תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול פסיכולוגי בילדים וכיצד לטפל במתבגרים?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול פסיכולוגי בילדים וכיצד לטפל במתבגרים?

כאשר אנו מדברים על טיפול פסיכולוגי בילדים, אנו לא רק מתכוונים לפעוטות או ילדים צעירים במיוחד, אלא גם על מתבגרים. גיל ההתבגרות מועד לפורענות, תשאלו הרבה הורים שרואים איך הילד משתנה להם בין הידיים. זהו גיל בו ההורמונים משתוללים, גיל מעבר בין ילדות לבגרות, גיל מעבר בין בית ספר יסודי לחטיבת הביניים. למעשה, מדובר על אחד הגילאים הקשים ביותר, גיל המציב הרבה מאוד אתגרים הן בפני ההורים והן בפני המחנכים.

טיפול פסיכולוגי בילדים בגיל ההתבגרות
מתבגרים רבים חשים שהסביבה הקרובה להם איננה מבינה אותם, העניין יוצר בהם חרדות וכניסה לעמדת מגננה. התגובות הלא פרופורציונאליות של הסביבה שלהם, מכניסות אותם לחרדה עצומה. מתבגרים רבים חווים קונפליקטים מסוגים שונים עם ההורים שלהם, עם המחנכים ועם החברים שלהם, גיל התבגרות הוא גיל מרדנות וזעם. הכל נובע מהבלבול הרב אותו חווה המתבגר, הוא כבר לא ילד, ומצד שני איננו מבוגר. הוא איננו מורשה לעשות כל מיני דברים, ומצד שני נופלת עליו לפתע אחריות לה הוא לא היה מורגל. לפתע ההורים דורשים ממנו יותר, בית הספר דורש ממנו יותר, יש לחץ רב של לימודים, מבחנים, והכאוס מתחיל לאט לאט לחלחל לחייו של המתבגר. בכל עת בה אתם צופים בשינוי בדפוסי ההתנהגות של המתבגר, יש לפנות לייעוץ אשר יינתן על ידי גורם מוסמך. במקרים הללו טיפול פסיכולוגי בילדים הוא הכרח שאין להתחמק ממנו. אל תחוו הזיות שווא שבעיות יחלפו להן מעצמן. אומנם תמיד עדיף להיות אופטימיים מאשר פסימיים, אבל לא במקרים הללו, הבעיות רק מתעצמות עם השנים, אם לא מעניקים למתבגר מענה הולם ומיידי.

על האתגרים העומדים בפני המתבגר
גיל ההתבגרות הוא גם כיל של אתגרים גדולים, מבחנים רבים בהם עומד המתבגר. הבוגר חווה התפתחות מינית אשר לעיתים עלולה להיות כה לא מובנת ומבלבלת. ההורמונים עושים את שלהם. ההתבגרות המינית יכולה לגרום להרבה מאוד חרדות, פחדים, מתח וסטרס. מתבגרים רבים גם תוהים באשר לנטיות המיניות שלהם, זהו גיל של ניסוי וטעייה. כמו כן, המתבגר חייב להרגיש עצמו שייך לקבוצה כלשהי אליה הוא רוצה להיות שייך ולא מנודה, הוא רוצה להיות מקובל על ילדים אחרים. גם התפתחותם הקוגניטיבית של מתבגרים מביאה אותם לשאול שאלות רבות, שאלות קיומיות ושאלות על החיים, להם אין תמיד תשובות ברורות והמציאות יכולה להיות מאיימת ומבהילה מאוד, מתבגרים במיוחד זקוקים למורה נבוכים.

הדרישות הלימודיות הגבוהות עלולות לגרום להרבה מאוד לחצים, סטרס, בלבול, מצד אחד המתבגר חש שעליו לרצות את ההורים והמחנכים ולהיות תלמיד טוב, ומצד שני, לא תמיד יכולותיו עומדות במצופה ממנו. כל האתגרים הגדולים הללו מביאים למתחים רבים, אלה עלולים לגרום לחרדות ודיכאון אצל המתבגר. והיה ואתם חשים כי משהו עובר על הילד שלכם, כי הוא סובל מחרדות, מתחים ולחצים, והיה ואתם מרגישים שמשהו מאיים עליו, משהו מעיק עליו והוא סובל ממצוקות אמיתיות, פנו אל גורם מקצוע בהקדם. לא לחינם טיפול פסיכולוגי בילדים ומתבגרים הפך להיות כה נפוץ ושכיח. כיום הנטייה היא לא לטאטא מתחת לשטיח את הבעיות ולהתעלם מהן, אלא להעניק להם התייחסות הולמת.

מתי המתבגר שלכם נמצא במצוקה?
ישנם סממנים ברורים. כאשר ישנם שינויים בדפוסי ההתנהגות של המתבגר, לא שינויים מינוריים אלא שינויים אמיתיים ומהותיים, זהו תמרור אזהרה. אם למשל אתם רואים שהמתבגר שלכם נוטה להיות מסוגר יותר מתמיד, נוטה להתבודד שעות מרובות בחדר שלו, מצמצם קשרים ואינטראקציה עם חברים או בני משפחה, סימן שדבר מה איננו כשורה. כמו כן, אם המתבגר נתון יותר להתפרצויות זעם, לאלימות כלפי הסובבים אותו לאגרסיות, גם אז אמורות להידלק כל הנורות האדומות. כמו כן יש להתייחס לנטיות אובדניות, אם המתבגר מביע את רצונו למות, אם הוא פוגע בעצמו בצורה זו או אחרת, אם הוא נראה שרוי במצב דיכאוני, או אם הוא סובל מחרדות וכפייתיות. אלה כל אחת יש להתייחס בכובד ראש.

פנו אל מומחה בהקדם האפשרי

טיפול פסיכולוגי בילדים מתבגרים נדרש כאשר המתבגרים שלכם סובלים ממצוקות. אל תתביישו לפנות אל מטפל ואל תחושו נבוכים. טפלו בילד בהקדם והושיטו לו עזרה מיידית, על מנת לצמצם את הבעיות, אל מנת לפתור אותן ועל מנת למנוע אותן בעתיד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה