תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה – איך אוכלים את זה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ילדכם מסרב בתוקף לשבת בשעת סיפור, לגזור ולצייר או מתקשה ברכיסת הכפתור? מה שנראה כ “קלאמזיות”- מסורבלות חיננית בגיל הרך, עלול להתפרש בשלב מאוחר יותר כמאפיינים של לקויות למידה. 

אז איך בעצם נדע לזהות אם ילדנו פשוט שובב מהרגיל או זקוק לאבחון?

לקות למידה אינה מילה גסה!

בעידן התחרותי בו אנו חיים ואליו אנו שואבים אף את ילדינו, כל קושי שהילד שלנו חווה מקבל תווית זו או אחרת די מהר, וחשוב להכניס את הדברים לפרופורציה הנכונה, ולהבין כי ילדכם עשוי להיות בעל לקויות למידה, אולם יכול להיות שגם לא כזה, והוא פשוט חווה את הילדות שלו בצורה שונה ממה שהסביבה, או אתם, מצפים לה.

לקויות למידה אינן תוצר של סביבה, השכלה או רקע עדתי והן נובעות מרקע נוירולוגי. במדינת ישראל ההערכה היא, כי בקרב עשרה אחוז מכלל האוכלוסייה קיימות לקויות למידה, אשר באות לידי ביטוי באופנים שונים זה מזה ובחלק מהמקרים מאובחנים בגיל מבוגר יותר.

הסימנים הברורים של לקויות למידה הינם הפרעות קשב, אותן ניתן לזהות כבר בגיל הרך של הילד, וכאשר מתעוררת בכם תהייה זו או אחרת בנוגע לתפקוד של הילד- אינדיבידואלית וחברתית.

 

לקויות למידה – הכר את ילדך!

אבחון לקויות למידה מתבצע על ידי מומחים, אולם יש האומרים כי ההורים הינם המומחים הגדולים ביותר כאשר מדובר בילדם…

סביר להניח כי תדעו לזהות בעיה או קושי, אולם רוב הסיכויים שלא תמיד תדעו לקרוא לקושי הזה בשמו המקצועי, ולכן חשובה התערבות מומחים, שיוכלו לסייע לכם באבחון ולהדריך אתכם בדרכים להתמודד יחד עם הילד בתופעת לקויות למידה בהן אופיין. חשוב לזכור, כי גם בתוך הכותרת הרחבה הנקראת לקויות למידה קיים פער בתחומי הלקות בין ילד אחד למשנהו, וכי זו לא “מחלה” שכדור אקמול או פלסטר מטפלים בה.

אבחון נכון של לקויות למידה יעזור בהבנה של השפעת הלקות על הילד במישורים החברתיים, הרגשיים וכמובן הלימודיים, ויש חשיבות רבה למועד בו מזוהה הליקוי אצל הילד, כאשר אם אובחן בשלב מוקדם של חייו, קל יותר לטפל בלקות, ולהפוך אותה לגורם בעל משמעות מינימלית בחיי הילד ובהמשך בחייו כבוגר.

אבחון הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה בכלל יכול להתבצע כבר בזיהוי מספר קשיים, בהם נתקל הילד כמו קשיים במוטוריקה גסה ועדינה, הבאים לידי ביטוי בסירוב שלו – או חוסר יכולת- לבצע מטלות פשוטות כמו גזירה או ציור, חוסר רצון מובהק להתמיד בהאזנה לשיחה או סיפור, אוצר מילים דל יחסית לגילו, ניסוח “תקוע” של משפטים תוך שימוש חוזר במילים כמו “נו” “זה” וכיוצ”ב, קשיים לחוות כשלונות, התפרצויות ושינויים קיצונים במצב הרוח שלו, ועוד מרכיבים רבים שניתן לאמוד אותם מהסתכלות יומיומית על ילדכם ומהדינמיקה בסיטואציות שונות במהלך היום.

לקויות למידה: מתמודדים- ומצליחים!

לקויות למידה אינן תופעה חולפת ויש לתת עליה את הדעת, תופעה זו גם לא נעלמת או ברת תיקון, אולם ניתן, בעזרת הכלים המתאימים וליווי של איש מקצוע, להקל את הלימוד על הילד כבר בגן, בהמשך בבית הספר ואף כבוגר הפונה ללימודים אקדמאיים, שם יצטרך להתמודד עם טקסטים רבים, ארוכים ומורכבים.

לקויות למידה שכיחות וברות טיפול הינן לקות קריאה, המוכרת בשמה – דיסלקציה, לקות כתיבה, הלא היא הדיסגרפיה ולקויות בחשבון. כיום, עם המודעות הרבה בנושא, ילדים עם לקויות למידה, אחת או יותר, יכולים להבחן בבחינות הבגרות בעל פה במקום בכתב, ויש תנאים מקלים נוספים, לכן חשוב לאבחן את הלקות, אם קיימת, להבין את המאפיינים שלה ולקרוא בשמה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה