תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לחשוב על מחר – לתכנן קדימה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

תכנון מראש הוא אתגר משמעותי במיוחד לבעלי הפרעת קשב וריכוז. כמו שאמר הרטמן, הם נוטים יותר להגיב ופחות לתכנן מראש. תכנון הוא פונקציה קוגניטיבית אופיינית למין האנושי והיא מתפתחת בהדרגה מילדות ועד בגרות. נראה כי אצל בעלי ADHD יש עיכוב התפתחותי בתחום זה. 

לבעלי הפרעת קשב וריכוז  קשה לחשוב צעדים רבים קדימה, לנסות לראות מה יהיה בעתיד, ומה כדאי לעשות היום למען העתיד. ובכלל, נראה שהעתיד מטריד אותם הרבה פחות מאשר את האחרים. כלל שהעתיד המדובר יותר רחוק או יותר מופשט כך קשה יותר לאדם עם ADHD להתחבר אליו, לא כל שכן לילד צעיר.

אבל אפשר ללמוד לעשות זאת. באמצעות תרגול נכון אפשר לרכוש בהדרגה מיומנות של חשיבה קדימה.

תכנון מראש דורש להניח בצד עניינים המעסיקים אותנו בהווה. כלומר, עלינו ללמוד להתאפק מול הדחף להתמסר למה שמונח מולנו ברגע זה. שליטה בדחפים היא אתגר לא פשוט לבעלי ADHD ועליהם ללמוד זאת ולתרגל עד לרכישת מיומנות. עבור בעלי הפרעת קשב וריכוז ההווה חזק מכל עניין עתידי. קשה להם להתחבר לעתיד וירטואלי, במיוחד אם יש משהו, דבר כלשהו, שמושך את תשומת-לבם ברגע זה.

כדאי לזכור כי לבעלי ADHD קל יותר להתמודד עם עניינים מוחשיים. משום כך, דרך ההתמודדות הטובה ביותר עם הקושי לראות את העתיד היא להמחיש אותו ככל הניתן.

לדוגמה, עבדתי פעם עם זוג צעיר שירש סכום כסף לא מבוטל ואחד הדברים החשובים להם ביותר היה לבנות בית חדש גדול. שניהם היו בעלי הפרעת קשב וריכוז שהתבטאה ביכולת תכנון מוגבלת, חוסר ריכוז, קושי להתמקד ובעיקר – קושי להחליט. במהלך השנה בה ניסו לקדם את העניין הסתבכו עם מספר מעצבים ואדריכלים בלי להגיע לתוצאות.

לאחר פגישתנו הם הבינו כי הפתרון שיאפשר להם להגשים את חלומם הוא להפקיד את התכנון לפרטיו ואת ביצוע התוכנית בידי מומחה שייצג אותם ואת האינטרסים שלהם. הם שכרו קבלן-מפקח שאכן ייצג אותם בכל האמור לבניית הבית והיה בקשר אישי עם כל בעלי המקצוע כולל האדריכל והקבלן הראשי שהיה אמור לבצע את הבנייה. המפקח קיבל הנחיות להביא דוגמאות מוחשיות מכל פריט שצריך לרכוש לבית, ולהמחיש כל עניין לגביו עליהם לקבל החלטה.

לאורך הבנייה נפגשנו מדי פעם לחיזוק יכולות הניהול וארגון שלהם כזוג, ובניית הבית התקדמה לשביעות רצונם. המפקח ניווט את הבנייה ביד בטוחה וסייע להם לראות, לראות ממש מה נדרש. כשנה וחצי מאוחר יותר הוזמנתי לחנוכת הבית היפה ונהניתי לראות אותם מרוצים ושמחים.

בהתאם להצעתי הם שיתפו פעולה עם המפקח ורשמו לעצמם את צעדיו. כך, רכשו מיומנויות תכנון וארגון, למדו לחשוב קדימה, ותירגלו התייחסות לפרטים קטנים בצד התחשבות בתמונה הכללית. זה היה שיעור יקר-ערך עבורם.

היכולת לראות את המחר ולהתכונן לקראתו היא חיונית בעולמנו.

– שוחחו עם הילד על עניינים עתידיים הקשורים לעולמו וענייניו. כך ילמד להתייחס לעתיד, למה שעדיין אינו מונח מול עיניו …

הדגימו לילד כיצד אפשר להתכונן לאירוע עתידי. למשל, “בוא נחשוב מה כדאי לנו להכין לקראת שיעור שחייה מחר.”  כך ילמד לתכנן ולהתכונן לקראת מה שיהיה.

תארו לו מצב עתידי מופשט בפרטי פרטים, והדגישו כי עדיין אינכם יודעים אלא משערים …

מילד גדול יותר אפשר לבקש שידמיין ויתאר כיצד ייראה אירוע עתידי מסוים. “מה לדעתך יקרה שם?” או “איך זה ייראה, לדעתך?”

– השוו יחד את מה שדמיינתם למה שקרה בפועל.

– הגדילו את טווח העתיד בהדרגה, החל מ”עוד שעה”, דרך “מחר” ועד “בעוד חודש”.

– שחקו משחק “בוא ננחש מה יהיה, איך יהיה” לפני יציאה למקומות כמו גן שעשועים, סופרמרקט, וכדומה. בהדרגה, הילד ירכוש מיומנות לחשוב על העתיד, לראות אותו בעיני רוחו, ולהתכונן לקראתו.

שחק אחר קשור לתקשורת ופיתוח יכולות מילוליות. “מה לדעתך אני אענה לך אם תשאל אותי … ?” המציאו יחד שאלות ותשובות שאפשר לשאול אנשים שונים ונחשו יחד מה תהיה התשובה.

– זיכרו להקטין את מעורבותכם בתכנון העתיד ככל שהילד לומד לחשוב קדימה בעצמו.

 

ייעוץ להורים: 1-800-80-80-88

פרטים על קורס אימון ADHD להורים ומטפלים

בכתובת: http://my-intuition.com/page80.html

 

שלכם,

אסתי פישר היים

מנהלת iCU – תרפיה באימון אישי

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה