תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי לקות למידה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי לקות למידה? על הלקות ושיטת הטיפול

לקות למידה היא קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות במגוון תחומים קריאה, כתיבה, הבנה, הבעה, חשבון ורכישת שפה זרה.
יכולתם השיכלית של לקויי הלמידה תואמת לטווח הנורמה לגיל ואף יכולת גבוהה מהנורמה, אך הם מגלים קשיים בתפקודים שונים: שפה , זיכרון ושליפה, עיבוד מידע , ארגון התמצאות במרחב ועוד. לעיתים ללקויי הלמידה גם קשיים רגשיים עקב הכישלונות החוזרים ונשנים ועקב התחושה של חוסר האונים והתסכול, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי נמוך.
חלק מההורים שמעו את המשפט השגור והמקובל: לילד יש פוטנציאל לא ממומש, משפט מקובל במערכת החינוך והאמת היא שהמשפט אכן במקרים רבים לא רחוק מהמציאות , שכן לקות למידה לא מאפשרת את מימוש היכולת באופן עקבי ומירבי.
לקות למידה הינה קושי על רקע אורגאני ולא תלויה בגורמים סביבתיים או קשיים ריגשיים.
ניתן לאבחן האם לתלמיד המתקשה לקויות למידה ע”י ביצוע אבחון לבדיקת כישורי למידה (אבחון דידקטי).

איך לזהות בבית – תמרורי אזהרה היכולים להעיד על לקות למידה:
1. אי מימוש יכולת. ההורה מרגיש כי הילד מסוגל ליותר אבל לא מצליח. הוא משקיע ולומד , אך ההישגים נמוכים והנלמד לא מופנם ולא מובן עד הסוף.
2. הימנעות מלמידה היא תמרור אזהרה משמעותי ללקות למידה. הילדים יעדיפו להיכשל ולא להתמודד עם הקשיים ולבסוף לחוש תסכול רב וחוסר אונים. ההימנעות מתחילה כבר בגיל הגן. לדוגמא: מקרה של ילד שנמנע מלצייר באופן עיקבי יכול להעיד על קשיים בתחום הגרפו- מוטורי, שאח”כ יכולים להשפיע בבית ספר על כתיבה, העתקה מהלוח, הכנת שיעורי בית, צמצום ההבעה בכתב ופער בין יכולת הבעה בכתב לבין יכולת הבעה בע”פ.
3. פערים בין המקצועות. לדוגמא, ילד שמגלה תפקוד גבוה במתמטיקה ומקבל ציונים גבוהים, לעומת קושי שמגלה במקצועות רבי מלל כגון היסטוריה, ספרות ותנ”ך.
4. סימנים וקשיים כמו קריאה משובשת, שגיאות כתיב, קושי בהבנת הנקרא, קושי רב באנגלית, קושי בהבעה בכתב, נכשלים לאורך השנים בחשבון ועוד.
5. ילד/בוגר שמתקשה לעבוד באופן עצמאי וזקוק להסבר חוזר ופרטני ולתיווך ע”י הסבר שאלה ומילים, השמעת הסיפור וכדומה.
6. פער בין מידת השקעה להישגים. התלמיד לומד ומשקיע בבית. מכין שיעורי בית, לומד למבחנים, אולם מתקשה להגיע להישגים במבחנים. בבית מבין את החומר הנלמד, אולם לא מצליח ליישם במבחן על רקע קושי לשלוף את המידע.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה