תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי לקות למידה, הסוגים השונים ודרכי האבחון שלהם.

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי לקות למידה, הסוגים השונים ודרכי האבחון שלהם.

בשנים האחרונות גברה המודעות לקשיים של תלמידים בלימודים, אין עוד התייחסות אליהם כעצלנים, אלא אלו הם תלמידים שהליקויים פוגעים בסיכוי שלהם ללמוד כחבריהם והם זכאים לתנאי למידה מיוחדים והתאמות במבחנים השונים, על מנת שיוכלו לנצל את הפוטנציאל הלימודי שלהם.

בשנת 2002 הצטרפה מדינת ישראל לכתב הסכמה, שחרט על דיגלו לדאוג לאיתור, אבחון וסיוע לתלמידים לקויי למידה, כמו במדינות מפותחות אחרות.
ההגדרה המקובלת לצורך קביעת הגדרה על לקוי למידה היא של המדריך להבחנות פסיכיאטריות האמריקאי (DSM-5) שאבחנותיו מקובלות גם בארץ:
מיהו לקוי למידה? זהו תלמיד בעל יכולות קוגניטיביות תקינות, כלומר רמת אינטליגנציה בתחום הנורמה ומעלה מזאת, אפילו תלמיד מחונן או גאון, שאינו מצליח להוציא לפועל את יכולותיו הטובות, בשל קשיים בהקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, חשבון ושפה. הקושי יכול לבוא לידי ביטוי בתחום אחד מהתחומים שהוזכרו או יותר.

אם נבקש מתלמיד לקוי למידה שיתאמץ יותר, הדבר לא יעזור. בקשה זאת כמוה כפנייה לאדם קצר רואי להתאמץ על מנת שיראה טוב יותר.
מקור הליקוי הינו גנטי, או תופעה הנגרמת במהלך ההיריון, הלידה וההתפתות הראשונית. מחקרים מראים שלאחוז ניכר מילדים לקויי למידה, מקורביהם גם כן נושאים לקות זאת.
ישנם סוגים שונים של ליקויי למידה. המשותף להם הוא הקושי להוציא לפועל את היכולות, בשל קושי שמתבטא באחד או יותר מהתחומים הנ”ל:

(*הסימנים: התלמיד יכול לשאת סימן אחד או יותר מהסימנים הרשומים מטה)

1. דיסלקציה – לקות למידה המקשה ללמוד לקרוא נכונה. אלו הם לקויי למידה המתקשים בקריאה בשל קשיי פענוח וקושי בשליפה.
הסימנים: קריאה איטית משובשת.
קשיים בהבנת הנקרא.

2. דיסגרפיה – לקות בכתיבה, המקשה על הלומד לכתוב כראוי, כתוצאה מאחיזת עפרון לא נכונה, כתיבה בשגיאות כתיב וחולשה בניסוח.
הסימנים: כתב יד לא קריא.
כתיבה בשגיאות כתיב
מבנה משפט לא נכון מבחינה תחבירית או/ו מבנית

3.דיסקלקוליה – לקות המקשה ללמוד חשבון, בשל קושי בהבנת יסודות החשבון הנובע מחולשה
בהבנת רצפים, הבחנה כמותית וקשיים בתרגום מונחים מתמטיים לתרגיל.
הסימנים: קושי בזכירת עובדות חשבון.
אי זכירת נוסחאות ושכיחת חומר שלמד,
קושי להבין בעיות חשבוניות.
קשיים בהבנת צורת הנדסיות וגרפים.

4. לקות למידה לא מילולית – לקות המקשה על התלמיד בתפיסת יחסים במרחב, באה לידי ביטוי במיומנות מוטורית, בעיית שיווי משקל ובעיית כיוונים.
הסימנים: קשיים בכיוונים.
עריכת רוטציות לצורות.
העתקה לא מדויקת של צורות.

5. הפרעת קשב וריכוז – לקות למידה הקשורה ביכולת להיות קשוב ומרוכז לאורך זמן בהפנמת חומר חדש. היכולה לבוא לידי ביטוי בהפרעת קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
הסימנים: חוסר יכולת לשבת במקום.
חולמנות.
קליטת מידע חלקי.
פערים גדולים בהישגים באותו מקצוע.
קושי לחכות לתורו.
6. ליקוי בתפקודים הניהוליים – לקות למידה המקשה לערוך שילוב בין יכולת התפיסה, הקשב, הזיכרון, או יכולת החשיבה ברמה גבוהה. כתוצאה מכך נפגעת יכולת התכנון, ניווט, שיקול דעת בהשגת מטרות לעתיד והתגברות על מכשולים. ליקוי במערכת זאת יגרום לקשיים בהחלטה וכן במעבר ממצבי מיקוד, חלוקה הקשב ושינוי בכמות המשאבים המיועדים לפעילויות השונות.
הסימנים: קשיים ביכולת תכנון ופתרון בעיות.
קשיים בהתארגנות.
חולשה בגמישות מחשבתית.
חולשה בזיכרון עבודה.
הישגים אקדמיים נמוכים, על אף יכולת תקינה.

קיימים סוגי אבחונים שונים ללקויי למידה:
1.אבחון דידקטי מהו? – אבחון דידקטי עוסק במיפוי קשייו וכשריו של התלמיד בלמידה, זאת נעשה תוך אפיון של מיומנויות הלמידה הבסיסיות וזיהוי אסטרטגיות למידה מתאימות ויעילות לתלמיד. אבחון זה משמש כבסיס לתוכנית למידה מתאימה, אשר תעזור לו לעקוף את קשייו.
2.אבחון פסיכולוגי – בא להעריך את תחומי החוזק והחולשה בכישורים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים, יחסי הגומלין בניהם והשפעתו על תפקודו האקדמי של התלמיד.
3.אבחון משולב (אבחון פסיכודידקטי) – מורכב מאבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי ביחד. רצוי שיערך על ידי 2 מאבחנים, שכל אחד מהם מומחה בתחומו.
כתבה:
ד”ר רונית כהן זמורה
מאבחנת דידקטית ומטפלת זוגית ומשפחתית.


פיליפ בן גיגי – מאבחן דידקטי מומחה לליקויי למידה

פיליפ בן גיגי הוא מורה להוראה מתקנת, העוסק שנים רבות בהנחיית תלמידים לקויי למידה. בנוסף, במסגרת עבודתו, מייעץ בן גיגי להורים ומורים כיצד להתמודד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים במישור האישי, רגשי ולימודי. בתחום הלימודי, למשל, מלמד פיליפ את הילדים אסטרטגיות למידה, שמקלות על ההתמודדות עם החומר. את ההורים הוא מנחה כיצד להשתמש באסטרטגיות הנכונות כאשר הם מסייעים לילדם בהכנת שיעורי הבית.
בן גיגי, מורה מוסמך בכיר,  בעל תואר ראשון, שלמד בצרפת תרפיה במוזיקה, והתמחה באבחון דידקטי מטעם משרד החינוך ואגודת ניצן. במסגרת עבודתו עוסק בן גיגי גם בטיפול בתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות.
כמו כן, בן גיגי גם מרצה על לקויות למידה בפורומים שונים, בעיקר במתנ”סים ברחבי ירושלים. בהרצאות עוסק פיליפ בנושאים כמו איתור, אבחון, טיפול והתערבות.
את האבחון הדידקטי, המיועד לזהות לקויות למידה, עורך פיליפ לתלמידים בכל הגילאים, החל מכיתה ב’ ועד לסטודנטים ובוגרים. האבחון מזהה את הקשיים הלימודיים, ומטרתו לבחון אם הם נובעים מלקויות למידה או בעיות אחרות. למשל, מיכולת נמוכה. התוצאה של האבחון מאפשרת למפות את תפקודי הלמידה של הנבדק. לאחר מכן ניתן להמליץ על דרכי העבודה אתו. למשל, אם הוא צריך התאמות בדרכי הוראה, אם צריך להתמקד באסטרטגיות למידה, האם יש לו רק בעיה אחת – דיסלקציה, למשל, או מגוון בעיות משולבות ועוד. ההוראה המתקנת מאפשרת להתמקד בסגנון הלמידה של התלמיד. במהלך ההדרכה, לומד התלמיד להבחין בסגנונות למידה שונים, למשל, קריאה בקול רם לעומת קריאה דמומה. ככל שהתלמיד הופך למודע יותר באשר ליכולותיו, כך הוא יהפוך ללומד עצמאי יותר. כך הוא גם יהפוך למתוסכל פחות אם ייתקל בקושי כלשהו. האבחנה כי יש הרבה סגנונות למידה תאפשר לתלמיד להתאים לעצמו את המתאים לו ביותר, ולעקוף כל מכשול בעזרת סגנון אחר. כך יתחזק הביטחון העצמי והדימוי העצמי יתעצם.
בן גיגי מציין, כי יש חשיבות רבה להדרכת ההורים והמורים של התלמיד לקוי הלמידה. חשוב שאלה ייחשפו למידע בתחום, לדרכי ההתמודדות, לבעיות שבדרך – כמו תסכול וחוסר יכולת להשלים עם הבעיה ועוד. במהלך הייעוץ להורים ולמורים, מעניק להם בן גיגי טיפים. אלה חשובים במיוחד בתחילת הדרך, כאשר ההורים והמורים אובדי עצות.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה