תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

חוות נחשונים – רכיבה טיפולית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול באמצעות בעלי חיים
טיפול באמצעות בעלי חיים (בלועזית- זואותרפיה) הוא גישה טיפולית במסגרתה נעשה שימוש בבעלי חיים על מנת לסייע לאדם לשפר את איכות חייו ורווחתו הנפשית. קשר רגשי בין בעל החיים לאדם מאפשר לו לחוות רגשות ומצבים שונים, וכן הוא מאפשר למטפל התבוננות מעמיקה בתהליכים ובדינמיקות הנוצרות אצל המטופל, ובעקבות כך לעבד עמו חוויות אלה ולהבינן.
הקשר בין המטופל לבעל החיים הוא בעל מספר רבדים. ברובד הגלוי, הקשר מאפשר למטופל לחוש אוהב ונאהב, להפיג תחושת בדידות ולתרגל לקיחת אחריות בתוך הקשר. ברובד היותר סמוי, בעלי חיים יכולים לשמש כגירוי המזמין השלכה של רגשות ותחושות, דבר שמאפשר למטופל להעשיר את ההבנה שלו את עצמו ולקדם תהליכים תוך- נפשיים שונים.

רכיבה טיפולית
רכיבה טיפולית היא ענף של טיפול באמצעות בעלי חיים, העושה שימוש בסוסים.
יתרונותיו של הסוס הם בראש ובראשונה בשיפור תבניות של תנועה ויציבה. הישיבה על גב הסוס והרכיבה עליו מחזקת שרירים שונים (במיוחד באזור הגו), ומלמדת את האדם שיווי משקל ותיאום תנועה. עבור אנשים המתמודדים עם מגבלות פיסיות שונות, רכיבה מאפשרת חוויות שבדרך כלל נמנעות מהם כגון תנועה מהירה, מבט מגבוה והליכה בחיק הטבע. אבל מעבר לכך- הרכיבה מפגישה את הרוכב עם דימוי הגוף שלו, עם המגבלה והקושי שגופו מציב לו, ועם הצורך שלו לשפר את תפיסת הגוף וגם לקבל אותו כמו שהוא.
בנוסף לתחום הפיסיולוגי והמוטורי, הרכיבה טומנת בחובה יתרונות גם בתחום הרגשי והקוגניטיבי, ופונים אליה אנשים רבים המתמודדים עם קשיים בתחומים אלה.

לתנועות הריתמיות של הסוס יש השפעה מרגיעה גופנית ונפשית. ובנוסף, הסוס מגיב באופן מיידי לאדם שעליו (לתנועותיו ולמנח הגוף על גבו), וכך גם האדם חש את חום גופו של הסוס ואת תנועותיו- וכך מתפתחת מערכת של פידבק, שמאפשרת לרוכב ללמוד לחוות מוכוונות ומודעות (הסוס, במקרה הזה) ששותף עמו לסיטואציה. אפקטים אלה הופכים את הרכיבה לכלי טוב לעבודה עם ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, וכן ילדים בעלי הפרעות בתקשורת. הילדים לומדים לראות את האחר שמולם ולהביאו בחשבון, לומדים לעסוק בעוד דברים חוץ מתחושותיהם ורצונותיהם, להתמודד עם קשיים לא מתוכננים ולהעלות את סף התסכול שלהם. כל אלה הם שיעורים שילדים לומדים לרוב בסיטואציות חברתיות- אלא שעבור ילדים הסובלים מקשיי תקשורת וקשב, הלמידה החברתית היא משימה קשה שבעתיים, מאחר והם זוכים לפחות הזדמנויות ללמידה כזו.

הרכיבה הטיפולית גם יכולה לשמש כגרייה לחוויית למידה המובילה להצלחה, ומכאן שהיא מועילה גם לילדים ובני נוער המתמודדים עם לקויות למידה. לעתים קרובות ילדים אלה סובלים מפגיעה במוטיבציה, וההתגייסות שלהם לרכיבה, תוך יצירת קשר עם הסוס ועם המטפל, מדרבנת אותם בתחום זה.
אנו בחוות נחשונים מזמינים כל מי שמתמודד עם קשיים דומים, לפנות אלינו ולהתנסות בחוויה של חיבור והיכרות עם הסוס, כפתח לשיפור ההתמודדות והכישורים האישיים, ולשיפור איכות החיים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה