תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

חשיבות האבחון המוקדם של הפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מחפשים לעבור אבחון? תנו לנו להקל עליכם את החיפושים:

מלאו את פרטיכם בטופס “הפנו אלי עד 3 מאבחנים”, ואנו נדאג להפנות אליכם את המאבחנים המתאימים לכם ביותר. הפנה אלי עד 3 מאבחנים

או לחצו על הקישור וחפשו בעצמכם את המאבחן שלכם: מאבחנים ומטפלים

כיום קיימת מודעות גבוהה לחשיבות האבחון והאיתור המוקדם של הפרעות קשב וריכוז. מבוגר שזוכה בגיל הילדות לטיפול נקודתי בהפרעות הקשב והריכוז ומשפחה שזוכה להכוונה נכונה יכולים להגיע יחד לתוצאות הרבה יותר טובות מאשר בעבר. האבחון המוקדם הופך את הילד המתקשה למבוגר שסובל פחות ומסוגל להגיע להישגים טובים יותר מבחינה התנהגותית וחברתית.
אבחון מוקדם משמעותו זיהוי הפרעות קשב או בעיות ריכוז כבר בגיל מוקדם מאד, אפילו בטרם מלאו לילד שלוש. ייחודם של הפרעות ריכוז או הפרעות קשב הן בבולטות שלהם. שלא כמו הפרעות אחרות הן אינן נחבאות אל הכלים אלא מוחצנות מאד. ילדים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז אינם מסוגלים לעשות פעולות בסיסיות לכאורה שדורשות מהם ישיבה במקום אחד למשל מעל חמש דקות, הם קופצניים וחסרי מנוחה, פטפטנים בלתי נלאים ולעיתים אפילו חוצפנים לא קטנים. הם סובלים מבעיות ארגון חמורות שבאות לידי ביטוי החל מפעולות פשוטות כמו סידור החדר או בחירת בגדים וכלה בהכנת שיעורי בית או הכנה למבחן. הרכבת פאזל למשל עבור ילד עם בעיות קשב או בעיות ריכוז היא משימה כמעט בלתי אפשרית.

לאורך כל הדרך יש להבחין בין ילדים עם בעיות קשב וריכוז (ADD) לבין ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז בשילוב עם היפראקטיביות (ADHD), פעילות יתר. לא כל הילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז סובלים מהיפראקטיביות ולהפך, כל אחת מההפרעות מטופלת לחוד וכאשר הן מופיעות יחד דרך הטיפול הינה משולבת. בזמן האבחון המוקדם ניתן לראות בוודאות את תסמיניהם השונים של כל אחת מההפרעות.

סימנים ראשונים של הפרעת קשב וריכוז בשנות הינקות

בשנים הראשונות, משלב הינקות ועד גיל שלוש מופיעות בעיות קשב וריכוז במינונים מסויימים ובקווים דקים של התנהגות. תינוקות הסובלים מהפרעת ריכוז או קשב בשילוב עם היפראקטיביות, יגלו כבר בגיל חצי שנה ואפילו פחות מכך רגישות גבוהה מאד לתחושה, לטמפרטורה, לאור ולרעש. רעשים חזקים מאד בשטח הבית או מחוצה לו, טמפרטורה קרה מדי או חמה מדי כמו למשל בזמן אמבטיה. כמו כן כיבוי והדלקה של אור ולא עמעום שלו עשויה גם היא לדרור תגובה רגשית. הרגישות לכל אלו תתבטא בבכי רב או בתנועתיות מוגברת. חוסר שביעות הרצון מן המצב תהיה מופגנת בהחלט ובקלות ניתן יהיה לזהות אותה.

כאשר מדובר בילדים שאינם סובלים מהפרעת היפראקטיביות אלא מהפרעת קשב וריכוז בלבד עשויים התסמינים להתבטא דווקא בצורה הפוכה. ילדים אלו יהיו אפאתיים מהרגיל, הם ייטו לישון שעות רבות ברציפות, יהיו נוחים ורגועים לכאורה או חולמניים במיוחד, בהיבט הפיזי הם עשויים להיות היפו טוניים ולסבול מחולשת שרירים שגורמת להתפתחותם להיות איטית מהממוצע.

הפרעת קשב ריכוז בשנות הגן

כאשר אנחנו מודעים לתסמינים כבר מגיל הינקות הופכים אלו לבהירים ומוכרים יותר בשנות הגן. בגילאים אלו, שלוש עד חמש, בולטות ועולות בעיות קשב וריכוז מעל לפני השטח. למעשה אלו השנים הראשונות בהם מתבקש הילד להיות חלק ממסגרת מובנית ולציית למערכת חוקים המסווגת באופן כללי מה מותר ומה אסור לעשות. אותם חוקים חברתיים מופיעים לאורך כל מהלך חייו של אדם, ראשית ההבניה החברתית וההתנהגותית במסגרת שאינה המשפחה נעשית בגן. שנים אלו הן קריטיות להתפתחות התנהגותית, קוגניטיבית, רגשית ופיזית תקינה של הילד. כאשר הוא סובל מבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות הופכת משימת ההשתלבות במסגרת לקשה ומורכבת מאין כמוה. חוסר היכולת להתארגן מונעת מהילד לעקוב אחר הכללים, בזמן שכולם משחקים בגן הוא רוצה לצאת אל החצר, כשאר כולם אוספים את הצעצועים הוא מתעקש להמשיך ולשחק, בזמן שכל ילד ניגש להוציא אל תיק האוכל בתורו הוא קופץ ומבקש ללכת גם מבלי להתחשב בתור הילדים, כך בעצם תוך שימוש בפזיזות ואימפולסיביות ותוך התעלמות מהחוקים החברתיים וההתנהגותיים פולט את עצמו הילד החוצה מן הקבוצה.

במידה והוא אינו סובל מהפרעת היפראקטיביות הרי החולמניות שלו וחוסר היכולת לעקוב אחר קצב הדברים עושה את אותה פעולה. כך או כך בולט הילד בשוני שלו מול יתר ילדי הקבוצה וכבר בשלב המוקדם הזה הולכת ונרקמת סביבו רשת עדינה של תסכול וקשיים שימשיכו ללוות אותו הלאה.

הפרעת קשב וריכוז בתקופת הלימוד בבית הספר

ילד הסובל מהפרעת קשב ומהפרעת ריכוז בגן ועם הגיעו אל בית הספר עדיין לא אובחן צפוי לחוש קשיים רגשיים ולימודיים ולסבול מקשיי התנהגות קשים במיוחד. סביר להניח שבשנות הגן הצטברו אצל הילד לא מעט תסכולים חברתיים ובהיבט הלימודי נצבר פער לא קטן. פערים אלו משמעותיים מאד בשלב זה לחיי הילד מפני שהוא יהווה בסיס לשנים ארוכות של לימוד במסגרות בית ספר רגילות שאין בהם מקום למי שאינו מתיישר עם השורה. בשנות הגן מניחים את יסודות השפה, הקריאה והכתיבה ומי שהפרעת קשב או הפרעת ריכוז מנעה ממנו להבין וללמוד היטב יסודות אלו יתקשה מאד לייצב עליהם בהמשך את החומר הלימודי הנלמד בית הספר.

קשיים אלו ממשיכים ללוות את הילד לא רק בשנות בית הספר היסודי אלא מתלוות אליו קדימה אל חיטבת הביניים והתיכון. בשלב זה ייתכן והוא שובץ לכיתות מיוחדות שאינן מייעדות אותו לבגרות או אפילו למסלול עשר שנות לימוד בלבד. ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שאינן מאובחנים אבחון מוקדם או אבחון בכלל עשויים להיחשב איטיים או אפילו מפגרים ולהיפלט ממערכת החינוך מבלי שניתנו ליכולות שלהם ולתכונותיהן האיכותיות הזדמנות לבלוט החוצה.

יתרונות האבחון המוקדם 

אבחון הפרעות קשב וריכוז בכל שלב הינו מבורך, מפני שהמטרה בסופו של דבר היא תמיד לאתר את הבעיה ולפעול למיצוי הטיפול בה. אך אבחון מוקדם ללא ספק יוביל את הילד אל נתיב חיים בעל קשיים פעוטים יותר כאשר הוא נתמך ומלווה באנשי מקצוע ובמשפחה המבינה את הקושי.

אבחון מוקדם מסייע בכמה היבטים. ההיבט הראשון הוא הפחתת התסכול מתחושת הלא נודע שחווים ההורים וגם הילדים מול ביטויי התנהגות הקיצוניים. ההיבט השני הוא הזמן, הזמן הרב המוקד לתרגול ולאימון שיטות טיפול שונות עד למציאת השיטה הטובה והמתאימה ביותר עבור הילד. ההיבט השלישי הוא היכולת להשתלב במסגרות הנכונות, למצוא את הדרכים הנכונות להיות חלק מקבוצה כמו כיתה או חוג למשל.

ככל שהאבחון מוקדם יותר כך הכלים שעומדים לרשות אנשי הטיפול רבים יותר. כיום עם המודעות הגבוהה לבעיות קשב וריכוז ואפשרויות הטיפול הרחבות אין סיבה לדחות את הטיפול ובוודאי שלא לסבול.

פורסם בקטגורית אבחון דידקטי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה