תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מש”י- מרכז שיפור יכולות – דיסגרפיה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרכז לשיפור יכולות הוא מרכז ששם לו למטרה לתת יד להורים אשר תוהים לגבי התפתחות ילדם. המרכז מאפשר מרחב מקצועי ובריא לכל ילד, כאשר כל ילד מטופל ומאובחן בגישה הוליסטית. כל ילד הוא עולם בפני עצמו, על כן מציע המרכז מגוון שיטות טיפול כאשר כל ילד מקבל את הטיפול המדוייק ביותר עבורו. כידוע, טיפול טוב מתחיל באבחון מדוייק ומקצועי. מש”י מצוות מיומן ודינמי, שמח לעמוד לרשות הילד והוריו בכל התמודדות לאורך הדרך. המרכז מאבחן ומטפל בקשת התופעות הקשורות לתחום ליקוי למידה כגון: דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז, דיסגרפיה ועוד. בטקסט זה נתמקד בליקוי הלמידה הקרוי דיסגרפיה.

דיסגרפיה- קשיי כתיבה

ההגדרה של דיסגרפיה מתייחסת לסוגים שונים של הפרעות בכתיבה. כתיבה היא פעולה קוגניטיבית מורכבת, על כן כל פגיעה בפעולה זו תייצר דיסגרפיה ברמה כזו או אחרת. מדובר בליקוי ניורולוגי או מוטורי, או מאידך דיסגרפיה יכולה להירכש במהלך החיים. דיסגרפיה באה לידי ביטוי באופנים שונים: כתב יד שאינו קריא, שגיאות כתיב, כתיבה איטית, מאמץ רב בכתיבה ועוד. בכל המקרים הללו דיסגרפיה יוצרת מצב בו משקיעים הרבה מאוד מאמץ על כתיבה. דיסגרפיה עלולה להשפיע על יכולות הלמידה בכל שלבי ההתפתחות הקריטים של הילד החל מבית ספר יסודי והלאה להמשך החיים. יש לכך השלכות רבות גם על התחום החברתי והתקשורתי.

קושי ביכולות הכתיבה עלול ליצור קושי משמעותי מבחינת הישגים במערכת החינוך ואף מאוחר יותר באקדמיה, או אף בשימוש יומיומי בכתיבה. ישנו קושי לעמוד במשימות הניתנות בכיתה ולמקד את הקשב על מנת להביע רעיון בכתיבה. לעיתים נדרש מאמץ רב לזכור כיצד רצוי להחזיק את העט. בדומה לקשת ליקויי הלמידה, רצוי לאבחן דיסגרפיה בגיל מוקדם ככל הניתן ולקבל טיפול מתאים. טיפול הולם בליקוי דיסגרפיה ימנע בעיות עתידיות והשפעות לא נעימות ויהפוך את ההתמודדות לקלה הרבה יותר.

דיסגרפיה- אבחון וטיפול

האבחון הוא דידקטי לרוב והטיפול יינתן בהתאם לסוג הספציפי של דיסגרפיה שאובחן. תהליך האבחון מבדיל, בין היתר, בין דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. האבחון מזהה ומקטלג את ההתנהגות ואסטרטגיית הלמידה של התלמיד בכל אחת מיומנויות הלימדה בסיסיות להלן קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובעל פה, מתמטיקה ושפה זרה. ההתבוננות במיומנויות אלו נעשה כמובן בהתאם לגיל של הילד. לאחר ביצוע האבחון קובע המטפל תכנית טיפול עבור התלמיד, ובמידת הצורך ממליץ על הקלות במבחנים ועל תנאי למידה מדוייקים יותר עבור הילד.

כאשר מדובר על ליקויים מוטורים קלים יחסית ניתן לשפר את יכולות התלמיד בכתיבה. לדוגמא: אחיזה נכונה את העט, עבודה טכנית על צורת הכתיבה של האותיות וארגון נכון של הטקסט בדף. כאשר מדובר בתחום הקוגניטיבי ניתן ללמד את התלמיד אסטרטגיות שונות של חשיבה וארגון כתיבה. הטיפול מתמקד בפיתוח היכולות האישיות להתמודדות עם דיסגרפיה. המטרה הסופית היא חיזוק הדימוי העצמי של התלמיד תוך ניצול היכולות האישיות ועלייה בתפקוד הלימודי שלו.

חשוב לזכור שטיפול בליקוי למידה הנקרא דיסגרפיה הוא תהליך ויש להתמיד בו על מנת לקבל את התוצאה הרצויה. יש לעודד את התלמיד לאורך כל הדרך ולתת לו תחושה שהוא מתקדם ומקבל עצמאות בתחום הכתיבה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה