תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מכון ספיר – לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה
לקויות למידה הן קבוצה של לקויות התפתחותיות, שבמסגרתן נפגעים תפקודי הלמידה הבסיסיים (קריאה, כתיבה, חשבון), ולא מאפשרות לאדם לרכוש מיומנויות וידע ברמה התואמת את הנורמה של בני גילו והרקע שלו. הלקויות הן מולדות וכרוניות. זו נקודה חשובה, מאחר ומשמעותה היא שלקות הלמידה מלווה את האדם לכל אורך חייו, ובניגוד למה שמקובל לחשוב, היא אינה רלוונטית רק עבור ילדים ובני נוער בגילאי בית ספר. זו נקודה משמעותית מאחר וחשוב לדעת ולהבין שלא “נרפאים” מלקות למידה, למרות שטיפול נכון יכול בהחלט לסייע לאדם לשפר את תפקודו הלימודי ולסייע לו לפצות על קיומה של הלקות.
עוד מאפיין חשוב של הלקויות היא הטרוגניות- קיימת שונות רבה- מבחינת רמת התפקוד- בין אנשים שונים הסובלים מלקויות למידה (למרות שכולם מאופיינים בהנמכה מסוימת ביחס לנורמה), ובנוסף, אדם אחד יכול לסבול מלקות יחידה או ממספר לקויות בו זמנית.

כיצד יודעים אם קיימת לקות למידה?
רותי ספיר מונה מגוון מצבים האמורים להדליק נורות אדומות אצל תלמידים, צוותים חינוכיים והורים. כאשר מורה מרגיש כי תלמיד מסוים הוא בעל יכולות גבוהות יותר ממה שבא לידי ביטוי בתפקודו בכיתה ובמבחנים, כאשר תלמיד מפגין פערים משמעותיים בין תחומי לימוד שונים, כאשר נראה שהתלמיד לא מסוגל להתארגן באופן יעיל ללמידה (אטי ומסורבל, מתקשה להשלים מטלות, לא מנהל נכון את הזמן) או כאשר הוא מתקשה ברכישת שליטה במיומנויות יסודיות (קריאה, כתיבה וחשבון)- כל אלה הן דוגמאות למצבים שלא בהכרח מעידים על קיומה של לקות, אבל כן מעוררים חשד ודורשים בירור מעמיק יותר.

השלכות נוספות של לקויות למידה
בעוד שלקויות למידה פוגעות בראש ובראשונה בתחום הלימודי, יש להן השלכות נוספות בתחום החברתי והרגשי. בניגוד ללקויות אחרות (כגון פיגור שכלי או נכויות פיסיות), לקויות למידה אינן נראות לעין אלא במצבים שבהם האדם נדרש להפגין את היכולות הלקויות. בכלל שהאדם לקוי הלמידה מציג רוב הזמן תפקוד תקין, הספציפיות של הקשיים שלו עלולים לגרום לסביבה לתייג אותו כעצלן, או סרבן למידה, ובכך למנוע ממנו לזכות ליחס האמפתי והמבין שהוא ראוי לו. המסר שהסביבה מעבירה לאדם לקוי הלמידה הוא פעמים רבות קריטי ליכולת שלו להתגייס ליטול חלק בתהליך שיפור וטיפול בתחומים הלקויים.
תלמידים הסובלים מלקויות למידה נושאים עמם בדרך כלל היסטוריה ארוכה של כישלונות, ולרוב החוויה המאפיינת אותם היא שהם משקיעים מאמצים רבים ולא זוכים לתוצאות. חוסר מודעות ללקות עלול להביא לתחושה שהם מאכזבים, לא מוצלחים, ולהסב להם תסכול רב ופגיעה בדימוי העצמי.
אנו במכון ספיר מאמינים כי לאור ההשלכות הנרחבות של קשיים כאלה על רווחתו ומצבו הרגשי של האדם, חשוב לאבחן נכון את קיומה של לקות למידה, ולהציע סיוע מתאים.

אז מה עושים?
מכון ספיר מקבל אליו פניות מתלמידים והוריהם המתמודדים עם הסימפטומים שהוזכרו עד כה. לקות למידה מאובחנת במסגרת אבחון דידקטי. במכון ספיר נערכים אבחונים דידקיים על ידי צוות מאבחנים מוסמכים המוכרים על ידי משרד החינוך. באבחון נבדקת רמת התפקוד ביכולות הנדרשות לתפקוד תקין בתחום הלמידה. לאחר האבחון, ובהתאם לממצאים ולמסקנות, מגובשות המלצות שונות לטיפול וסיוע לתלמיד המתמודד עם הקשיים שהביאו אותו למכון, וגם למשפחתו. סיוע זה יכול לכלול המלצה להקלות שונות בבית הספר, הפניה להוראה מתקנת וסיוע לימודי, או טיפול רגשי במידה ונראה כי חלק ממקור הקושי נובע מתחום זה. בהתאם לצרכים ובקשת המשפחה, צוות מכון ספיר יכול להיות מעורב בקשר עם המסגרת החינוכית ולסייע ביישום המלצות האבחון.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה