תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול פסיכולוגי בילדים ומדוע כה חשוב לא לדחות את הטיפול בילד?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול פסיכולוגי בילדים ומדוע כה חשוב לא לדחות את הטיפול בילד? מאת פורטל קשב וריכוז

גם ילדים, לא רק מבוגרים נתונים ללחצים נפשיים מכל מיני סיבות, ותהיינה הסיבות אשר תהיינה (וישנן הרבה מאוד כאלה), אבל ילדים, בניגוד למבוגרים, לא יודעים כיצד לבטא מצוקות במילים, הם מגיבים בהתנהגות, או מה שאנו מכנים הפרעות רגשיות והפרעות התנהגותיות. לפתע הילד האהוב שלכם איננו מתנהג כתמול שלשום, ואז מה עושים? ממתינים שדברים יפטרו בעצמם? מתחלים לטפל בילד לבד? בהחלט לא. לשם כך בדיוק ניתן טיפול פסיכולוגי בילדים, על ידי פסיכולוגים קליניים מומחים בתחומם, אנשים אשר צברו ניסיון רב בטיפול בילדים בכל טווחי הגילאים.

אז למה לא דוחים טיפול פסיכולוגי בילדים?
דחיית טיפול פסיכולוגי בילדים היא כמעין דחיית הקץ. הילד שלכם לא ירפא בעצמו הוא ימשיך לסבול. מההורים נדרשת ערנות רבה למצוקות אותן מביע הילד בכל מיני דרגים. הרי הילד לא יבקש מכם לגשת לקבל טיפול פסיכולוגי, הוא איננו תמיד מודע למצבו ולא תמיד יכול לבטא במילים את המצב בו הוא שרוי. הוא מגיב בהתנהגות ומגלה בעיות רגשיות ונפשיות. או אז, יהיה עליכם להתערב באופן מהיר ולהפנות אותו אל גורם מומחה. גם לא תמיד ההורים יכולים להבין את מקור ומהות הבעיות, מאין הן בדיוק נובעות. פסיכולוג מומחה קודם כל יאבחן את הילד, ורק לאחר מכן יבנה לו תוכנית טיפול פרטנית. כל העת הפסיכולוג ישתף את ההורים בטיפול ויעניק להם הדרכה מתאימה. מדובר על מעורבות כוללת הן של ההורים והן של המטפל, הכל על מנת לסייע ליד ולהושיט לו עזרה בזמן אמת. אומרים שיש “להרוג” את הצרות כאשר הן קטנות, במצבים הללו האמירה מקבלת משנה תוקף. אל תתנו לילד להתבוסס בבעיותיו ומצוקותיו. ספקו לו אוזן קשבת בדמותו של גורם אובייקטיבי אשר יכול להביט על הבעיות מהצד, גורם שאיננו מעורב רגשית כמוכם.

מאין נובעות מצוקות רגשיות של ילדים?
ילדים הם רגישים יותר ממבוגרים והמצוקות יכולות לנבוע מסיבות שונות. הורים אשר עוברים משבר בזוגית, נפרדים או מתגרשים, עלולים שלא בכוונה כמובן, להביא למשבר נפשי אצל הילד. התמודדויות חברתיות של הילד עלולות להכניסו לסטרס ולחצים. כל ילד רוצה חברים וכל ילד רוצה להיות מקובל אבל לא כולם מצליחים. כמו כן לחצים אקדמאיים ולימודיים יכולים להכניס את הילד לסטרס וחרדות. הוא חושש שמצפים ממנו להרבה, הן ההורים והן המורים, ולא תמיד הוא עונה על הציפיות שלהם. עוד ילדים הנוטים לסבול ממצוקות רגשיות, הינם ילדים הסובלים מלקויות למידה כגון דיסלקציה או הפרעות קשב וריכוז, יש להם את המועקות הפרטיות שלהם בשל המגבלות, בשל חוסר ההצלחה המתמיד בלימודים מכיוון שהם חשים שאין להם שוויון הזדמנויות כמו לילדים אחרים. בכל המקרים הללו ועוד, נדרש טיפול פסיכולוגי בילדים אשר עשוי לחולל פלאים בכל הקשור לבריאות הנפשית של הילד. הטיפול הפסיכולוגי יכול לא רק לטפל בבעיות ולמנוע אותן לעתיד לבוא, אלא גם לחקור מאין הן נובעות. לעיתים הן אף עלולות לנבוע מסיבות גנטיות, כאשר אחד ההורים גם הוא סובל מבעיות רגשיות, ולעיתים הן עלולות לצוץ בשל תנאי הסביבה.

סממנים מעוררי חשד
יש להתייחס ברצינות לכל שינוי בדפוסי התנהגות של הילד: שינוי בדפוסי אכילה, שינוי בדפוסי שינה, הרטבה פתאומית, חרדות, דיכאון, התפרצויות זעם, נטיות אובדניות, כפייתיות, אגרסיות, אלימות, קשיי הסתגלות, קשיים חברתיים, מוחצנות יתר, למעשה, מספיק שישנו סימפטום אחד, זהו כבר תמרור אזהרה ברור. לא תמיד הבעיות באמת דורשות טיפול פסיכולוגי, אבל האבחון הוא הכרח על מנת לברר מאין הן באות ועל מנת להבין היכן בדיוק הילד שלכם עומד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה