תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון טבעון – המרכז לשירותים פסיכולוגיים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

גישת הסמכות השלמה

“שיטת טבעון לסמכות שלמה” היא שיטה שפותחה על ידי אריה טבעון, מייסד ומנהל מכון טבעון. השיטה מאפשרת להגדיר ולמצב את נושא הסמכות בחיינו באופן שונה מכפי שהורגלנו לחשוב עליו. תחת כנפי השיטה, ניתן להתייחס לנושא הסמכות במגוון הקשרים: סמכות הורית, סמכות אנשי חינוך, סמכות ניהולית בארגונים ועסקים אפילו סמכות בהקשר פיקודי. שיטת הסמכות השלמה ניזונה משלל דיסציפלינות, כגון הפסיכולוגיה הארגונית, הפסיכולוגיה הקלינית, הפסיכולוגיה ההתפתחותית ותחום הטיפול המשפחתי. באמצעות השיטה, ניתן להבנות סמכות בהקשר האישי, המשפחתי, החינוכי או הארגוני, וללמוד כיצד להתנהל מולה מההיבטים של חלוקת תפקידים, יחסים בין הפרטים במערכת, איזון במערכת וכד’. על פי הגישה, יש צורך בגיבוש מחודש של נורמות במסגרות החברתיות השונות על מנת לאפשר הפיכה מחדש של מושג הסמכות לרלוונטי עבור כל הצדדים הנוגעים בדבר. נוצר מצב שבו הסמכות מופעלת מכח מסורת בלבד, או כסוג של “אילוף” (למשל- ילד שלא יושב בשקט יקבל עונש). במקום זאת, השיטה שואפת להביא למצב שבו דמויות סמכות ייתפסו כסמכותיות לא מתוך האיום שהן משרות, אלא מתוך חוויה של סמיכות, התחושה כי הן יכולות להוות צוות משותף עם מי שנדרש לקבלן כסמכות ומתוך הפנמה איכותית של תפקידן אצל התלמיד או העובד.

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית. ההפרעה פוגעת בתפקודי הקשב והריכוז של האדם הסובל ממנה, ובכך מקשה עליו לתפקד ביומיום במטלות ומצבים הדורשים יכולת מיקוד בגירוי או משימה לאורך זמן, ביצוע של מספר מטלות בו זמנית (“מולטי- טסקינג”) ומעבר יעיל בין מטלות ועיסוקים. בנוסף, ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות והיפר- אקטיביות. בגלל אופי הלקות, היא מתגלה לרוב בשנות הגן ובית הספר, ומעבר לקושי הלימודי שהיא מסבה, היא עלולה להוביל גם לחיכוכים קשים עם דמויות סמכות, ומכאן לתחושות כישלון, ניכור, מצוקה רגשית ופגיעה בדימוי העצמי.

מכון טבעון מטפל בילדים ונוער הסובלים מקשיי קשב וריכוז ומשלב את הטיפול בהם בגישת “הסמכות השלמה”. ילדים אלו לעתים קרובות מקבלים מהסביבה מסר שהם מאכזבים או מתישים, והסביבה חשה כי רק על יד הכנעה שלהם באיזשהו מאבק כוחות, ניתן להשיבם לתפקוד תקין במסגרות. במכון טבעון אנו שואפים לטפל בילד ובמערכת שסביבו (בית, משפחה או צוות חינוכי) באופן הוליסטי, שיאפשר לו התנהלות מיטיבה יותר מול סמכות ודרישותיה, לצד התמודדות מוצלחת עם קשיי הקשב והריכוז שלו. תחושה שהמשפחה והילד פועלים בצוות להתמודדות עם הקושי ולא מתוך מרות או תפיסת סמכות אנכרוניסטית היא, לשיטתנו, מרכיב מפתח בתהליך זה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה