, שיכולה להוות מבחינות רבות את ההתרפאות מהתופעה. אך השלב הראשון והחשוב ביותר לשם התמודדות מוצלחת עם הפרעות קשב וריכוז – זה אבחון.

האם בדיקת TOVA קבילה גם למבוגרים?

רוב החומרים המתייחסים לאבחון או טיפול בתחום הפרעות קשב וריכוז דנים בעיקר בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. רבים יודעים שבדיקת טובה זו הבדיקה המלאה והמהימנה ביותר לאבחון הפרעות קשב וריכוז. עם זאת, לא כולם יודעים עד איזה גיל ניתן להיבדק. למעשה, ניתן לעבור בדיקת טובה בכל גיל. האופן כללי, התוצאות של מבחן זה הינן לא המרכיב היחידי באבחון, לכן חשוב לבצע גם את שאר המרכיבים, שיחות עם פסיכולוג ובדיקה עצמית מדוקדקת. רק כאשר כל המרכיבים האלה חוברים יחד לבדיקת טובה ניתן לומר שהתקבלה התמונה המלאה שלפיה ניתן לשפוט האם לאדם יש הפרעות קשב וריכוז.

 אלו שינויים אבחון הפרעות קשב וריכוז יכול להכניס לחייכם?

אם כן, הרגשתם שיש לכם סימפטומים רבים של הפרעות קשב וריכוז (חוסר יכולת להתרכז, בעיות ריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות), עברתם את האבחון וקיבלתם אבחון חיובי. מה עושים מכאן? חשוב ליזכור שההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז הינה מאוד אישית ומשתנה מאדם לאדם. יש כאלה שיצליחו לתפקד עם הפרעות קשב וריכוז כפי שהם תפקדו כל החיים. אך סביר להניח שבעזרת טיפול שנבחר עבורכם בקפידה, תוכלו לתפקד טוב יותר. הבחירה האם לעבור טיפול עומדת לפניכם בלבד, אך אם לצאת מנקודת הנחה שבחרתם לעבור אבחון ומבחן TOVA, אז ניתן לשער שמשהו בכל זאת מפריע לכם ויש לתקן זאת. השאלה היא רק באיזו דרך טיפול לבחור.

 אילו טיפולים מומלצים עבור מבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז?

קיימות מספר שיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז. מבוגרים רבים המודעים לכך שיש להם בעיות ריכוז מעדיפים לפתור אותם באופן זמני על ידי נטילת תרופות המכילות ריטלין או חומרים מעוררים אחרים שמשפיעים עליהם בצורה הפוכה. שיטה זמנית זו נבחרת פעמים רבות על ידי סטודנטים או אנשים אחרי צבא שלא כל כך סובלים מהפרעות קשב וריכוז בחיי היומיום, אך מבינים שזה עלול להפריע להם במהלך ההתקבלות ללימודים גבוהים, או במהלך הלימודים עצמם. במקרה זה, הבחירה האם לרשום להם ריטלין נתונה בידי הרופא שלהם.

אנשים אחרים ששואפים ללמוד לשלוט על המוח שלהם ללא תרופות, אלא בעזרת כוח הרצון, סביר שיפנו לטיפול פסיכולוגי יחידני, או במקרים מסוימים – זוגי. ניתן לראות אופציות שונות מאוד של עזרה מגוונות לסובלים מהפרעות קשב וריכוז, כולל גיוס הקרובים.

הטיפול הפסיכולוגי המקובל עבור טיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמטרתו לשנות את המציאות עבור האדם וללמדו לחשוב בצורה חדשה ועל ידי כך להתגבר על הפרעות קשב וריכוז. הבחירה עומדת בפני כל אחד ואחת, אין נוסחה בטוחה ואף אחד.

מה שבטוח זה שכל עוד אדם חש את ההשפעה של הפרעות קשב וריכוז על חייו, יש לנקוט בפעולה על מנת לעזור להתגבר על בעיות אלה. הטיפול נעשה לא רק לטובתו של האדם הבוגר, אלא גם לטובת משפחתו והאנשים הסובבים אותו.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה