תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ADHD – זו לא מחלה ולא סוף העולם!

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

 הסיבות לכך שהסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז עלולים ליצור בעיה בחיי הילדים

 ADHD – זהו שם כולל לתופעה של הפרעות קשב וריכוז הנפוצה בחברה המודרנית באחוז של אחד לעשרה. מדובר במספר גדול של אנשים הנאלצים להתמודד עם העובדה שהמוח שלהם לא מציית להם בצורה מלאה ולא מסכים להתרכז בביצוע משימות מסוימות הנדרשות מהם. הפרעות קשב וריכוז נחשבות למולדות – גנטיות. נהוג לראות התפתחות של הפרעות קשב וריכוז (ADHD) כבר בשנות הילדות המוקדמות. התסמינים המעידים על כך, הינם אי יכולת לשבת במקום אחד ליותר משנייה, קוצר רוח בזמן משחקים, צעקות והתפרעויות. הבעיה בשלבים אלה הינה שהורים רבים רואים בהתנהגות זו את האופי המיוחד של הילדים וגם תופסים אותה בתור התנהגות נורמאלית. לפיכך, נוצרת אי הסכמה בין ההורים לבין נציגים של מערכת החינוך. אך במקרים כאלה אין ברירה אלא להסכים עם הנציגים של הממסד. יתר על כן, במידה ולא יהיה הסבר הגיוני להתנהגות לא נורמטיבית של הילד, הוא עלול להיכלל בתוך קטגוריה שלילית מאוד של ילדים, דבר שעלול לרדוף אותו לאורך כל הלימודים בבית הספר. כך, הימנעות מאבחון של הפרעות קשב וריכוז עלולה להיות מזיק ביותר לילד. זו רק אחת מהסיבות לכך שעדיף לעשות אבחון כמה שיותר מוקדם, בעזרת מבחן TOVA ושאר אבחוני קשב וריכוז מקיפים שיעזרו להחליט על קיומן של תופעות ADHD ועל טיפול מתאים.

 האם ADHD ימשיך גם בחיים הבוגרים?

תסמינים של ADHD עלולים להופיע בחיינו בשלבים מוקדמים מאוד ולהישאר לאורך כל חיינו. קיימים נתונים שונים לגבי מידת ההמשכיות של תופעות ADHD. משום שמדובר במבנה כה עדין – תודעת ותובנת האדם, קשה מאוד למדוד ולכמת את התופעות השונות, משום שהן מהוות מכלול של גורמים רבים, שקשה מאוד לבודד את ההשפעות של כל אחד מהם מאחרים. תיאורטיקנים מסוימים טוענים כי תופעות ADHD מופיעות מלכתחילה עקב אירועים טראומתיים בחיי הילדים או אפילו עקב תזונה לקויה. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שתסמינים של ADHD לא נעלמים במרוצת השנים, ואצל אנשים מסוימים הם אפילו מתחזקים. למעשה, כאשר מאבחנים ילדים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, ההורים מחויבים להעניק להם את הכלים להתמודד עם התופעות גם כשיהיו בוגרים. זו הסיבה לכך שמומלץ לעשות שימוש במספר סוגי טיפול, בכדי שהילד יתנסה בהשגחת ובליווי ההורים בכל האפשרויות ובבגרותו יעשה את מה שמתאים ונוח לו ביותר. לא תמיד טיפול תרופתי מתאים לכולם, אך כאשר הילד שהתבגר מודע להשפעות התרופה, הוא יעשה בה שימוש מושכל, הודות למאמצי ההורים.

 דרכי אבחון תסמיני ADHD?

חשוב מאוד לדעת להבדיל בין התנהגות טבעית של ילדים לבין הפרעות קשב וריכוז. בכדי לעשות זאת, עליכם להביט על ילדיכם במבט אובייקטיבי עד כמה שניתן ולנתח את התנהגותם. במידה ואתם שמים לב שילד צועק הרבה, גם במצבים שאין לכך כל סיבה או הצדקה, אך לא עושה זאת מרוע לב או רצון לפגוע – ניתן לשער שמדובר בתסמין ADHD. אם הילד או הילדה שלכם לא יכולים לראות אף סרט עד סופו (לא משהו משעמם, אלא כל דבר) וקופצים ממקומם בכדי להתרוצץ בדירה לאחר מספר דקות של צפייה – סביר להניח שמדובר בתסמינים של ADHD. בקרב בנים, התסמינים הבולטים ביותר הינם היפראקטיביות או אימפולסיביות בלתי נשלטים, משום שהם מפריעים למהלך התקין של הלימודים.

השיטה המקובלת כיום לשם ביצוע אבחון של ADHD (הפרעות קשב וריכוז) הינו שילוב של מספר מבחנים קוגניטיביים וקליניים, כאשר המטרה העיקרית הינה לשלול אפשרות של כל מחלה או הפרעה אחרת שגורמת לתסמיני ADHD. שיטת אבחון מקובלת ונפוצה ביותר הינו מבחן TOVA הממוחשב הבודק את ההיבטים השונים של קשב בקרב האדם הנבדק. מלבד בדיקתTOVA , נדרש איסוף נתונים מקיף עד כמה שאפשר על האדם המראה תסמינים של ADHD. בין השאר, בדיקה פסיכולוגית. הפסיכולוג מבקש גם מהמקורבים לאדם או לילד למלא מספר דפי מידע המתארים את ההתנהגות היומיומית של הנבדק. ככל שיש יותר מידע, כך אבחון תסמיני ADHD הינו מדויק ומהימן יותר.  

 השיטות המגוונות להתמודדות עם ADHD בגילאים שונים

לאחר אבחון שהראה שהנבדק אכן סובל מתסמיני ADHD או הפרעות קשב וריכוז במידה כלשהי, יש להחליט על הדרך הנכונה להתמודדות עם הבעיה. במידה ומדובר בילד צעיר, המשימה הזו מונחת על כתפי ההורים. האפשרויות העומדות בפניהם הינן די מגוונות. בסך הכול, לא חלה חובת הדיווח על השינויים בהתנהגות הילד, לכן ההורים יכולים להתנהל רק לשם שיפור התפקוד והתחושה הכללית של הילד. כאשר מדובר בילד צעיר, ההורים משתדלים שלא למהר בבחירת טיפול תרופתי, למרות שבדרך כלל זו ההמלצה של היועצים בבית הספר. כיום קיימת מודעות גבוהה מאוד להשפעה הלא חד-משמעית של הטיפול התרופתי המורכב ברובו מתרופות המכילות את החומר המעורר ריטלין, שלא תמיד משפיע לטובה, בעיקר על ילדים. הורים יכולים לבחור טיפול משולב של פסיכולוגיה – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, או לחילופין, טיפול הומאופתי הכולל שינוי תפריט ותוספי מזון טבעיים. למעשה, ניתן לראות קשרים ישירים בין הטיפול הפסיכולוגי וההומאופתי. כפי שהרעיון של שינוי התנהגות לשם שינוי החשיבה מניע את הרעיון שמאחורי הטיפול הפסיכולוגי, כך זה עובד גם במסגרת שינוי התפריט. בסופו של דבר, מה שבאמת חשוב, זה שהאדם יצליח לתפקד בצורה יעילה וטובה יותר לאחר הטיפול. כל עוד יש שיפור – מהות הטיפול אינה חשובה.

 

ADHD בקרב נשים – יותר סמוי אך לא פחות מזיק

אחת השאלות שהחלו לעניין את החוקרים בתחום ADHD, הינה האם יש הבדל בין גברים לנשים בכל הנוגע להופעת הפרעות קשב וריכוז? ראשית כל, התפיסה הרווחת הייתה שנשים סובלות המפרעות קשב וריכוז פחות מאשר גברים, משום שכך זה נראה בבתי הספר. עם זאת, ככל שהאנשים מתבגרים יותר, מספר נשים וגברים הסובלים מתסמיני ADHD הולך ומשתווה, מה שחושף את העובדה הפשוטה שהרוב המכריע של נשים הסובלות מתסמיני ADHD או הפרעות קשב וריכוז פשוט לא עברו אבחון בילדותן ונאלצות לחיות עם התופעה הזאת לאורך שנים. בקרב הנשים, תסמינים כגון אימפולסיביות והיפראקטיביות פחות בולטים מאשר אצל בנים, בעוד ההשפעה הקוגניטיבית הינה הרבה יותר משמעותית. זה גורם לילדות להתקשות בלימודים ולחוש אכזבה מעצמן, הרי בשנות בית הספר הציפיות מהבנות הינן גבוהות מאוד, לקבל ציונים גבוהים ולהיות אפילו יותר חכמות מהבנים. תסביכים אלה עלולים להחריף עם השנים. נשים הסובלות מ-ADHD חמור לא מסוגלות לתפקד במסגרת הבית שלהן, לא יכולות להיות אחראיות לא לעצמן ולא למשפחתן. למעשה, המצב של נשים עם הפרעות קשב וריכוז בבגרות הינו הרבה יותר מסוכן מאשר בקרב הגברים. הגברים הינם בדרך כלל מסוכנים לסובבים אותם, לכן המשפחה דואגת להעניק לו טיפול פסיכולוגי, בעוד נשים עם הפרעות קשב וריכוז פעמים רבות מרחיקות את כולם מפניהן ונשארות לבד עם ה- ADHD שעלול אף לגרור הרס עצמי מתמשך.

 לסיכום, ADHD הינה תופעה מאוד רחבה שסביר להניח שהמילה האחרונה עליה עוד לא נאמרה, מומלץ תמיד להיות עם יד על הדופק בשביל להתנהל על פי הממצאים האחרונים של החוקרים שממשיכים לעבוד רבות על נושא מסובך זה.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה