תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כיצד בעזרת שיטת תאגיה ניתן לשפר את הדימוי העצמי אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כיצד בעזרת שיטת תאגיה ניתן לשפר את הדימוי העצמי אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז.

תאגיה היא שיטת תרגול ייחודית לשיפור היכולות האישיות ולהקלה על הפרעות קשב וריכוז. תרגול התאגיה מאפשר לשפר את הדימוי העצמי ע”י צמצום הפער בין היכולת האישית למימושה בפועל. פער זה הוא שאחראי במיוחד אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז, להערכה עצמית נמוכה.

הפרעות הקשב והריכוז הן כמו קיר שקוף שמונע מהאדם לבטא את יכולותיו כמו שהיה רוצה. מצד אחד כישוריו האישיים יכולים להיות גבוהים אך מצד שני בכל פעם שהוא מתכוון לממש אותם בפועל, נכנסות הפרעות שמונעות את המימוש. ככל שתהליך זה מתמשך ומתעצם כך תחושת התסכול וחוסר ההערכה העצמית גדלים.
מילדות אנחנו אוהבים להיות עצמאים “את/ה לא מחליט/ה עליי” הוא משפט מוכר להורים רבים. אך אצל אלו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז המצב הפוך, אצלם הסביבה בדרך כלל כן “מחליטה עליהם”. בכל פעם שהם מתכוונים להצליח במשימה שדורשת ריכוז הם נתקלים בהפרעות שמונעות את ההצלחה: הסחות דעת, רעשים, גירויים ומגוון הפרעות שקובעות את סדר הפעולות עבורם.
גם אנשים שאינם סובלים מהפרעות קשב וריכוז מתוסכלים מחוסר הצלחה אך כאשר הכישלון חוזר על עצמו כמעט באופן תמידי, הדבר פוגע בדימוי העצמי, מביא לאיבוד כוח הרצון, לירידה במוטיבציה ולתחושת חוסר ערך.

גורם נוסף שתורם לדימוי עצמי נמוך הוא מעגל הציפיות אכזבות שהולך ומתעצם ככל שחולף הזמן. הורים, מורים, בני משפחה, לכולם יש ציפיות לגיטימיות להתנהגות מתאימה ולהצלחה התואמת את הכישורים. אך למרות שבדרך כלל ישנה הבנה לגבי מה שנכון לעשות ומתי, הרבה מהתגובות אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז אינן בשליטתם והם מאכזבים את האחרים ואת עצמם, בחוסר עמידה בהתחייבות להתנהגות המתאימה. דבר זה גורר ביקורת שלילית וכבר מגיל צעיר הם נאלצים להתמודד עם ביקורות וחוסר שביעות רצון כאשר נאמר להם לא פעם שהם אינם ממצים את הפוטנציאל. אמירה שמקטינה עוד יותר את האמונה ביכולת האישית.

שלל מצבים זה מגביר את הנטייה להיכשל וגורם לאיבוד הביטחון בהצלחה. אנשים אלו מניחים מראש שלא יצליחו והם נמנעים מאתגרים. בבגרותם, אחרי שנים של ניסיונות מתסכלים, הם סוחבים היסטוריה של חוויות שליליות מבית הספר ומסגרות נוספות והדימוי העצמי שלהם נמוך ופגוע.

כיצד ניתן לשנות את המצב? בשיטת תאגיה ישנם שני פתרונות לשינוי המצב הקיים.
• צמצום הפער בין היכולת האישית למימושה: בעזרת תרגול התאגיה לומדים להעצים את כוח הריכוז במשימות ולהגביר את השקט הפנימי הדרוש כדי להתמודד עם אתגרים. ישנם תרגילי תאגיה שמיועדים להפחית את הרעש הפנימי ומאפשרים להתרכז בכל פעולה בעוצמה גבוהה יותר תוך שמירה על איזון ויציבות. כשניתן להיות מרוכז וממוקד במה שחשוב באותו הרגע, קל יותר להצליח במשימות ולממש את היכולות האישיות.
• בניית מרכז פעולה פנימי ויציב: תרגול התאגיה בונה מרכז פעולה פנימי יציב, זהו מצב מנטאלי שמטפח ביטחון עצמי ותורם להעלאת הדימוי העצמי. תרגול התאגיה מעודד את ההכרה בכוח האישי וקבלה עצמית גבוהה.

כבר בתחילת יישום השיטה, המתרגלים חשים בשינוי היכולת להתמקד ובהכרה הגדלה ביכולת האישית. יתרון תרגול התאגיה הוא בזמינות ובכך שאין צורך באמצעי חיצוני כדי לשפר את התחושה האישית. מספר תרגילי תאגיה ביום והדימוי העצמי משתפר יחד עם תחושת הערך העצמי, שכל אחד זכאי להרגיש באופן טבעי.
פרטים נוספים על השיטה, וידאו ועוד, באתר תאגיה: Tagaya.co.il
© כל הזכויות שמורות לאהד אזולאי 2013

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה