תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ממה נובע האיחור בדיבור?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ממה נובע האיחור בדיבור?

התפתחות דיבור, תקשורת, ושפה באופן תקין קשורים בתפקוד מוחי תקין ובמכלול רחב של גורמים שחלקם מולדים וחלקם סביבתיים. לקויות דיבור, שפה ותקשורת עשויות לנבוע מגורמים פיזיים כמו שמיעה לקויה, נזקים מוחיים מולדים או בעקבות פגיעה, איחור נוירולוגי בהבשלה וכדומה. נסיבות נוספות עשויות להיות רקע סביבתי או נפשי, כמו חסך בגירויים, חוסר קרבה בין האם לילד או אוטיזם שלגביו חלוקות הדעות באם הוא מולד או נובע מגורמים סביבתיים. מחקרים עדכניים בתחום הוכיחו כי התערבות טיפולית בשלבים המוקדמים באמצעות שילוב של קלינאית תקשורת עם אנשי מקצוע נוספים כמו גורמים מתחום הרפואה והחינוך, ובשיתוף פעולה מלא עם ההורים והסביבה, עשויים להביא לתגובה אפקטיבית מאוד.

באילו נסיבות מומלץ לפנות אל קלינאי תקשורת?
תחום הלקויות בדיבור, השפה והתקשורת המחייבות פנייה אל קלינאית תקשורת הינו נרחב, והוא כולל ילדים בעלי איחור התפתחותי בדיבור, כשלעתים הוא מהווה חלק מעיכוב כללי בהתפתחות, לקות בתכנון המוטורי כמו דיספרקציה התפתחותית או וורבלית, אפרקסיה וכדומה. סיבות אחרות עשויות להיות לקויות בהיגוי, כמו השמטת צלילים או שיבושם, שטף וקצב דיבור כמו גמגום, לקויות שפה ספציפיות ואוטיזם או פיגור. אחת מלקויות השפה השכיחות היא שיבושי היגוי. שיבושי היגוי הינם תופעה תקינה כחלק מתהליך רכישת הדיבור והשפה בקרב ילדים, לכן לא פעם עולה הסוגיה האם או מתי יש לפנות לאבחון וטיפול אצל גורם מקצועי כמו קלינאית תקשורת. הפנייה אל קלינאית תקשורת תלויה באופי השיבושים בהתייחס אל הגיל של הילד, במידת הנזק התקשורתי והרגשי של השיבוש על הילד, והשלכתו של השיבוש על קצב רכישת השפה. כאשר אצל ילד בגיל ארבע ישנן בעיות בדיבור, השפה או התקשורת בהחלט מומלצת הפנייה אל קלינאית תקשורת במטרה לאבחן את הקושי והנסיבות, כי ההשלכות עשויות להשפיע בהיבטים רבים החל מעיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית וכלה בקשיים התנהגותיים.

קלינאות תקשורת וטיפול בלקויות על רצף אוטיסטי
האוטיזם הוא כשל נוירולוגי הנובע ככל הנראה מסיבות תורשתיות ומשפיע בתחומים התלויים בתקשורת ואינטראקציה חברתית. ניתן לסווג אוטיזם לחמש קבוצות של תסמונות שהן תסמונת האוטיזם, תסמונת רט, תסמונת אספרגר, הפרעה דיס אינטגרטיבית והפרעה התפתחותית נרחבת שאינה מובחנת. אחד ממאפייני האוטיזם הוא לקות בתקשורת המילולית והבלתי מילולית הבא לידי ביטוי בהיעדר או עיכוב בהתפתחות השפה, חזרות על מילים ומשפטים, אי יכולת של ייזום או קיום שיח וליקוי בפעולות החיקוי.
המרכיב המרכזי בטיפול בילדים בעלי הספקטרום האוטיסטי הוא של קלינאית התקשורת. האוטיזם מתאפיין בכשל בתהליך רכישת יכולות הדיבור, השפה והתקשורת. ההתערבות הטיפולית של קלינאית התקשורת בנסיבות הללו היא לסייע ברכישת כישורי דיבור ושפה כמו גם התמיכה ברכישתן של יכולות תקשורתיות, ויישומן בפועל במסגרת האינטראקציה החברתית. ישנן גישות טיפוליות שונות כשכולן תומכות בהתערבות מקצועית של קלינאית תקשורת על מנת לקדם את כישורי הדיבור, השפה והתקשורת של הילד.

מהו אופן הטיפול של קלינאית התקשורת?
בתום הליך האבחון מחליטה קלינאית התקשורת על אופן טיפול אשר יענה על הצרכים האינדיבידואליים של הילד. הגישה עשויה להיות הגישה הפרטנית או התרגול הקבוצתי, שבא במטרה לשפר את האינטראקציה התקשורתית עם ילדים נוספים. הטיפול לעתים מתמקד בשיפור ההיגוי, שיטות לטיפול בבעיית הגמגום, או שיפור היכולות השפתיות והתקשורתיות, בהתאם לאופי הלקות. אחד ממרכיבי הטיפול שבתחום אחריותה של קלינאית התקשורת הוא הדרכת ההורים וצוות המורים או הגננות במטרה להעניק סביבה תומכת לילד ומתן מענה לצרכיו הייחודיים. המסגרת הטיפולית עשויה להיות מסגרת שפתית, המיועדת לילדים אשר אובחנו כבעלי רמת משכל נורמטיבית בעלי בעיות ייחודיות בתחום הדיבור או השפה, מסגרת תקשורתית עבור ילדים בעלי קושי תקשורתי דומיננטי, כשבנסיבות הללו לרוב מעורבים גורמים מקצועיים נוספים, או מסגרת לילדים בעלי לקות שמיעה, כשהמגמה כיום היא לשלבם באופן הדרגתי במסגרת החינוך הרגילה. הדיבור והשפה הינם מרכיב מרכזי בתהליך האינטראקציה בין אנשים. ליקוי או שיבוש ביכולת הדיבור או ביכולת השפתית פוגע ביכולת של האדם להביע את רצונותיו, מחשבותיו ומסריו. לפגיעה הזו עשויות להיות השלכות לא מבוטלות בכל היבטי החיים, על כן חשוב לפנות אל קלינאי תקשורת במידה ועולה החשש כי קיימת לקות בדיבור, בשפה או בתקשורת של הילד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה