תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מרפאות מרחב – אבחון וטיפול בלקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרפאות מרחב 

מרפאות מרחב בתל אביב, הן קבוצת מרפאות ייעודיות לאבחון, טיפול ומניעה של מחלות הגיל השלישי. בנוסף, המרפאות מציעות תהליך הערכה המשלב מגוון נקודות מבט: נוירו- התנהגותית, נוירו- פסיכולוגית, נוירו- פסיכו- גריאטרית וגריאטרית.

המרפאות מנוהלות על ידי ד”ר אלי ורטמן, מומחה בנוירולוגיה, אשר מילא מגוון תפקידים שבמסגרתם רכש ניסיון רב עם אוכלוסיות מבוגרות וצעירות. בין השאר, ד”ר ורטמן ניהל את המחלקה הנוירו- פסיכו- גריאטרית בבית החולים הרצוג בירושלים, ואת היחידה לנוירולוגיה התנהגותית במחוז תל אביב של שירותי בריאות כללית, וכן הפעיל את המרפאה לנוירולוגיה התנהגותית בבסיס צה”ל בצריפין. בנוסף ד”ר ורטמן חבר במועצה המדעית של עמותת “עמדא” (העמותה לאלצהיימר ודמנציה) ובאקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה. ד”ר ורטמן וצוות מרפאות מרחב רואים חובה בסיוע לסובלים מסימפטומים קוגניטיביים ולקויות למידה, ומסרבים לראות בקשיים הנלווים אליהן גזירת גורל שאינה ניתנת להקלה, מניעה וטיפול.

לקויות למידה
לקויות למידה הן לקויות התפתחותיות, אשר במסגרתן נפגעים כישורים ויכולות המרכיבים ותומכים ביכולת הלמידה של האדם. המונח מתייחס לרוב לקריאה, כתיבה ומיומנויות חשבוניות. לקויות הלמידה הן לרוב בעלות בסיס נוירולוגיה ולעתים יש בהן מרכיב גנטי, והן מאופיינות בהטרוגניות, ואדם אחד יכול לסבול מלקות למידה בכמה תחומים או בתחום אחד. חשוב לציין שלקויות למידה אינן קשורות לרמת האינטליגנציה של האדם, ולקויי למידה יכולים להיות בעלי מנת משכל גבוהה, נמוכה או ממוצעת. מסיבה זו, לקויי הלמידה מתפקדים באופן תקין ברוב תחומי החיים, והלקות מתבטאת רק בתחומים אליהם היא רלוונטית (לרוב בתחום הלימודי או התעסוקתי) ואינה נראית לעין בשאר הזמן. בניגוד לבעלי לקויות יותר נרחבות (כמו נכות פיסית או פיגור שכלי), שליקוייהם בולטים לעין, לקויי למידה לא תמיד זוכים ליחס האמפתי והמפרגן של הסביבה, שלרוב מתייגת אותם כתלמידים עצלנים או מאשימה אותם במצבם, והדבר מוסיף קושי להתמודדות עם הלקות עצמה.

לקויות למידה משפיעות על מספר תחומים בחייו של האדם:
התחום הקוגניטיבי, שהוא לרוב התחום הראשוני שבו מתבטאת הלקות, כולל קשיי שפה, תפיסה חזותית, תפיסה מרחבית, בעיות זיכרון (קצר טווח או ארוך טווח), קשיי התארגנות וגיבוש הרגלי עבודה ואסטרטגיות למידה יעילות וקשיי התמצאות במרחב ובזמן. בנוסף לכך, לקויי הלמידה עשויים לחוות קשיים גם בתחום הרגשי, לאור היסטוריה ארוכה של כישלונות ואכזבות לצד ביקורת מצד הורים, גננות ומורים. בילדים, עשויה להיות פגיעה גם בתחום ההתנהגותי, מאחר והתסכול הרב שההתמודדות עם הלקות מסבה לילד עלול בהחלט להקשות עליו לקבל גבולות ולהתאים עצמו לחוקי המסגרת.

לקויות למידה במבוגרים
אנשים נוטים שלא להיות מודעים לאופי הכרוני של הלקות, והקישור המיידי של המונח עם תקופת בית הספר מקשה אף יותר על מבוגרים המתמודדים עם לקויות למידה. ככל שאנו מתבגרים האתגרים שאנו מתמודדים עמם הולכים ונהיים מורכבים יותר, עם הכניסה לעולם האקדמי, ובהמשך לשוק העבודה. לכן אנו במרפאות מרחב רואים בהכרה בקשיים של ליקויי למידה בכל הגילאים, ובמתן אבחון וסיוע הולמים לגיל ולשלב של הפונה, שליחות חשובה. בשל כך, אנו שמים דגש על הבנת תמונת הקושי שמציג הפונה, מיקוד הטיפול בקשיים המוצגים על ידו ושימוש בכלי האבחון והטיפול החדשניים ביותר שקיימים כיום בשוק.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכו 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה