תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כל מה שרציתם לדעת על בדיקת לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

על פי הערכות המדענים העוסקים בתחום זה של לקויות למידה, לכ-10% מכלל האוכלוסייה ישנה לקות למידה מסוג כלשהו עמה הם מתמודדים. לקויות למידה אינן מתייחסות לכל קושי בלמידה, אלא לקשיים הנובעים מסיבות נוירולוגיות בפרט. קשיי למידה יכולים לנבוע משורה של סיבות מלבד הסיבות הנוירולוגיות, ולכן לא כל קושי בלמידה הוא בהכרח לקות למידה. כדי לאתר לקויות למידה יש צורך לעשות בדיקת לקויות למידה אשר תאתר את הלקויות. על לקויות למידה והדרכים לבדיקות את מהותן.

מהן לקויות למידה וכיצד מטפלים בהן?

בטרם נוכל להסביר על השיטות לבדיקת לקויות למידה נקדיש כמה מלים ללקויות למידה בכלל, כדי להבין במה עסקינן. לקויות למידה הוא שם כולל לקשיי למידה אשר מקורם בבעיות בהתפתחות העצבית. בעיות עצביות אלה גורמות לקשיים ברמות שונות של התפקוד ובפרט התפקוד הקשור לכישורי הלמידה. לקויות הלמידה יכולות להתבטא בשלל דרכים, ובדרך כלל נחשוד בקיומן של לקויות למידה, כאשר אדם מפגין ביצועים אשר אינם תואמים את היכולות המצופות ממנו בהתאם לרמת האינטליגנציה וההתפתחות שלו. התחומים העיקריים בהם מופיעות לקויות למידה הם דיסלקציה – קושי בקריאה, דיסגרפיה – קושי בכתיבה ודיסקלקולציה – קושי בחישוב. אולם, מאפייני לקות הלמידה יכולים לנבוע מגורמים שונים. כך למשל, בחלק מהמקרים הפרעות קשב הן אלה אשר גורמות לתופעה.

הואיל והגורמים ללקויות הלמידה הם בדרך כלל נוירולוגיים, משמעות הדבר היא כי בסבירות גבוהה לקות הלמידה תלווה את האדם הלוקה בה במשך כל חייו ותשפיע עליו. אולם, באמצעות טיפול ניתן להקנות כלים לאדם עם לקויות למידה, אשר יסייעו לו להתמודד בהצלחה עם לקות הלמידה ו/או הפרעת הקשב והריכוז. במקרים אחרים, ניתן באמצעות תרופות, דוגמאת ריטלין למשל, לשפר את יכולת הקשב של האדם, ולסייע לו על ידי כך להתגבר על הקושי.

חשוב להדגיש, כי אין כל קשר בין לקות למידה ובין אינטליגנציה. אדם יכול להיות בעל אינטליגנציה ממוצעת, מעל הממוצע או מתחת לממוצע גם אם יש לו לקות למידה. בזכות המודעות ללקויות למידה, יותר ויותר ילדים ואנשים אשר בעבר היו מסווגים כבעלי אינטליגנציה נמוכה, מצליחים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם ולהביא את יכולותיהם האמיתיות לידי ביטוי.

הבחנה אחרונה, שכבר נגענו בה לעיל, אבל חשוב לעמוד עליה, היא ההבדל בין לקויות למידה לבין קשיי למידה. הן קשיי למידה והן לקויות למידה גורמים לפערים בין הרמה המצופה מאדם לבין הביצועים שלו בפועל, אולם הגורמים להן שונים. במקרה של לקויות למידה, כאמור, מדובר בהפרעות ממקור נוירולוגי בעוד שקשיי למידה יכולים לנבוע מנסיבות חיצוניות, למשל, כמו הליך גירושין שעוברים הוריו של ילד ועוד.

סוגי בדיקת לקויות למידה קיימות

ביצוע בדיקת לקויות למידה ניתן לעשות בכמה דרכים, הנבדלות ביניהן בעיקר בפרקטיקה מתוכן הן באות. שיטות האבחון הנפוצות הן האבחון הנוירופסיכולוגי, האבחון הפסיכולוגי והאבחון הדידקטי (כמו גם הפסיכודידקטי). כל אחת משיטות הבדיקה האלה מיישמת כלים שונים, כדי לנסות לעמוד על קיומה של הפרעת קשב. כאמור, לא כל פער בין ביצועים ליכולת בהכרח נובע מלקות למידה כזאת או אחרת. לכן, חשוב לבצע בדיקת לקות למידה כדי לוודא, כי אכן מדובר בלקות למידה ולא בתופעה אחרת. בסופו של דבר אנחנו צריכים לאמוד אם ישנם פערים בין היכולת לביצוע ולעמוד על הסיבה לכך.

אבחון פסיכולוגי

באופן טבעי, האבחון הפסיכולוגי מציע כלים מתוך עולם הפסיכולוגיה לצורך האבחון והזיהוי של לקות הלמידה – ממוצעים, מחקרים והשוואות שונות. האבחון הפסיכולוגי מתבצע באמצעות ראיונות ומבחנים מיוחדים שהותאמו כדי לזהות לקויות למידה, בהם נשאל אדם לגבי משפטים ומידת התאמתם אליו. באופן טבעי שיטה זאת מתמקדת בעיקר בכישורים קוגניטיביים (כלומר, הכרתיים, מודעים). בנוסף, נבדקת גם מנת המשכל על ידי המבחנים הנפוצים והמוכרים למדידת האינטליגנציה. אחת הביקורות על שיטה זו היא, כי לעתים ההתמקדות במבחנים הבוחנים את הכישורים הקוגניטיביים עלולה להביא לכך שאדם עם לקות למידה יזוהה כאדם עם אינטליגנציה נמוכה. עם זאת, ככל שהזמן עובר שיטות אבחון אלה הופכות להיות מדויקות יותר ויותר.

אבחון נוירופסיכולוגי

האבחון הנוירופסיכולוגי הוא אבחון מקיף שמתבצע, בדרך כלל, במקרים בהם יש שינוי ביכולות הקוגניטיביות של אדם בעקבות טראומה, שבץ, מחלה ניוונית, גידולים סרטניים ועוד. האבחון מתבצע על פני מספר פגישות (בדרך כלל שתיים עד שלוש פגישות) במשך כ-10 שעות בסך הכל. במהלך הפגישות האלה מתבצעים ראיונות על ידי פסיכולוגים, נבדק הרקע הרפואי הרלוונטי והישגים או דו”חות קודמים בתחומים אקדמיים או תעסוקתיים, כדי להשוות ליכולות הנמצאות כיום. בנוסף, בדיקת לקויות למידה זו כוללת שורה של מבחנים בעל פה ובכתם כדי לבחון ולתת פנורמה טובה של היכולות הקוגניטיביות של הנבחן.

בין היתר, כמו באבחון הפסיכולוגי, נבדקת מנת המשכל של הנבחן. בנוסף, מתבצעים מבחני קשב, מבחני למידה, מבחני זיכרון, ואפילו מבחני תפיסה ויזואלית, שמיעתית ומבחנים מוטוריים שונים. חשוב לציין, כי מבחנים אלה נבנים ומותאמים על פי הסיבה בגללה הגיע האדם לאבחון הנוירופסיכולוגי וליכולותיו.

בדיקת TOVA

בדיקת TOVA היא בדיקה אשר בהליך קצר ביותר מאפשרת בדיקת לקויות למידה בוודאות גבוהה. ראשי התיבות TOVA משמעם Test of Variables of Attention ועיקר המבחן הוא בחינת התגובות של הנבדק לגירויים שונים. הבדיקה בוחנת את התגובות של הנבדק במספר מישורים – דיוק בתגובה, מהירות התגובה, מידת התגובה וכו’. הבדיקה נערכת, בדרך כלל, כשאדם יושב מול מסך בו מוצגים ריבועים או גירויים חזותיים אחרים, אשר על פיהם הוא צריך ללחוץ על לחצן מתאים. לאחר מכן, ניתנת לנבדק תרופה המיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז והוא נדרש לעבור את המבחן בשנית, בווריאציה שונה קלה. על ידי השוואת התגובות של הנבדק בשני המקרים, ניתן להסיק בוודאות קרובה למדי על קיומה של לקות למידה כלשהי ולרמז גם על השפעתה. בדיקת לקויות למידה מבחן זה אמנם איננה ודאית לחלוטין, אולם היא מהווה מבחן פשוט וקצר אשר ניתן לבצע בקלות יחסית.

אבחון דידקטי

האבחון הדידקטי הוא אבחון המתבצע על ידי מאבחנים דידקטיים, שעברו הסמכה מיוחדת לבצע את בדיקת לקויות למידה בשיטה זאת. בדיקת לקויות למידה באמצעות אבחון זה מתבצעת במשך כ-5 שעות ובדרך כלל בשני מפגשים שונים לכל הפחות. מלבד פגישות האבחון מתקיימת פגישה נוספת בה נמסרים להורי הילד או לאדם הממצאים של האבחון. אבחון זה נועד בעיקר לילדים בגילאי בית ספר / גן וסטודנטים או בוגרים של מוסדות השכלה גבוהה.

במסגרת האבחון הדידקטי נבדקת רמת התפקוד של במיומנויות הבסיסיות של הלמידה: קריאה ושפה, כולל הבנת הנקרא והנשמע; רמה ויכולת כתיבה והבעה בכתב (כולל בדיקת כתב היד); בדיקת יכולת החישוב של הנבחן; בדיקת יכולת הזיכרון והלמידה באופן כללי; במקרים המתאימים יכול להיות כי תיבחן גם יכולת הנבחן לרכוש שפה זרה; ומתבצע אומדן של קשיי קשב וריכוז.

בדיקת לקויות למידה באמצעות שיטה זאת היא מוכוונת על מנת למצוא גם תכנית טיפול מתאימה שתסייע לנבחן להתמודד עם הממצאים שיימצאו – אם יימצאו. חשוב לציין, כי בדיקת לקויות למידה זאת איננה מתבצעת על ידי רופא והשיטות בה באות מתוך עולם תורת ההוראה. כדי לשלב בין העולמות ישנם חברות ומכונים, המציעים בדיקת לקויות למידה באמצעות שיטות פסיכו-דידקטיות המשלבות את הטוב מכל העולמות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה