תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כל חסרון יושב על יתרון – איך להאיר ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

“תומר בן ה12 ולא מצליח לשבת על הכסא יותר מכמה דקות, הוא הורס לי את הבית, מציק לאחותו, עושה קולות מעצבנים, קופץ ממקום למקום, מתחצף למורה, ההתנהגות בבית הספר הפכה להיות בלתי נסבלת. את לא מתארת לעצמך מה אנחנו עוברים עם הילד הזה.”

“בואי תראי את החדר שלה. אי אפשר להיכנס, אני סוגרת את הדלת ולא רוצה לריב איתה. בכל פעם שהיא מוציאה חולצה כל הבגדים על הרצפה, היא ממהרת לבית ספר, לעיתים קרובות מגיעה באיחור אופנתי ולא מבינה על מה אנחנו כועסים”.

“הילד שלי יכול להתעצבן מכל רעש קטן. תלמידה שיושבת לידו פתחה את גליל הסלוטייפ ולעסה את המסטיק להנאתה והוא יכול לקום ולהעיף כל מה שנמצא על השולחן שלה.”

אלו דוגמאות ” על קצה המזלג” שמשתפים הורים בשיחה המקדימה לקראת אימון לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. מיד אחר כך הם שואלים: יש מה לעשות? מה כבר לא ניסינו? הוא הולך פעמיים בשבוע למורים פרטיים באנגלית ובחשבון, אנו נעזרים בהוראה מתקנת ולא מצליחים לעזור לו, אין לנו את הכלים.

הצד השני של המטבע הוא הילד/ הנער שמספר על ציפיות גבוהות של הורים וחוסר הסכמה לקבל אותו כמו שהוא. אחת המטרות בתהליך האימון  היא להתיידד עם ההפרעה ולכוון את המאמצים להשגת מטרות חיוביות והצלחות בתחום מסוים.

בתחילתה של סדנת אימון coaching  לנערים בעלי הפרעות קשב וריכוז שאלתי: “מהם הכוחות שיש בכם? מהם הדברים הטובים שיש בכם?

“עמית סינן בקול חלש: “שום דבר לא טוב בי! על איזה כוחות את מדברת? אני עצלן.”  ביקשתי ממנו שייקח זמן לחשיבה. שאלתי: במה אתה מתעצל? “בכל הדברים הוא ענה לי”.

אני מבקשת ממנו לעצום את עיניו להירגע באמצעות נשימות עמוקות. באמצעות הדמיון אנו מכניסים לראש את רשימת ההצלחות שלו בחודש האחרון. משחררים כל אמירה שלילית שאמר על עצמו או שנאמרה לו. אנו מתחילים בהרפיה והמשפטים משתחררים ממוחו אחד אחרי השני. למדתי לתופף על תופים והצלחתי לעמוד מול קהל גדול בערב כישרונות שנערך בבית הספר, אני מצליח להצחיק את כל הכיתה בשנייה. אני הכי מהיר בכיתה בריצת 100 מטרים.לעומתם המשפטים שתקועים בראשו ומתקשים לצאת הם: אתה עצלן, לא יצא ממך שום דבר, אתה לא תוכל לעלות כיתה, לא יקבלו אותך למגמת משחק עם ציונים כאלה, אתה בלתי נסבל. אני מבקשת ממנו להפריד את הישגיו הלימודיים , ומבקשת לחשוב על תחומים אחרים.

 חזרתי על השאלה, במה אתה טוב? מה אתה אוהב לעשות? שום רעיון לא עלה במוחו. במה היית מוכן להשקיע שעות? הוא ענה לי מיד: “במוסיקה ובמשחק! זה כל החיים שלי. אני אוהב היפ-הופ, אני נהנה לחבר מנגינות בסינטיסיייזר שלי, מכיתה ו אני משחק בחוג דרמה בבית הספר”. אתה עצלן במוסיקה? אתה עצלן בהפקת הצגה? אני מקשה עליו. “לא בזה, ממש לא. אני יכול להתאמן שעות, אוהב את זה הכי בעולם.” אז מה הבעיה? למה שלא תצטיין במוסיקה ובמשחק? ההורים שלי אומרים שזה סתם. אמא לא מוכנה להשקיע מאמצים וכספים עד שלא תראה שיפור משמעותי בלימודים”. כאן בדיוק טמונה הבעיה  אני משקפת להורים את נקודת המבט שלי. אתם מצפים להישגים לימודיים והילד שלכם רוצה להציג בחלון הראווה את הישגיו בתחום הספורט, בתחום החברתי, בתחום האומנות או בכל תחום אחר. אפשרו לו להיות מי שהוא, הכי טוב שהוא יכול!

במהלך ה25 השנים האחרונות בחינוך ובאימון ילדים ובני נוער אספתי ארגז כלים שעשוי לעזור לילד שלך. מה אפשר לעשות כדי לעזור לו?

  1. להסתכל על הכישרונות של ילדכם. בדקו מה הוא אוהב לעשות? במה הוא מוכן להשקיע את שעות הפנאי שלו. לאפשר לילדים להתנסות בחוגי ספורט למיניהם, מוסיקה, דרמה, בישול, ציור ופיסול . התנסות חיובית תחשוף את “קצה החוט” שאיתו אפשר להתחיל את מסע ההצלחות הפרטי של ילדכם.
  2. לאחר גילוי “קצה חוט ההצלחה”, ממשיכים לתפור את החליפה המתאימה. עונים על השאלות: מה המסגרת המתאימה עבור ילדכם? קבוצה או לימוד אישי? כמה פעמים בשבוע הוא מוכן להתחייב למסגרת? מה המקום המתאים עבורו?
  3. לאתר את הילדים במשפחה, בכיתה, בשכונה, שאיתם ישמח להתאמן. אותם ילדים שיחזקו את הביטחון העצמי שלו וישמשו קבוצת תמיכה ועידוד להתקדמותו.
  4. למורים, כדאי לארגן פעילות חברתית, ערב כישרונות להורים וילדים ובה כל ילד והורה יציג את הכישרון שלו.
  5. שכפול ההצלחה- “עם האוכל בא התיאבון”. לאחר שהצליח לנגן, לשיר, להצחיק, לקפוץ גבוה, לקלוע לסל, להמשיך במלוא המרץ ליעד הבא.
  6. לסמן מטרות גבוהות, להגדיר יעדים מדידים ולפעול במלוא המרץ והרצון לקראת ההישג הבא.

 בת-שבע טל, מנכ”לית א.ב.נ.ט. מרכז הכשרה לאימון מורים, מאמנים והורים. מחברת הספר “זינוק לחיים-אימון לילדים ונוער.” batshevatal.co.il

 

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה